REKLAMA

Peugeot 3008 Hybrid4 300: Czy ma sens w Polsce ? - TEST

Chyba, że nie mieszkasz w bloku, na swoim szlaku masz tanie lub darmowe źródło energii i preferujesz łagodny styl jazdy. Peugeot 3008 w wersji Hybrid4 300 w zimowym teście we Wrocławiu i okolicach.

Peugeot 3008 Hybrid4 300 Fot. Jacek Hanusz
Peugeot 3008 Hybrid4 300

Różnica w cenie pomiędzy flagową, 300-konną hybrydą, a benzynową, 180-konną odmianą wynosi niecałe 50 tys. zł. Przyjmując, że kupujemy litr paliwa po 5 zł za tę różnicę zatankujemy 10 000 litrów, co przy średnim zużyciu 9 l/100 km powinno wystarczyć na przejechanie 111 111,111 km.

Peugeot 3008 Hybrid4 300Fot. Jacek Hanusz
Peugeot 3008 Hybrid4 300

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe założenia okazałem się fatalnym użytkownikiem auta hybrydowego plug-in. W okolicach mojego miejsca postojowego nie ma ani jednego źródła prądu, do którego mógłbym podłączyć samochód. Darmowe ładowarki, po ostatniej „aktualizacji” Orlenu i wprowadzeniu opłat za korzystanie z ich usług, to zjawisko we Wrocławiu nie występujące. Sprawy nie ułatwiały kilkustopniowe mrozy, zalegający na ulicach śnieg oraz większy niż zazwyczaj ruch.

Peugeot 3008 Hybrid4 300 - Trzy silniki

Peugeot 3008 Hybrid4 300Fot. Jacek Hanusz
Peugeot 3008 Hybrid4 300

Pierwsza próba to jazda w trybie 4WD – 3008 Hybrid w 300-konnej wersji ma dwa silniki napędzające przednią oś (benzynowy i elektryczny) oraz kolejną jednostkę elektryczną z tyłu. Dzięki temu faktycznie łatwiej można „wykopać” się z miejsca parkingowego, a po śniegu jeździ się z większą pewnością. Trzeba jednak pamiętać, że kontrola trakcji na poważnie traktuje swoją pracę i przy mocniejszym gazie szybko „odcina” moc. Wtedy 300 koni na nic się zdaje i trzeba czekać aż komputer zdecyduje, że można wykorzystać ich potencjał. Po 100 km typowo miejskiej jazdy, włącznie z korzystaniem z miejskiej obwodnicy i przemieszczaniu się po ścisłym centrum, komputer pokazał, że średnie zużycie paliwa to 11,1 l/100 km (znowu te jedynki!). Przy czym chciałbym zaznaczyć, że absolutnie nie była to jazda z wykorzystywaniem pełnego potencjału układu napędowego – być może raz czy dwa zdarzyło się mocniejsze przyspieszenie, ale zasadniczo była to jazda taka, na jaką pozwalał ruch i warunki oraz ograniczenia.

REKLAMA

Z uwagi na brak możliwości doładowania akumulatorów „prądem” z zewnątrz włączyłem tryb ładowania silnikiem spalinowym (ekolodzy go nienawidzą!). Zgodnie z przewidywaniami zużycie wzrosło (do 17 l/100 km), a po przejechaniu ponad 70 km miałem 95% pojemności „baterii’ wypełnionych ładunkami elektronów.

Peugeot 3008 Hybrid4 300Fot. Jacek Hanusz
Peugeot 3008 Hybrid4 300

Peugeot 3008 Hybrid4 300 - Jest jeden warunek

Przełączyłem Peugeota w tryb Hybrid i ruszyłem załatwiać kolejne sprawunki. Jeżdżąc identycznie i po identycznych trasach korzystałem niemal wyłącznie z silników elektrycznych. Silnik spalinowy włączał się naprawdę sporadycznie, a efektem tego było przejechanie 32 km ze średnim zużyciem paliwa 1,3 l/100 km. Żeby jednak być sprawiedliwym kolejne kilometry (do równych stu) nadal pokonywałem w trybie Hybrid i obserwowałem jak średnie zużycie rośnie w oczach. Wybrałem się poza miasto (30 km w dwie strony) i próbę zakończyłem z wynikiem 7,9 l/100 km. Nieźle.

Peugeot 3008 Hybrid4 300Fot. Jacek Hanusz
Peugeot 3008 Hybrid4 300

Wnioski? Hybryda plug-in nie ma żadnego sensu, jeśli nie ładujesz akumulatorów (w domu albo w innymi miejscu, gdzie często bywasz). Jeśli zamierzasz jeździć w długie trasy po autostradach to przygotuj się na częste tankowania. Bak paliwa w 3008 Hybrid4 ma zaledwie 43 litry pojemności. To nie jest „długodystansowiec” – tysiąc razy lepiej w takiej jeździe sprawdzi się diesel. Mniejszy niż w pozostałych, klasycznie napędzanych wersjach jest też bagażnik – zamiast 520 ma 395 l. A zalety? Świetne dynamika i reakcja na gaz (mimo niezbyt szybkiej skrzyni automatycznej), niskie zużycie paliwa w trybie Hybrid, kiedy „baterie” są naładowanie i całkiem niezły zasięg na energii elektrycznej przy wyższych temperaturach.

 

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Dane producenta PEUGEOT 3008 GT PACK HYBRID4 300
Cena 222 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy + 2 elektryczne
Moc maks. układu napędowego 300 KM
Maks. moment obr. układu 520 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
200 KM
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
300 Nm
3000/min
Silnik elektryczny z przodu
 
Moc maksymalna 109 KM (80 kW)
Maks. moment obr. 320 Nm
Silnik elektryczny z tyłu
 
Moc maksymalna 113 KM (83 kW)
Maks. moment obr. 166 Nm
Ilość zmagazynowanej energii 13,2 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła; 8-bieg. przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,9 s
Prędkość maksymalna 235 km/h (135 km/h w trybie elektr.)
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,5 l/100 km + 14,9–17,4 kWh
Emisja CO2 (WLTP) 34 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4447 x 1841 x 1624 mm, rozstaw osi 2675 mm, masa własna 1928 kg, poj. bagażnika 395/1357 l, poj. zbiornika paliwa 42 l.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA