Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Peugeot 5008, Toyota Verso – Odważny debiutant

Na głęboką wodę. Gdy Toyota pokazała w marcu 2009 roku trzecią generację Verso, Peugeot dopiero kończył pracę nad swoim pierwszym kompaktowym vanem. Oto pojedynek z gatunku rutyniarz-nowicjusz, czyli 5008 kontra Verso.

AMiS 2/2010

 

W starciu nowicjusza z doświadczonym rywalem, niezależnie od dyscypliny sportu, zawsze można liczyć na niespodziankę. Do pierwszej rundy, pierwszego gwizdka, forma i umiejętności nowego zawodnika pozostają jedną wielką niewiadomą. Gdy wygrywa, używa się słowa zaskoczenie, a gdy przegrywa - powszechne są głosy, że takiego wyniku można było się spodziewać. Startujemy.

Pod względem wymiarów nadwozia, nowicjusz - czyli van Peugeota - prezentuje się jak Pudzianowski przy Najmanie. Ma więcej mięśni, co oznacza, że jest szerszy, wyższy i dłuższy. Ma też więcej stylu, charakteru i elegancji. Verso to z kolei typowa Toyota, zaprojektowana tak, by niespecjalnie wyróżniać się z tłumu. Jej nadwozie jest za to całkiem zgrabne, ma należyte proporcje i zapewnia lepszą widoczność z fotela kierowcy w przód, dzięki małym szybkom w słupkach dachowych, ale za to przy cofaniu - już gorszą niż u francuskiego konkurenta.

 

Niezależnie od tego jak by się starała, Toyota ustępuje nowicjuszowi ilością miejsca wewnątrz. Szczególnie mocno różnica ta jest widoczna w trzecim rzędzie foteli (z silnikiem 1.8 to wyposażenie seryjne, a we "francuzie" nie wiadomo na razie). W Verso jest tam po prostu bardzo ciasno, a jedynymi osobami, które mogą czuć się w miarę komfortowo są dzieci. I to nieduże. 5008 oferuje więcej przestrzeni przede wszystkim na kolana i wymaga mniej fatygi przy zajmowaniu miejsca. Skrajne fotele drugiego rzędu składają się w Peugeocie w pół, niczym siedzenia w sali kinowej, i przesuwają mocno do przodu, dając bardzo łatwy dostęp do trzeciego rzędu. W Toyocie też wszystko odbywa się wygodnie, ale system easy-entry wymaga od pasażerów nieco więcej gimnastyki.

Bagażniki obu samochodów nie skąpią przestrzeni. 679 l Peugeota i 699 l Toyoty przy standardowym ustawieniu foteli to "gabaryty", o jakich mogą pomarzyć nawet kombi klasy średniej. Po złożeniu foteli niewielka przewaga rysuje się po stronie reprezentanta Francji - 1754 l wobec 1696 l. W 5008, dzięki kładzionemu oparciu przedniego siedzenia daje się przewieźć przedmioty o maksymalnej długości nawet 2,76 metra. Peugeot może i wygrywa na litry przestrzeni bagażowej, jednak uwierzcie nam, że nie chcielibyście wymieniać w nim koła. Dlaczego? Bo umieszczono je w specjalnym koszu pod podłogą bagażnika, a nie w jego wnętrzu, jak w Toyocie Verso, co ma taki skutek, że w przypadku "złapania" gumy kierowcę francuskiego samochodu czeka brudna robota.

BP

Przesuwane fotele z regulowanym oparciem w drugim rzędzie, kieszenie w drzwiach (w Toyocie o wiele węższe), stoliki lotnicze oraz bardzo pojemne podłokietniki to w obu samochodach chleb powszedni (w "japończyku" - od wersji Sol). Verso może się pochwalić dwoma zamykanymi schowkami w desce rozdzielczej, a Peugeot - dodatkowymi wnękami w podłodze. Największymi zaletami francuskiego auta w stosunku do "japończyka" są wysoka jakość tworzyw użytych do wykończenia wnętrza oraz mnóstwo ładnych detali - srebrne obwódki dookoła nawiewów, zegarów, czy pokręteł klimatyzacji, gumowany panel w drzwiach z przyciskami do otwierania szyb bocznych, czy też metalowe wykończenie na konsoli środkowej dookoła lewarka zmiany biegów oraz automatycznego hamulca postojowego. To, jak i bardzo miękki materiał na górnej części deski rozdzielczej, a także jasne zamszowe obicia foteli testowanego egzemplarza sprawia, że w 5008 czujemy się niemal jak w samochodzie segmentu premium, i lepiej niż w Toyocie. Szkoda, że Japończycy postanowili zaoszczędzić na tworzywach, stosując wszędzie czarne materiały - co prawda o przyzwoitej jakości. Wnętrza samochodu nie są w stanie ożywić nawet szare metalizowane elementy w drzwiach, w kierownicy i na konsoli środkowej. Zegary Verso umieszczone pośrodku, na szczycie deski rozdzielczej, okazują się czytelne, a obsługa podstawowych funkcji samochodu, podobnie jak w 5008 - bezproblemowa. Jedyne zastrzeżenie budzi nietrafione umiejscowienie (po prawej stronie zegarów) niewielkiego przycisku, służącego do zmiany ustawień komputera pokładowego oraz intensywności podświetlenia wskaźników. Na szczęście z jego dobrodziejstw korzysta się głównie na postoju.

 

Peugeot zapewnia też nieco wygodniejszą pozycję do jazdy. Skutecznie pracują na to większy zakres wzdłużnej regulacji kierownicy i fotela. Szkoda tylko, że zmiana pochylenia kąta oparcia jest tak niewygodna. Francuzi powinni wręcz uprzedzać o tym w instrukcji obsługi auta i nakazać prowadzącemu dokonywanie zmian pochylenia oparcia zanim jeszcze zasiądzie on przed kierownicą. Przestrzeń między słupkiem środkowym a fotelem jest po prostu tak mała, że ciężko tam zmieścić rękę, którą na dodatek trzeba wygiąć w nienaturalny sposób. Może to szczegół, na który mało kto zwróci uwagę, jednak Toyota nie wymaga od swoich kierowców takiej gimnastyki.

Tak samo jest w czasie jazdy. Verso już od pierwszych metrów przekonuje o tym, że doskonale wie, jak należy zachować się na prostej i w zakrętach. Jest bardzo stabilne, a na ostre manewry, jak np. wymijanie nagle pojawiającej się przeszkody, reaguje ze stoickim spokojem. Ma dobrą przyczepność i znakomicie zestrojony układ ESP (u Toyoty nazywa się VSC+), który nie przeszkadza w czerpaniu przyjemności z pokonywania kolejnych kilometrów. Prowadząc Verso można w ogóle zapomnieć, że jedzie się minivanem i dać upust swojej wyobraźni tam, gdzie droga zaczyna często zmieniać kierunek. Najlepsze jest to, że mimo pewnego zachowania na drodze i stosunkowo krótkiego skoku amortyzatorów, auto zachowuje też dobry komfort resorowania. Jeszcze lepszy pod tym względem jest Peugeot, który - pominąwszy pojedyncze nierówności - delikatniej obchodzi się z pasażerami, ale też od kierowcy w skrajnych sytuacjach wymaga nieco większych umiejętności. 5008 jest stabilny, jednak przy ostrych manewrach wpada w delikatne kołysanie, a w zakrętach - mocniej się przechyla na bok. System ESP, który podobnie jak u Toyoty daje się dezaktywować jedynie do prędkości około 50 km/h, działa jak należy. W obydwu samochodach układy kierownicze są wystarczająco precyzyjne, z lekkim wskazaniem na Verso. Z kolei elektryczne wspomaganie lepiej opowiada o tym, co dzieje się z przednimi kołami w Peugeocie, choć i tak działa dość sztucznie.

 

Pod względem ogólnego komfortu jazdy, francuskie auto mocno ucieka "japończykowi". Ma wygodniejsze fotele i lepiej wyciszone nadwozie, co zresztą widać po wynikach pomiarów głośności - przy 140 km/h różnica wynosi aż 3 db(A). W Verso nie tylko wiatr mocniej smaga uszy pasażerów. Atakowani są oni też przez wyraźne wycie silnika, towarzyszące każdemu mocniejszemu przyciśnięciu pedału gazu do podłogi. Za to zawieszenie Toyoty pracuje bardzo cicho (i to w testowym egzemplarzu o przebiegu ponad 30 tys. km) i ciszej niż w 5008 (przebieg nieco ponad 1000 km), któremu czasem wyrwie się spod podłogi jakiś delikatny jęk zawodu.

Pomimo podobnej mocy silników, Peugeot i Toyota wyraźnie różnią się swoimi temperamentami. Turbosprężarka, w jaką uzbrojono 1,6-litrowy silnik nowicjusza, pozwala mu wykrzesać maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm już przy 1400 obr/min i utrzymywać go na stałym poziomie aż do wartości niewiele powyżej 4000 obr/min. To z kolei przekłada się na bardzo dobrą dynamikę auta i równie dobrą elastyczność. Toyota chętnie wkręca się na wysokie obroty, jednak w porównaniu z 5008 ma zdecydowanie słabszy "dół". Testowany egzemplarz Verso wyposażono w skrzynię bezstopniową (dopłata 5000 zł), a nie seryjną sześciobiegową, co odbija się na osiągach auta. W porównaniu z testowanym wcześniej Verso z przekładnią mechaniczną, czas przyspieszeń do 100 km/h wydłuża się o 1 sekundę, a zużycie paliwa wzrasta o około 1 l/100 km (do 10,1 l/100 km). Peugeot na to samo potrzebuje zaś 8,9 l benzyny.

Największe zaskoczenie w 5008 dotyczy pracy jego skrzyni biegów. Nie pamiętam, by w jakimkolwiek innym Peugeocie, może prócz 4007, jej mechanizm działał równie lekko, precyzyjnie i sztywno.

Wynik? Pierwszy kompaktowy van Peugeota na punkty wygrywa z Toyotą. Nowicjusz nie rzuca doświadczonego "japończyka" na kolana, jednak daje się poznać jako samochód mający znacznie więcej zalet niż wad.

I to jest jego największa zaleta na dziś. Ceny Peugeota 5008 w chwili zamykania tego numeru jeszcze nie znaliśmy.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne 5008 1.6 THP Verso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.6benz., R4, 1.8
Moc kW (KM)156 KM147
Przy obrotach (/min)58006400
Poj. skokowa cm315981798
Maksymalny moment obrotowy (Nm)240180
Przy obrotach (/min)14004000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. machaniczna7-bieg. przekł. bezstopniowa
Dł / szer / wys (mm)4529/1837/16394440/1790/1630
Rozstaw osi (mm)27282780
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,5/12,211,3/11,2
Poj. zbiornika paliwa (l)6060
Masa własna (kg)14901470
Dopuszczalne obciążenie (kg)735655
Poj. bagażnika (l)679/1754699/1696
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/15001490/1510
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1025/9351065/995
Rozmiar opon225/45 R17 Michelin Pilot Alpin215/55 R17 Goodyear UltraGrip Performance
CO2 (limit) g/km169164
Osiągi5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
0-80 km/h (s)6,78,0
0-100 km/h (s)9,711,3
0-120 km/h (s)13,315,5
0-140 km/h (s)18,721,8
Prędkość maksymalna (km/h)195185
Elastyczność 5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,6/10,2-
Elastyczność 5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
80-120 km.h na V/VI biegu11,0/15,3-
Próba jazdy 5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
(Slalom 18 m ) km/h60,0/58,560,8/58,5
Próba jazdy5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
Test wymijania ISO (km/h)123,8/124,1122,2/121,9
Próba jazdy 5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h72/7070/69
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h50/4855/54
Zużycie paliwa5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km9,98,7
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,85,9
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km7,37,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,77,2
Maksymalne (l/100 km)11,712,5
średnie podczas testu (l/100 km)8,910,1
zasięg (km)674594
Poziom hałasu (dB)5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
przy 80 km/h dB(A)6365
przy 100 km/h dB(A)6567
przy 120 km/h dB(A)6871
przy 140 km/h dB(A)7073
Droga hamowania (m)5008 1.6 THPVerso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3938
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3839
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3839
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

 

Ocena punktowa (maks. 500)

5008 1.6 THP 375 Wygrywa przede wszystkim za sprawą bardziej obszernego i lepiej wykonanego wnętrza oraz dzięki silnikowi. Jest autem bardzo funkcjonalnym i zapewnia wysoki komfort jazdy. Na drodze nieco odstaje od Verso.
Verso 1.8 Valvematic Multidrive S Sol 352 Największe wrażenie robi bardzo pewnym i stabilnym prowadzeniem. Jest przemyślana, dobrze poskładana, ale przydałyby się porządniejsze materiały wewnątrz. Według mnie jeździ lepiej, gdy jest wyposażona w skrzynię mechaniczną.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij