Peugeot 308 Hybrid: Dobre pierwsze wrażenie - TEST

Mimo popularności SUV-ów i crossoverów kompaktowy Peugeot 308 pozostaje jedną ze „stałych” w  świecie motoryzacji. „308” i jej poprzednicy wyrobili sobie markę podobną do tej, jaką ma VW Golf, i nie zamierzają oddawać pola. Tym bardziej że wciąż mają sporo do zaoferowania.

Peugeot 308 Fot. Frank Ratering

Advertisement

Oficjalne pierwsze jazdy nowym Peugeotem 308 odbędą się we wrześniu, już teraz mieliśmy jednak okazję jeździć egzemplarzami przedprodukcyjnymi. Autami zarówno w wersji hybrydowej, jak i w odmianach napędzanych tradycyjnymi silnikami benzynowymi i turbodieslem.

Peugeot 308 Hybrid - Lepsze proporcje, nowe logo

Najnowszą „308” skonstruowano na płycie podłogowej zwanej EMP2, która oczywiście posłuży jako baza dla całej rodziny modeli koncernu Stellantis. Nadwozie kompaktowego Peugeota jest bardzo zgrabne, dłuższe i niższe niż w poprzednim modelu. Auto ma długą pokrywę silnika, pionowy przód i bardzo charakterystyczne błotniki, wyraźnie wybrzuszone, a w górnej części spłaszczone. Linia bocznych szyb przebiega podobnie jak w modelu poprzedniej generacji, a dzięki szerokim, znajdującym się dokładnie nad tylnymi kołami słupkom C, „optyczny ciężar” sylwetki samochodu jest wyraźnie przesunięty do tyłu.
Wąskie reflektory zlewają się z dużą osłoną chłodnicy, na której umieszczono nowe logo marki – „308” to pierwszy model Peugeota, który otrzymał ten emblemat. Połączenie płynnych linii z wyrazistymi detalami, jak wspomniane spłaszczenia błotników czy przetłoczenia na pokrywie silnika, sprawia, że stylizacja najnowszej „308” robi bardzo dobre wrażenie, znakomicie wpisując się w najnowszą gamę modeli Peugeota i wnosząc jednocześnie sporo nowego.

Peugeot 308Fot. Frank Ratering

„308” to pierwszy model Peugeota noszący nowe logo marki. Emblematy umieszczono również na przednich błotnikach, tak jak w swoich autach robi pewna włoska marka.

Peugeot 308 Hybrid - Nowe multimedia, świetne wykończenie

Hybrydowy napęd działa znacznie bardziej płynnie niż w większej od Peugeota 308 limuzynie 508

W kabinie mamy oczywiście do czynienia z kokpitem składającym się z trzech kluczowych elementów – niedużej kierownicy, zegarów umieszczonych wysoko i daleko od kierowcy oraz z centralnego ekranu systemu multimedialnego.

We wszystkich wersjach wyposażenia „308” zegary są cyfrowe, a w odmianach GT mają też efekt trójwymiarowy, który pod względem informacyjnym i funkcjonalnym wnosi niewiele, za to wygląda efektownie.

W nowym modelu debiutuje oczywiście najnowszy system multimedialny Peugeota. Z punktu widzenia obsługi największą innowacją jest ekran-pasek, na którym można zapisać skróty do wybranych funkcji, umieszczony poniżej głównego, 10-calowego wyświetlacza. Na ocenę działania i obsługi tego systemu rezerwujemy sobie na czas, kiedy „308” trafi do nas na test, na razie możemy tylko stwierdzić, że całość mocno przypomina tablet. U góry ekranu jest stale widoczny pasek z podstawowymi informacjami, jak godzina, temperatura otoczenia i klimatyzacji, zasięg sieci telefonicznej, powiadomienia itp. Główna, robocza część służy do obsługi najważniejszych „programów”, takich jak nawigacja czy multimedia, a pasek ze skrótami u dołu pozwala na szybki dostęp do poszczególnych funkcji. Do głównego ekranu można w każdej chwili wrócić za pomocą pola dotykowego Home.

Tak jak we wszystkich modelach Peugeota z ostatnich lat, świetne wrażenie robią użyte materiały wykończeniowe i ich jakość. Było to doskonale widoczne nawet w wersjach przedprodukcyjnych, chociaż tu również z ostateczną oceną poczekamy na egzemplarze z produkcji seryjnej. Dzięki dłuższemu o 5,5 cm niż w poprzednim modelu rozstawowi osi pasażerowie siedzący z tyłu mają nieco więcej miejsca na nogi, natomiast pojemność bagażnika wynosi 412 litrów (w hybrydzie 361 l).

Peugeot 308Fot. Frank Ratering
Mała kierownica oraz umieszczona wysoko i daleko od kierowcy tablica przyrządów, czyli oryginalny kokpit Peugeotów ostatnich lat. Linie deski rozdzielczej płynnie „przechodzą” na drzwi
Peugeot 308Fot. Frank Ratering
Nowość – pod głównym wyświetlaczem multimediów znajduje się ekran-pasek, na którym na podobieństwo tabletu można zdefiniować pola szybkiego dostępu do poszczególnych funkcji

Peugeot 308 Hybrid - Po raz pierwszy jako hybryda

Dobre wyważenie i precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że w Peugeocie 308 wszystko przychodzi kierowcy łatwo

Z łatwych do przewidzenia względów w wypadku „308” Peugeot będzie mocno promował hybrydę plug-in, która jest nowością w tym modelu. Zespół napędowy, oferowany w dwóch wersjach mocy – 180 i 225 KM – wykorzystuje benzynową jednostkę 1.6 turbo, silnik elektryczny umieszczony z przodu oraz akumulatory litowo-jonowe. W obydwóch wypadkach jednostka elektryczna rozwija moc 110 KM, natomiast silnik spalinowy dostarcza 150 lub 181 KM.
Tak zwana pojemność akumulatorów wynosi 12,4 kWh i standardowo można je ładować z mocą 3,7 kW, co oznacza, że pełne ładowanie ze zwykłego wallboxa potrwa około czterech godzin. Na liście opcji jest też ładowarka pokładowa o mocy 7,4 kW (1800 zł). Peugeot podaje, że według procedury WLTP elektryczny zasięg auta wynosi około 60 km, co oznacza, że w realnym świecie być może da się uzyskać 45-50 km.

Peugeot 308Fot. Frank Ratering
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów stylizacyjnych nowej „308” są mocno wybrzuszone błotniki spłaszczone w górnej części

Już po pierwszym postoju na światłach i przejechaniu pierwszego ronda wersją 225-konną jedno jest jasne – hybrydowy napęd działa znacznie płynniej niż w „508”. Przełączanie pomiędzy jednostką spalinową i elektryczną, a przede wszystkim między hamowaniem silnikiem elektrycznym i hamulcami jest praktycznie niewyczuwalne. Jazda jest płynna, w trybie Hybrid sterownik decyduje o źródle napędu i wyłącza silnik spalinowy, kiedy to tylko możliwe. W kabinie panuje cisza, reakcje na gaz są miękkie, a kierowca może cieszyć się komfortem i przyjemnym poczuciem rezerwy osiągów. W trybie Sport „308” wykorzystuje obydwa silniki i popisuje się dynamiką, która skutecznie maskuje fakt, że masa własna hybrydy jest o ponad 250 kg wyższa niż pozostałych wersji. Z kolei ustawienie Electric wymusza jazdę zeroemisyjną, dopóki nie wyczerpie się energia z akumulatora lub pedał gazu nie zostanie mocno wciśnięty. System pozwala też „zamrozić” ładunek w akumulatorze, zachowując go na później, np. na jazdę w mieście.
Pod względem prowadzenia nowa „308” jest trochę jak Golf – sprawia, że kierowcy wszystko przychodzi łatwo. Auto okazuje się intuicyjne w prowadzeniu, a precyzyjny układ kierowniczy zapewnia na tyle dobre wyczucie, że na krętej drodze kierowca ma nawet ochotę przycisnąć opony mocniej do nawierzchni. Jednocześnie Peugeot nie poświęca komfortu resorowania, który nawet w wypadku ciężkiej hybrydy z 18-calowymi obręczami kół okazał się bardzo dobry.

Peugeot 308Fot. Frank Ratering
Fotele solidnie przytrzymują ciało z boku, a przede wszystkim okazują się bardzo wygodne
Peugeot 308Fot. Frank Ratering
Dzięki dłuższemu o 5,5 cm rozstawowi osi z tyłu jest nieco więcej miejsca

Zobacz także:

Peugeot 308 Hybrid - Wyposażenie i cena jak z klasy premium

Najnowsza „308” jest oferowana w pięciu poziomach wyposażenia, z zestawem systemów wspomagających kierowcę, paroma rodzajami tapicerki do wyboru czy sprzętem audio klasy premium. Trzon oferty stanowią oczywiście wersje z napędem tradycyjnym, czyli benzynową jednostką 1.2 turbo (110 lub 130 KM) i turbodieslem 1.5 (130 KM), a cena najtańszego modelu (z silnikiem o mocy 110 KM) wynosi 88 tys. zł. O ile wersja benzynowa robi na drodze wrażenie więcej niż dobre, ze znajomym warkotem trzech cylindrów i przyzwoitą dynamiką, o tyle „308” napędzana niedużym turbodieslem okazuje się po prostu znakomita, zwłaszcza w parze z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Jest cicha, wygodna, wystarczająco dynamiczna i oszczędna tak, że na dłuższą metę może spokojnie rywalizować z hybrydą. Tym bardziej że ceny hybrydowych „308” z podstawowym wyposażeniem Active Pack rozpoczynają się dokładnie tam, gdzie kończy się cennik najwyższych wersji 1.5 BlueHDI, czyli na poziomie, teraz szeptem, 140 tys. zł.

Peugeot 308Fot. Frank Ratering
Wąskie reflektory zlewają się z osłoną chłodnicy. Już w podstawowej wersji są wyposażone w diody LED

 

Dane producenta PEUGEOT 308 HYBRID 225 GT PACK
Cena 176 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy plug-in: silnik benzynowy i elektryczny
Moc maks. układu napędowego 225 KM (165 kW)
Maks. moment obr. układu 360 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
181 KM
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1750/min
Silnik elektryczny synchroniczny AC
Moc maksymalna 81 kW (110 KM)
Maks. moment obr. 320 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 12,4 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła; 8-bieg. przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,5 s
Prędkość maksymalna 235 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 1,2 l/100 km
Emisja CO2 26-28 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4367 x 1852 x 1441 mm, rozstaw osi 2675 mm, masa własna 1742 kg, pojemność bagażnika 361/1271 l, pojemność zbiornika paliwa 40 l.

 

Peugeot 308Fot. Frank Ratering
Stylizacja „308” doskonale wpisuje się w gamę Peugeota i jednocześnie wnosi sporo nowego

Advertisement

Zobacz więcej informacji na temat modelu.

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ