Wystarczy zbliżyć się do testowanej „308”, by już z kilku metrów rozpoznała kluczyk, porozumiewawczo mrugnęła światłami na powitanie i odblokowała zamki w drzwiach. Pociągnięcie solidnej klamki, otwarcie drzwi i można usiąść w wygodnym fotelu. Bardziej bezobsługowo się nie da. Taki luksusowy dostęp do wnętrza Peugeota 308 mają ci kierowcy, którzy wybiorą wersję Allure Pack lub droższą. Nabywcy odmiany Allure muszą za takie udogodnienie zapłacić 1600 zł, do wersji Active Pack Peugeot w ogóle go nie oferuje.
Silnik również uruchamia się bez konieczności szukania kluczyka w kieszeniach. Od pierwszego „taktu” słychać, że tej ścieżki dźwiękowej nie stworzył ani John Williams, ani Hans Zimmer. Asem w rękawie trzycylindrowej, turbodoładowanej jednostki napędowej są osiągi, – od przyspieszenia przez elastyczność po zużycie paliwa. Oczywiście, trzeba mieć na względzie, że chodzi o 130 KM, a nie o 330 KM i o przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 9,6, a nie pięciu sekund. Z silnikiem dobrze współpracuje 6-biegowa przekładnia mechaniczna, która potrafi wydobyć z niego maksimum osiągów. Mechanizm zmiany przełożeń pracuje nieco szorstko, dźwignia jest dość długa, ale z trafieniem w odpowiedni bieg i z szybką zmianą przełożeń nie ma problemu. Dynamiczna jazda 130-konnym Peugeotem 308 wymaga częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów, ale jest możliwa. Silnik chętnie wchodzi na obroty, a turbosprężarka o małej średnicy i bezwładności szybko zaczyna pompować do układu dolotowego sprężone powietrze. Już przy 1750 obr/min jednostka napędowa wytwarza całkiem spory moment obrotowy o wartości 230 Nm. Wystarczy utrzymywać obroty w zakresie między 2000/min a 3500/min, żeby „308” żwawo przyspieszała i zużywała umiarkowane ilości paliwa, czyli mieściła się w 6 l/100 km.


Dobrze wyciszona kabina i komfortowe fotele sprawiają, że nawet dłuższa podróż kompaktowym Peugeotem nie jest męcząca. Dźwięk pracy silnika, który na początku trochę drażni uszy, szybko ustępuje miejsca odgłosowi powietrza opływającego karoserię. Przebija się przez niego tylko wtedy, gdy jednostkę napędową zmusza się do pracy na wysokich obrotach. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi. Szkoda, że nieco za mocno pozwala nadwoziu wychylać się na boki podczas szybszego pokonywania zakrętów albo w czasie gwałtowniejszych manewrów na autostradzie.

Dane producenta | PEUGEOT 308 PURETECH 130 ALLURE PACK |
Cena | 107 800 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R3 turbo |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
130 KM 5500/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
230 Nm 1750/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła |
Skrzynia biegów | 6-biegowa mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 9,6 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie (WLTP) | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) |
125 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4367 x 1859 x 1441 mm, rozstaw osi 2675 mm, masa własna 1258 kg, pojemność bagażnika 412/1323 l, pojemność zbiornika paliwa 52 l. |
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Zobacz także:
- Kolizja z ukraińskim kierowcą - jak się zachować, co zrobić?
- 10 samochodów z największym zasięgiem
- Volkswagen Golf Variant 1.5 e-TSI: oszczędny jak diesel - TEST