Podobno kombi wychodzą z mody i ustępują miejsca SUV-om. Nie wszystkie, w każdym razie nie te, które są pojemne i ładne. A taki jest Peugeot 308 SW, który właśnie w maju pojawił się w sprzedaży. Okazuje się on dłuższy od hatchbacka o 33 cm, ale konstruktorzy nie poszli na łatwiznę i nie doczepili jedynie większego kufra, lecz zwiększyli rozstaw osi. Dlatego pasażerowie zasiadający z tyłu dysponują większą ilością miejsca. Sam bagażnik ma pojemność 670 l, a jeśli złożyć dzielona na pół kanapę wzrośnie ona do 1660 l. Tak samo obszerne przedziały ładunkowe mają konkurenci od Forda czy VW.
Wnętrze jest eleganckie – na tablicy rozdzielczej króluje miękkie tworzywo, środkowa konsola nie jest przeładowana. Kierowca ma do dyspozycji tylko sześć przycisków i większość funkcji wybiera korzystając z dotykowego ekranu. Niestety zdarza się, że gdy padną na niego promienie słońca, zamiast wskazań monitora można zobaczyć tylko ślady własnych palców. Jak w hatchbacku, tarcze wskaźników znajdują się nad, a nie za kierownicą. Jej niewielki rozmiar może wprowadzać w błąd sugerując, że mamy do czynienia z autem sportowym.
Nowy, trzycylindrowy silnik 1.2 o mocy 130 KM po naciśnięciu pedału gazu brzmi jakby miał o jeden lub dwa cylindry więcej. Lekko ociężały wydaje się tylko przez moment na niskich obrotach, potem dziarsko przyspiesza, zostawiając nawet pewien zastrzyk dynamiki jeszcze gdzieś w górnym zakresie obrotów. Zawieszenie 308 SW zestrojono pod kątem komfortu, z równowagi nie wyprowadzają go nawet trzeciorzędne, dziurawe drogi. Bardzo sprawnie radzi też sobie w zakrętach – wprawdzie nadwozie się wychyla, ale samochód pozostaje neutralny i daje się łatwo kontrolować kierowcy.
Dane producenta | Peugeot 308 SW E-THP 130 Active |
Cena | 78 100 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | benzynowy, R3, turbo |
Pojemność skokowa | 1199cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 130 KM/5500 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 230 Nm/1750 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 10,0 s |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 4,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 109 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4585 x 1863 x 1461 mm, rozstaw osi 2730 mm, masa własna 1420 kg, pojemność bagażnika 670/1660 l. |
Naszym zdaniem
Roman Skąpski - redaktor „auto motor i sport”
Trzycylindrowy silnik 1.2 pasuje do 308 SW i na co dzień 130 KM dobrze zdaje egzamin.
To polubisz - pakiet sportowy
Po naciśnięciu przycisku silnik brzmi bardziej basowo i szybciej reaguje na wciskanie pedału gazu.
Tego nie - tylko ekran
Klimatyzacja, radio, nawigacja – kumulacja sprawia, że obsługa poszczególnych funkcji zabiera dużo czasu.
Roman Skąpski i Daniel Hohmeyer
amis