Peugeot 408: w stylu crossovera - TEST

Z klasycznego sedana Peugeot 408 zmienił się w klasycznego crossovera. W jego nadwoziu nie brakuje też elementów typowych dla SUV-ów. Sprawdziliśmy, co potrafi w wersji hybrydowej plug-in o mocy 225 KM.

Peugeot 408 GT Hybrid FOT. Marcus Heimbach
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Uruchamiasz silnik – i cisza. Ruszasz – i wciąż cisza. Jedziesz, nawet autostradą, i też jest cicho. I tak przez około 60 km, jak obiecuje Peugeot, i do prędkości 135 km/h. Podczas pierwszych jazd nową hybrydową „408” w wersji plug-in z wykorzystaniem napędu elektrycznego udało nam się przejechać ok. 40 km, ale akumulator litowo-jonowy testowego auta, mogący zmagazynować do 12,44 kWh energii elektrycznej, był naładowany do 70 procent. Wszystko się zgadza, zasięg na energii elektrycznej oszacowany według WLTP wydaje się możliwy do osiągnięcia.
W średnie zużycie paliwa, zgodnie z WLTP wynoszące 1,2 l/100 km, jednak trudniej uwierzyć. Nawet jeśli uda się uzyskać aż tak niskie, to tylko przez pierwsze 100 km trasy i pod warunkiem, że wyruszy się w nią z maksymalnie naładowanym akumulatorem. Na to potrzeba co najmniej godziny i 55 minut, przy założeniu, że do ładowania wykorzystuje się wallbox (z zabezpieczeniem 32 A), a samochód ma pokładową ładowarkę prądu jednofazowego o mocy 7,4 kW. Kosztuje ona 1900 zł i jest oferowana do „408” w każdej wersji wyposażenia. W najgorszym wypadku ładowanie może zająć aż 7 godzin i 5 minut, jeśli korzysta się z gniazdka elektrycznego w domu (z zabezpieczeniem 8 A), a Peugeot 408 jest wyposażony w standardową pokładową ładowarkę prądu jednofazowego o mocy 3,7 kW. Ładowanie trwa więc długo, ale żeby zasilić „baterię”, wystarczy noc. Zasięg około 60 km – chociaż niezbyt duży – również okaże się wystarczający, jeśli następnego dnia w planie jest tylko jazda po mieście. I tak codziennie, chyba że do pracy ma się naprawdę blisko, a po niej nie załatwia innych spraw. W takim wypadku na jednym ładowaniu akumulatora można jeździć przez kilka dni.

Peugeot 408 GT HybridFot. Marcus Heimbach
Jak na nowy model Peugeota przystało, nie mogło zabraknąć małej kierownicy i wskaźników cyfrowych, na które patrzy się ponad nią
Peugeot 408 GT HybridFot. Marcus Heimbach
Na szczęście obok pól dotykowych, których funkcje można programować, nie brakuje klasycznych przycisków
Peugeot 408 GT HybridFot. Marcus Heimbach
Hybrydowy zespół napędowy może pracować też tylko w trybie elektrycznym. Zasięg wynosi wtedy ok. 60 km, a prędkość maksymalna – 135 km/h


Mimo mocy tylko 110 KM, jaką dostarcza silnik elektryczny, Peugeot 408 porusza się bardzo sprawnie. To zasługa momentu obrotowego o wartości 320 Nm, który jest dostępny, gdy tylko auto ruszy z miejsca. Za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej trafia on do kół przedniej osi i sprawia, że „408” to bardzo zwinny pojazd. Fastback, jak Peugeot określa swój nowy model klasy średniej, chętnie nabiera prędkości i równie chętnie skręca. Pod warunkiem że nie jedzie się zbyt szybko. Wtedy dają o sobie znać ciężki przód i naturalna skłonność do podsterowności, która staje się tym większa, im szybciej kierowca próbuje pokonywać zakręty. Sposób na nią jest prosty – najczęściej wystarczy zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, a „408” szybko i posłusznie wróci na obrany wcześniej tor jazdy.
W szybkim wydawaniu poleceń kołom pomagają mała kierownica i precyzyjny układ kierowniczy. Tylko przez chwilę może drażnić fakt, że kierownica nie jest okrągła, bo prędko się o tym zapomina. Wysokim kierowcom bardziej może przeszkadzać to, że jej górna, spłaszczona część przysłania dolny fragment wskaźników, które umieszczono wysoko na desce rozdzielczej.

Peugeot 408 GT HybridFOT. Marcus Heimbach
Od innych modeli koncernu Stellantis Peugeot 408 przejął niestety również mało wygodny sposób obsługi trybów pracy 8-stopniowej przekładni automatycznej
Peugeot 408 GT HybridFOT. Marcus Heimbach
Wygodne fotele z funkcją masażu sprzyjają komfortowym podróżom na długich dystansach, kosztują 4000 zł i są dostępne tylko do wersji GT

W czasie podróży Peugeotem 408 na bardzo dobry komfort, nie tylko akustyczny, pracują zarówno elektryczna część hybrydowego napędu wersji plug-in, jak i dobre wyciszenie kabiny, wygodne fotele z atestem AGR oraz zawieszenie. Z przodu ma ono kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Szerokie i niskoprofilowe opony w rozmiarze 245/40 R20 życia zawieszeniu nie ułatwiają, a mimo to komfort resorowania jest na wysokim poziomie. Dobrego samopoczucia kierowcy i pasażerów na pokładzie dopełniają przestronne wnętrze z przodu i z tyłu, włącznie z dużą ilością miejsca na nogi i nad głową dla pasażerów z tyłu, oraz dobrej jakości materiały i bogate wyposażenie.
Poza kuzynem – Citroënem C5 X – Peugeot 408, który zdecydowanie bardziej przypomina crossovera niż klasyczną limuzynę, nie ma zbyt wielu bezpośrednich konkurentów. Inne fastbacki, jak np. Kia Stinger, stawiają bardziej na sport, zapewniając lepsze osiągi i niską pozycję za kierownicą. W Peugeocie 408 siedzi się nieco wyżej niż w zwykłych autach, ale nie aż tak wysoko, jak w SUV-ach – podobnie jak w Audi A4 Allroad czy w Volvo V60 Cross Country, od których „408” w testowanej wersji GT Hybrid jest tylko nieco tańsza. I właśnie taki punkt odniesienia marzy się Peugeotowi. Czas pokaże, czy to marzenie się spełni.

Peugeot 408 GT HybridFOT. Marcus Heimbach
Kiedyś Peugeot był typowym sedanem, dzisiaj ma modne nadwozie łączące różne style

 

Dane producenta PEUGEOT 408 GT HYBRID
Cena 213 700 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy plug-in: silniki benzynowy i elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
165 kW (225 KM)
Maks. moment obrotowy 360 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
132 kW (180 KM)
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1750/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 110 KM (81 kW)
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 12,44 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-stopniowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,8 s
Prędkość maksymalna 233 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym)
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
27 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4687 x 1848 x 1487 mm, rozstaw osi 2787 mm, masa własna 1781 kg, pojemność bagażnika 454*/b.d. l, pojemność zbiornika paliwa 40 l.
* – z systemem Focal
REKLAMA