Czy warto zmieniać coś, co jest dobre i równie dobrze się sprzedaje? Według Opla tak, ale z umiarem! Recepta na podtrzymanie dobrej passy brzmi: tchnij nieco dynamizmu w sylwetkę, nie zapominając o podobieństwie do reszty modeli; dodaj nowe, mocniejsze i bardziej ekonomiczne silniki i dopraw wszystko szczyptą ekskluzywnego wyposażenia.
Zafira upodobniła się nieco do Astry i Vectry. Najbardziej widoczne zmiany to szeroka chromowana listwa z logo Opla, nowy kształt zderzaka przedniego, maski i lamp. Nadwozie wyposażono też w dodatkowe ospoilerowanie, podobne trochę do tego z wersji OPC. Z tyłu zmieniono klosze lamp i dodano kolejną chromowaną listwę.
Silnik 1.6, dzięki zastosowaniu stałej kontroli faz wałków rozrządu, ma teraz moc 115 KM (poprzednio 105 KM). Zapewniając lepsze osiągi - prędkość wyższa o 9 km/h, lepsze przyspieszenie (13,4 s do 100 km/h) - spala mniej o 4,3% benzyny na 100 km (7 l/100 km). Zrezygnowano z dwóch silników 1.9 CDTi o mocy 100 i 120 KM. Zastępują je cichsze, mocniejsze i bardziej ekonomiczne jednostki 1.7 CDTi (110/125 KM). Oba diesle współpracują z 6-biegową skrzynią i wyposażone są w filtr cząstek stałych. Mocniejszy z nich sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem auta, jedynie przy zbyt niskich obrotach (poniżej 2000) nie jest mu obce zjawisko turbodziury. Średnie zużycie paliwa w trakcie testowych jazd wyniosło ok. 6,7 l/100 km, tj. o 1 litr więcej niż deklaruje producent, ale biorąc pod uwagę fakt, że jeździliśmy w terenie górskim - to i tak niezły wynik.
Zafirę można doposażyć w biksenonowe reflektory adaptacyjne (AFL), system zawieszenia IDSPlus z elektronicznym systemem stałej kontroli amortyzowania (CDC) oraz w zestaw nawigacyjno-multimedialny.
Dla chcących żyć w zgodzie z naturą jest wersja 1.6 CNG (94 KM), napędzana gazem ziemnym. Nie wiadomo jednak czy i kiedy będzie oferowana w Polsce.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Nadwozie | Pięciodrzwiowy, 5/7-miejscowy van, dł. x szer. x wys. 4470 x 1800 x 1635 mm, rozstaw osi 2705 mm, masa wł. 1540 kg, poj. bagażnika 140/1820 l, poj. zb. paliwa 58 l. |
Silnik | Wysokoprężny, rzędowy, czterocylindrowy, turbodoładowany. Poj. skokowa 1686 cm3, moc 92 kW (125 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obr. 280 Nm przy 2300 obr/min. 6-biegowa przekł. mechaniczna. |
Osiągi* | Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s Prędkość maksymalna 189 km/h Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km |
Cena | Opel Zafira Essentia 1.7 CDTi 86 750 zł |
Tekst: Michał Hutyra
Zdjęcia: Opel
Komentarze
auto motor i sport, 2008-03-11 09:08:52
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?