Peugeot 408 GT Hybrid: W stylu crossovera - TEST

Z klasycznego sedana Peugeot 408 stał się klasycznym crossoverem. W jego nadwoziu nie brakuje też elementów typowych dla SUV-ów. Sprawdziliśmy, co potrafi w wersji hybrydowej typu plug-in o mocy 225 KM.

Peugeot 408 materiały prasowe
Peugeot 408
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Uruchamiasz silnik i jest cisza. Ruszasz i wciąż jest cisza. Jedziesz, nawet autostradą, i też jest cisza. I tak przez około 60 km, jak obiecuje Peugeot i do prędkości 135 km/h. Podczas pierwszych jazd nową „408” w wersji hybrydowej typu plug-in z wykorzystaniem napędu elektrycznego udało się przejechać ok. 40 km, ale litowo-jonowy akumulator testowego egzemplarza, mogący zmagazynować maksymalnie 12,44 kWh energii elektrycznej, był naładowany na 70 procent. Wszystko się zgadza, zasięg na energii elektrycznej oszacowany wg WLTP wydaje się możliwy do osiągnięcia.

Peugeot 408materiały prasowe
Peugeot 408

W średnie zużycie paliwa, wg WLTP wynoszące 1,2 l/100 km, trudniej uwierzyć. Nawet jeśli da się uzyskać aż tak niskie, to tylko przez pierwsze 100 km trasy i pod warunkiem, że wyruszy się w nią z maksymalnie naładowanym akumulatorem. Na to potrzeba ładowania przez minimum godzinę i 55 minut, przy założeniu, że ładowanie przebiega za pomocą wallboksa (z zabezpieczeniem 32 A), a samochód jest wyposażony w pokładową ładowarkę prądu jednofazowego o mocy 7,4 kW. Taka wymaga dopłaty 1900 zł i jest oferowana do „408” w każdej wersji wyposażenia. W najgorszym wypadku ładowanie może zająć aż 7 godzin i 5 minut, jeżeli korzysta się z gniazdka w domu (z zabezpieczeniem 8 A), a Peugeot 408 jest wyposażony w standardową pokładową ładowarkę prądu jednofazowego o mocy 3,7 kW. Długo, ale noc wystarczy. Zasięg około 60 km – chociaż niezbyt pokaźny – również, jeśli następnego dnia w planie jest tylko jazda po mieście. I tak codziennie, chyba że do pracy ma się naprawdę blisko, a po niej nie załatwia innych spraw. Wtedy przez kilka dni można jeździć na jednym ładowaniu akumulatora.

Peugeot 408materiały prasowe
Peugeot 408

Mimo mocy tylko 110 KM, którą dostarcza silnik elektryczny, Peugeot 408 porusza się bardzo sprawnie, wręcz z lekkością. Wszystko zasługą momentu obrotowego o wartości 320 Nm, który jest dostępny, gdy tylko samochód ruszy z miejsca. Za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej trafia on do kół przedniej osi i czyni z testowanej „408” bardzo zwinny pojazd. Fastback, jak Peugeot określa swój nowy model klasy średniej, chętnie nabiera prędkości i równie chętnie skręca. Pod warunkiem, że nie jedzie się zbyt szybko. Wtedy dają o sobie znać ciężki przód i naturalna skłonność „408” do podsterowności, która dochodzi do głosu tym bardziej, im szybciej kierowca próbuje pokonywać zakręty. Lekarstwo na nią jest bardzo proste – w większości wypadków wystarczy ściągnąć nogę z pedału przyspieszenia i Peugeot 408 szybko i posłusznie wraca na obrany wcześniej tor jazdy.

Peugeot 408materiały prasowe
Peugeot 408

W szybkim wydawaniu poleceń kołom pomagają mała kierownica i precyzyjny układ kierowniczy. Tylko przez chwilę może drażnić fakt, że kierownica nie jest okrągła, ale prędko się o tym zapomina. Wysokim kierowcom bardziej może przeszkadzać to, że górna część spłaszczonej kierownicy przysłania dolny fragment wskaźników, które są umieszczone wysoko na desce rozdzielczej. Nie aż tak wysoko, jak się okazuje.
W czasie podróży Peugeotem 408, na bardzo dobry komfort nie tylko akustyczny pracuje zarówno elektryczna część hybrydowego napędu wersji plug-in, jak i dobre wyciszenie kabiny, wygodne fotele a atestem AGR oraz skuteczna praca zawieszenia. Z przodu jest ono wyposażone w kolumny McPhersona, z tyłu – w belkę skrętną. Szerokie i niskoprofilowe opony w rozmiarze 245/40 R20 życia zawieszeniu nie ułatwiają, a mimo to komfort resorowania jest na dobrym poziomie. Dobrego samopoczucia kierowcy i pasażerów na pokładzie dopełniają przestronne wnętrze z przodu i z tyłu, włącznie z dużą ilością miejsca na nogi i nad głową dla pasażerów z tyłu oraz dobrej jakości materiały i bogate wyposażenie.

Peugeot 408materiały prasowe
Peugeot 408

Poza kuzynem – Citroënem C5 X – Peugeot 408, który zdecydowanie bardziej przypomina crossovera niż klasyczną limuzynę, nie ma zbyt wielu bezpośrednich konkurentów. Inne fastbacki, jak np. Kia Stinger, stawiają bardziej na sport i oferują dynamiczne osiągi i niską pozycję za kierownicą. W Peugeocie 408 siedzi się nieco wyżej niż w zwykłych autach, ale nie aż tak wysoko, jak w SUV-ach. Podobnie, jak w Audi A4 Allroad czy w Volvo V60 Cross Country, od których „408” w testowanej wersji GT Hybrid jest tylko nieco tańsza. I właśnie taki punkt odniesienia marzy się Peugeotowi. Czas pokaże, czy to marzenie się spełni.

 

Dane producenta

PEUGEOT 408 GT HYBRID

Cena 213 700 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy plug-in:
benzynowy +
elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
225 KM (165 kW)
Silnik spalinowy benz., R4 turbo
1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
180 KM (132 kW) 6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
 1750/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 110 KM (81 kW)
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Ilość zmagazynow. energii 12,44 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-stopniowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,8 s
Prędkość maksymalna 233 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym)
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
27 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4687 x 1848 x 1487 mm, rozstaw osi 2787 mm, pojemność bagażnika 536-1611 l, pojemność zbiornika paliwa 40 l, masa własna 1781 kg.

 

REKLAMA