Opel Insignia – Mam talent

Wszechstronnie uzdolniony. Opel nowej generacji - model Insignia - już udowodnił, że stać go na dużo. W zaciętym pojedynku wywalczył tytuł Car of the Year 2009. Klucz do sukcesu Opla czy gwóźdź do trumny General Motors? Czas na test.

Opel Insignia
Z każdej strony go poznacie - Opel Insignia wyróżnia się nie tylko sylwetką i nie tylko w wersji Turbo (dwie końcówki układu wydechowego).
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 130 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

To nie jest prośba - to jest błaganie

REKLAMA

Bez obciążenia w postaci wielkiego brata - amerykańskiego giganta General Motors - GM Europe mogłoby przetrwać ciężkie czasy nawet jako niezależna firma. Aby tak się stało, potrzebne są przede wszystkim rządowe gwarancje (czytaj - pieniądze) na zabezpieczenie inwestycji. Pomysłów na nowe auta w GM Europe nie brakuje i do 2012 r. miałoby się ich pojawić aż 20. Od tego czy uda się dokończyć mocno już zaawansowane projekty czy nie, zależy przyszłość 10 zakładów produkcyjnych, zatrudniających w sumie blisko 31 tys. osób.   

REKLAMA

REKLAMA

W czasie jazdy wystarczy utrzymywać obroty w zakresie od 2000 do 4000/min, a turbodoładowany silnik na ponaglenie pedałem gazu zareaguje jak koń wyścigowy na zebranie ostrogami. Problem w tym, że czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się dopiero przy 6500 obr/min. Ponieważ między 4000 obr/min a 6500 obr/min silnik Insignii nabiera obrotów z takim samym zapałem jak między 2000 obr/min a 4000 obr/min, trudno zrezygnować z przyjemności kręcenia go prawie do tzw. odcięcia, czyli do momentu, w którym elektronika odcina zapłon, żeby nie dopuścić do przekręcenia silnika.

Jednostka napędowa testowanej Insignii nabiera obrotów z lekkością i odznacza się wysoką kulturą pracy, m.in. dzięki wałkom wyrównoważającym. "Plusem ujemnym" dwulitrowego silnika o zaawansowanej konstrukcji jest jedynie spory apetyt na paliwo, wynoszący średnio podczas testu 11,5 l/100 km. Z drugiej strony, jeśli ktoś chce, żeby pracowało dla niego 220 szybkich koni, musi liczyć się z tym, że dość często będą musiały się napić. Zużycie paliwa na trasie, które wynosi 9,7 l/100 km, wydaje się bardziej do zaakceptowania, ale wynik ten został osiągnięty w czasie jazdy obfitującej w wyrzeczenia. Mimo to zawalidrogą Insignia i tak wtedy nie była.

Spore było moje zdziwienie, gdy udałem się w inną trasę, ale przy włączonym trybie "sport", który wpływa na zmianę charakterystyki tłumienia amortyzatorów, wyostrza reakcje silnika na komendy wydawane pedałem gazu, redukuje wspomaganie układu kierowniczego, usypia nieco system ESP i każe przekazywać więcej siły napędowej na tylne koła (tak, tak, Insignia może być wyposażona nawet w adaptacyjny układ napędu na cztery koła). Zagrzany do walki z czasem przez piekielnie czerwone podświetlenie zegarów, które po wciśnięciu przycisku "sport" zastępuje podświetlenie biało-neutralne, na trasie liczącej 400 km zużyłem średnio... 10,9 l/100 km, czyli o zaledwie 1,2 l/100 km więcej niż wcześniej. Wrażenia z jazdy były nieporównywalne. I po co było wcześniej rezygnować z przyjemności? Dla 5 zł w kieszeni więcej na każde 100 km - zdecydowanie nie warto. Tym bardziej że dla osób, które precyzję prowadzenia, szybkie reakcje samochodu na polecenia wydawane kierownicą i nieco zadziorny charakter auta przedkładają nad łagodne tłumienie nierówności, z trybu "sport" nie ma powrotu. Tak powinno być w każdym aucie. Standardowo.

Agresywne, ale szybkie tłumienie nierówności w trybie "sport" nie przeszkadza tak, jak odgłosy pracy zawieszenia. Zresztą, podobne towarzyszą jeździe po dziurach, także wtedy, gdy amortyzatory pracują w trybie standardowym lub "tour". Głuche dudnienie, wydobywające się z okolic kół, dotkliwie psuje miłą atmosferę w samochodzie, w którym trudno dosłuchać się innych dokuczliwych dźwięków. W ogóle, komfort nie tylko jazdy, ale również obsługi należy zaliczyć do zalet Insignii. Efektowne i czytelne duże zegary ze sporym wyświetlaczem pośrodku, wielkie przyciski na konsoli środkowej, w które łatwo trafić także w nocy, czy intuicyjna obsługa za pomocą jednego pokrętła i paru przycisków menu rozbudowanego systemu teleinformatycznego i pokładowego komputera, który steruje pracą wielu urządzeń - przy tylu funkcjach do opanowania prościej już chyba nie można.

Test Insignia zalicza na mocne cztery gwiazdki. Prawdziwy sprawdzian, oko w oko z trudną rynkową rzeczywistością, dopiero przed nią. W normalnej sytuacji Opel nie powinien obawiać się o powodzenie swojego auta. Ale sytuacja nie jest normalna. Nie tylko dla Opla.

Napęd też chce być premium

Jak przystało na auto, które chce należeć do najlepszych w klasie średniej, Opel Insignia może być wyposażony w napęd na cztery koła, który nie jest oferowany do większości konkurentów. Na razie, napęd 4x4 można zamówić jedynie do wersji z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi. W przyszłości napęd na cztery koła będzie można mieć też w Insignii z mocniejszymi silnikami Diesla pod maską. W układzie przeniesienia napędu na cztery koła Opel wykorzystał hydrauliczne sprzęgło firmy Haldex. Za dopłatą Insignię można wyposażyć nawet w tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu wewnętrznym.  

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

REKLAMA

Dane techniczne

Data publikacji 1/2009
Silnik R4/poprzecznie z przodu. Rozrząd dwa wałki rozrządu w głowicy, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 162 (220)
Przy obrotach (/min) 5300
Pojemność skokowa [cm3] 1998
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 350
Przy obrotach (/min) 2000-4000
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,92/2,04/1,37/1,05/0,85/ 0,74
Bieg wsteczny 3,75:1
Przełożenie przekł. głównej 3,76:1
Nadwozie 4-drzw., 5-miejscowy sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie wahacze poprzeczne, kolumny McPhersona, stabilizator; Zawieszenie tylne oś wielowahaczowa, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 2 2/3 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe
Układy wspomagające ABS, BAS, ESP
Rozmiar kół i opon 8,5 J x 18, 235/45 R18, Bridgestone Blizzak LM-25V
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,27
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4830/1856/1498
Rozstaw osi [mm] 2737
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1585/1587
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,0/11,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 70
Masa własna [kg] 1503
Dopuszczalne obciążenie [kg] 517
Poj. bagażnika [l] 500/1010
CO2 (limit) [g/km] 215
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1584
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,01/0,66
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1263/1640
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 104 900
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne czołowe, boczne i kurtynowe, aktywne zagłówki przy przednich fotelach, ABS i ESP, mocowania Isofi x dla trzech fotelików dziecięcych na tylnej kanapie, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane lusterka, centralny zamek, podłokietnik na tylnej kanapie, tempomat, FlexRide z obniżonym o 15 mm zawieszeniem o regulowanej charakterystyce tłumienia, sportowe siedzenia z regulacją długości siedziska, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 1,7
0-50 km/h (s) 2,9
0-80 km/h (s) 5,8
0-100 km/h (s) 8,2
0-130 km/h (s) 13,3
0-160 km/h (s) 20,4
400 m (km/h)/(s) 16,1 (144)
Prędkość maksymalna (km/h) 240
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,5/8,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 6,5/8,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 9,7
Maksymalne (l/100 km) 14,2
średnie podczas testu (l/100 km) 11,5
zasięg (km) 608
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 27
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 74
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 120
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38
Wyposażenie dodatkowe Światła biksenonowe AFL - 5200 zł; Napęd 4x4 (dla wersji benzynowych 2.0T i V6) - 7000 zł; Lakier metalizowany - 2000 zł.


PODSUMOWANIE

Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 Sport

Ocena:
4
(, )
W teście Insignia udowadnia, że jest wszechstronnie utalentowana. Jakość wykonania i styl oraz wyposażenie są na miarę segmentu premium, ale auto nie jest ani nadzwyczajnie przestronne, ani najbardziej komfortowe w swojej klasie. Supersilnik.
Nadwozie
łatwa obsługa
bagażnik o niewygórowanej pojemności
Komfort
dużo miejsca z przodu
bardzo wygodna pozycja za kierownicą
komfortowe fotele
dobry ogólny komfort jazdy
niski poziom hałasu
przeciętna ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy i mała nad głową
Napęd
dynamiczny silnik, który spełnia normę Euro 5
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Właściwości jezdne
bezpośredni układ kierowniczy
dobra trakcja
głośna praca zawieszenia
Środowisko
dość wysokie zużycie paliwa, znacznie odbiegające od danych fabrycznych

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA