Ostatnio miejskie minivany mają pod górkę – z jednej strony muszą przekonać klientów, że są bardziej praktyczne od modnych crossoverów, z drugiej walczą z tańszymi, ale mniejszymi w środku autami pokroju Corsy. W tym starciu Meriva wyciąga argumenty pt. FlexSpace i FlexRail. W dużym skrócie – pierwszy system pozwala tak żonglować ustawieniami foteli (tylne można przesuwać, składać a dwa skrajne zsuwać ku sobie), żeby z małej Merivy wycisnąć jak najwięcej przestrzeni dla pasażerów lub miejsca na bagaże.
Drugi „flex” to sprytny podłokietnik, o którym więcej w ramce „to polubisz”. Z tyłu w kabinie nogi „czują” jednak, że Meriva to tak naprawdę minivan na bazie Corsy – dla dorosłych miejsca na stopy i kolana jest na styk (szczególnie za kierowcą o wzroście powyżej 1,80 m), za to nie brakuje go nad głową. Plus należy się też za przyjemnie twarde i nieźle podpierające ciało fotele oraz za świetny dostęp do wnętrza (wszystkie drzwi otwierają się pod kątem 90°).
Meriva różni się od wersji sprzed liftingu detalami – tu i ówdzie dodano nieco chromu, lekko przestylizowano reflektory. Nowe są diody LED – w droższych wersjach mogą obsługiwać zarówno światła z tyłu, jak i z przodu do jazdy dziennej. We wnętrzu pojawił się system IntelliLink (dostępny za dopłatą), który pozwala podłączyć smartfona, głosowo sterować nawigacją, a w czasie jazdy odczytać smsa.
Największa nowość w Merivie to wysokoprężna jednostka 1.6 CDTI o mocy 136 KM (będzie też odmiana 110-konna, tańsza o 4400 zł) – w porównaniu z dotychczasowym dieslem 1.7 nowy silnik jest wyraźnie cichszy, oszczędniejszy (w „realu” pali śr. 6 l/100 km) i bardziej elastyczny – wrażenia z jazdy są całkiem przyzwoite, i to mimo nadwagi małego Opla. Merivę w Polsce można zamawiać w cenie od 54 950 zł (1.4/100 KM).
Dane producenta | Opel Meriva 1.6 CDTI ENJOY |
Cena | 78 250 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | wysokoprężny, R4 |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 136 KM/3500-4000 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 320 Nm/2000 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 9,1 s |
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 4,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 116 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy van, dług. x szer. x wys. 4300 x 1812 x 1615 mm, rozstaw osi 2644 mm, masa własna 1518 kg, poj. bagażnika 400/1500 l, poj. zbiornika paliwa 54 l. |
Naszym zdaniem
Szymon Piaskowski - redaktor „auto motor i sport”
To polubisz - piętrowy podłokietnik
Jest wystarczająco szeroki dla dwóch osób, dzięki szynie można go przesuwać, a do tego kryje w sobie duże schowki i miejsce np. na kubek z kawą.
Tego nie - za dużo przycisków
Na konsoli centralnej do ogarnięcia jest ponad 50 przycisków plus kilka pokręteł – nawet po dłuższym czasie trzeba się chwilę zastanowić, w który wcelować.
Szymon Piaskowski
amis