Peugeot 308: zamach na Golfa w klasie kompaktów

Nowy Peugeot 308 podąża sprawdzoną drogą swojego największego konkurenta – VW Golfa. Też jest dużo lżejszy niż poprzednik, dynamiczniejszy w jeździe i bardzo mocno stawia na jakość i nowe technologie.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 92 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Razem z najnowszym kompaktem debiutuje u Peugeota zasada przyznawania numerów nowym modelom. Od teraz wszystkie nowe „nazwy” aut spod znaku lwa będą kończyły się „8” (z wyjątkiem tych przystępnych cenowo, dla których na końcu numeru zarezerwowano cyfrę 1, np. 301). Powrotu do liczby 309, którą kompakt Peugeota był oznaczony w latach 1985-1993, nie brano pod uwagę ze względu na kiepski imidż tamtego modelu.

Mały z zewnątrz, spory w środku

Mimo że pod względem wymiarów nowa „308” jest mniejsza od poprzedniej (na długość o 2 cm, na szerokość o 1 cm, na wysokość aż o 5 cm), w kabinie jest wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych pasażerów. Przednie fotele mają na tyle duży zakres regulacji wzdłużnej, że nawet wysocy pasażerowie nie muszą maksymalnie cofać foteli, aby mieć sporo miejsca na nogi. Niższe umieszczenie foteli sprawia, że nad głową też nie brakuje miejsca, chociaż Peugeot 308 jest teraz wyraźnie niższy.

Dynamika w genach

Zmienione rozmieszczenie niektórych podzespołów wraz z  mniejszą wysokością nadwozia zaowocowały obniżeniem środka ciężkości o 20 mm. Jeśli do tego dołoży się fakt, że „308” waży aż 140 kg mniej, nie ma się co dziwić, że jazda tym modelem zyskała na dynamice. Mała kierownica szybko przekazuje polecenia kierowcy na koła, za którymi samochód podąża bez przydługiej zwłoki charakterystycznej dla aut z nadwagą. Skręcasz, a Peugeot chętnie i szybko jedzie tam, gdzie celujesz. Bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego potęguje mała kierownica. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego nie działa zbyt lekko i nie filtruje wszystkich informacji na drodze od kół do kierownicy.  

Wnętrze - powtórka z 208

Ustawienie głównych „klocków” we wnętrzu Peugeota 308 jest identyczne jak w mniejszej „208”. Po otwarciu drzwi w pierwszej kolejności w oczy rzuca się ekstremalnie mała kierownica (o wymiarach jedynie 351 x 329 mm – czyli w kształcie elipsy). Nad nią, na szczycie wysoko umieszczonej deski rozdzielczej, znajduje się zestaw wskaźników.

Nieco niżej, ale wciąż wysoko, na środku deski rozdzielczej dominuje potężny, 9,7-calowy dotykowy wyświetlacz. Matowe wykończenie sprawia, że jest czytelny nawet wtedy, gdy światło pada na niego centralnie z tyłu lub mocno z boku.

Obsługa każdej z 7 podstawowych funkcji (np. klimatyzacji, systemu audio czy nawigacji) mieści się na jednym ekranie, co znacznie ułatwia i przyspiesza regulację ustawień. Jeszcze za czasów modelu 407, poprzednika „508”, Peugeot był krytykowany za konsolę środkową przeładowaną małymi przyciskami, a teraz w 308 nie ma ich w ogóle.

Zaledwie 5 oddzielnych, dużych przycisków, idealnie wkomponowanych w konsolę środkową, służy do blokady drzwi od wewnątrz, włączania ogrzewania przedniej i tylnej szyby lub zamkniętego obiegu powietrza w kabinie oraz świateł awaryjnych. Wygodnym w obsłudze dużym pokrętłem reguluje się głośność radioodtwarzacza.

Maciej Ziemek
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Dzięki niższej masie własnej „308” do jej sprawnego napędu w zupełności wystarcza turbodoładowany 125-konny silnik benzynowy.

Zegar - logice wbrew

O ile z przyzwyczajeniem się do niestandardowego umieszczenia wskaźników w „308” kierowcy nie powinni mieć żadnego problemu, o tyle przejście do porządku dziennego nad tym, że wskazówka obrotomierza obraca się „pod prąd” będzie wymagało oswojenia. Od szkoły podstawowej jesteśmy uczeni, że skala na osi czy na wykresie współrzędnych rośnie od lewej do prawej.

W 308 Peugeot wprowadza własny porządek – prędkościomierz jest wyskalowany po ludzku, od lewej do prawej, natomiast obrotomierz – odwrotnie, od prawej do lewej. Dzięki temu w stanie „spoczynku” wskaźniki są symetryczne, a w czasie jazdy wskazówki prędkościomierza i obrotomierza – podążające z przeciwległych kierunków ku górze – mają kierowcy wskazywać jedyny słuszny kierunek patrzenia, czyli na drogę. Przekombinowane, wydumane i niezgodne z logiką sześciolatka.

Wyciszenie kabiny - lepsze niż dobre

Dopracowane pod względem aerodynamicznym nadwozie, charakteryzujące się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,28, opony o ultraniskim oporze toczenia (opracowywane wspólnie z Michelinem), cicho pracujące zawieszenie i dobrze wyciszona kabina dbają o to, aby jazdy nie zakłócały dźwięki niemiłe dla ucha pasażerów. Charakterystyka tłumienia zawieszenia (opartego na kolumnach McPhersona z przodu i na belce skrętnej z tyłu) to wyraźny ukłon konstruktorów w stronę komfortu podróżowania.  

Oszczędny jak hybryda

Już w chwili debiutu do „308” będą oferowane silniki o bardzo niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo, obiecujące średnie zużycie od 3,6 do 5,8 l/100 km. Na wiosnę przyszłego roku gama jednostek napędowych zostanie wzbogacona o silniki spełniające normę Euro 6 – benzynową 1.2 e-THP (110 KM i 130 KM) oraz dwa turbodiesle – 1.6 BlueHDi (120 KM) i 2.0 BlueHDi (150 KM). Mniejszemu silnikowi wysokoprężnemu na pokonanie 100 km ma wystarczyć średnio tylko 3,1 litra oleju napędowego.

DANE PRODUCENTA PEUGEOT 308 1.6 THP

DANE PRODUCENTA

PEUGEOT 308 1.6 THP

Cena71 400 zł
SILNIK I UKŁAD NAPĘDOWY
Rodzaj silnikabenzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa1598 cm3
Moc maksymalna125 KM
przy obrotach6000/min
Maksymalny moment obrotowy200 Nm
przy obrotach1400/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h9,7 s
Prędkość maksymalna196 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie5,8 l/100 km
Emisja CO2134 g/km
NADWOZIE5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 4253 x 1804 x 1457 mm, rozstaw osi 2620 mm, masa własna 1165 kg, pojemność bagażnika 420 l, poj. zbiornika paliwa 53 l.

amis

Zobacz także:
REKLAMA