Peugeot 308 1.2 Puretech: Skromny, a złoty - TEST

W wersji tylko o stopień wyższej niż podstawowa Peugeot 308 ze 130-konnym silnikiem zapewnia wszystko, czego potrzebuje kierowca. Także pod względem dynamiki jazdy.

Peugeot 308 Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 92 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wystarczy zbliżyć się do testowanej „308”, by już z kilku metrów rozpoznała kluczyk, porozumiewawczo mrugnęła światłami na powitanie i odblokowała zamki w drzwiach. Pociągnięcie solidnej klamki, otwarcie drzwi i można usiąść w wygodnym fotelu. Bardziej bezobsługowo się nie da. Taki luksusowy dostęp do wnętrza Peugeota 308 mają ci kierowcy, którzy wybiorą wersję Allure Pack lub droższą. Nabywcy odmiany Allure muszą za takie udogodnienie zapłacić 1600 zł, do wersji Active Pack Peugeot w ogóle go nie oferuje.
Silnik również uruchamia się bez konieczności szukania kluczyka w kieszeniach. Od pierwszego „taktu” słychać, że tej ścieżki dźwiękowej nie stworzył ani John Williams, ani Hans Zimmer. Asem w rękawie trzycylindrowej, turbodoładowanej jednostki napędowej są osiągi, – od przyspieszenia przez elastyczność po zużycie paliwa. Oczywiście, trzeba mieć na względzie, że chodzi o 130 KM, a nie o 330 KM i o przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 9,6, a nie pięciu sekund. Z silnikiem dobrze współpracuje 6-biegowa przekładnia mechaniczna, która potrafi wydobyć z niego maksimum osiągów. Mechanizm zmiany przełożeń pracuje nieco szorstko, dźwignia jest dość długa, ale z trafieniem w odpowiedni bieg i z szybką zmianą przełożeń nie ma problemu. Dynamiczna jazda 130-konnym Peugeotem 308 wymaga częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów, ale jest możliwa. Silnik chętnie wchodzi na obroty, a turbosprężarka o małej średnicy i bezwładności szybko zaczyna pompować do układu dolotowego sprężone powietrze. Już przy 1750 obr/min jednostka napędowa wytwarza całkiem spory moment obrotowy o wartości 230 Nm. Wystarczy utrzymywać obroty w zakresie między 2000/min a 3500/min, żeby „308” żwawo przyspieszała i zużywała umiarkowane ilości paliwa, czyli mieściła się w 6 l/100 km.

REKLAMA

Peugeot 308Fot. Jacek Hanusz
Nowy Peugeot 308 przyciąga uwagę – przechodnie oglądają się za nim jak za autami klasy premium
Peugeot 308Fot. Jacek Hanusz
Menu systemu multimedialnego trudno ogarnąć, panuje w nim francuski luz, za którym czasami trudno nadążyć


Dobrze wyciszona kabina i komfortowe fotele sprawiają, że nawet dłuższa podróż kompaktowym Peugeotem nie jest męcząca. Dźwięk pracy silnika, który na początku trochę drażni uszy, szybko ustępuje miejsca odgłosowi powietrza opływającego karoserię. Przebija się przez niego tylko wtedy, gdy jednostkę napędową zmusza się do pracy na wysokich obrotach. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi. Szkoda, że nieco za mocno pozwala nadwoziu wychylać się na boki podczas szybszego pokonywania zakrętów albo w czasie gwałtowniejszych manewrów na autostradzie.

Peugeot 308Fot. Jacek Hanusz
Trzycylindrowiec dobrze radzi sobie z napędzaniem „308”, ale nie brzmi imponująco. Łatwiej się przyzwyczaić do tego, że kierownica jest mała, niż że jest spłaszczona
Dane producenta PEUGEOT 308 PURETECH 130 ALLURE PACK
Cena 107 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
130 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
230 Nm
1750/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,6 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
125 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4367 x 1859 x 1441 mm, rozstaw osi 2675 mm, masa własna 1258 kg, pojemność bagażnika 412/1323 l, pojemność zbiornika paliwa 52 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
REKLAMA