Fiat Panda, który w klasie małych samochodów uchodzi za wzorzec, ma od niedawna dwóch nowych rywali - odświeżoną Kię Picanto i nowego Hyundaia i10. Picanto jeszcze przed kuracją odmładzającą udzielało Pandzie pikantnych pouczeń z zakresu dynamiki i zachowania na drodze. Natomiast i10, brat bliźniak Picanto, ale nie jednojajowy, jest kolejnym przedstawicielem nowożytnej gamy samochodów Hyundaia. Samochodów, które chcą rywalizować z najlepszymi o zwycięskie laury w porównawczych testach. Starcie Hyundaia i30 z Fordem Focusem w ramach niedawnego pojedynku "Korea kontra reszta świata" ("auto motor i sport" 1/2008) pokazało, że Koreańczycy mocno przyłożyli się do zadania domowego.
W kategorii "nadwozie" - żadnych niespodzianek. Wygrywa najnowsze w tym gronie auto, czyli Hyundai. O zwycięstwie nie decyduje jednak wielkość nadwozia i10, ale jego zagospodarowanie. Z dokładnością do 3 cm maluchy Fiata, Hyundaia i Kii mierzą na długość tyle samo, ale to w i10 pasażerowie czują się najswobodniej i mogą zabrać do auta najwięcej bagażu. Zarówno ze względu na największy bagażnik, jak i na największe dopuszczalne obciążenie. Wyposażeniem seryjnym Hyundai i10 też góruje nad rywalami, a ceną przewyższa Pandę tylko o 1700 zł. Gdy małego Fiata doposaży się w radio (1500 zł) i klimatyzację (3600 zł), które w Hyundaiu należą do wyposażenia seryjnego, i10 okaże się najkorzystniejszą ofertą także ze względu na cenę zakupu.
Chociaż obsługa żadnego z testowanych maluchów nie jest skomplikowana, w codziennej eksploatacji Hyundai i Kia wypadają lepiej niż Fiat. Zegary z prawdziwego zdarzenia w i10 i w Picanto, z prędkościomierzem i obrotomierzem w roli głównej, prezentują się bardziej dojrzale niż mini zestaw wskaźników Pandy pozbawiony obrotomierza. Sięganie do przycisków sterujących pracą szyb w Hyundaiu i Kii, zgrupowanych na podłokietniku w drzwiach kierowcy, też jest bardziej naturalne niż w Fiacie, w którym przyciski te znajdują się na konsoli środkowej i są rozdzielone dźwignią zmiany biegów. Mimo upływu lat, wnętrze Pandy - ze swoją rozbudowaną konsolą centralną i wysoko umieszczoną dźwignią zmiany biegów - wciąż prezentuje się jednak świeżo i może się podobać.
Komentarze
~rav, 2008-11-02 15:01:32
auto motor i sport, 2008-06-06 15:11:03
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?