Patrząc na nowego Peugeota 508 SW, zwłaszcza z boku, trudno jednoznacznie określić z jaką marką i jakim modelem ma się do czynienia. W przeciwieństwie do sprzedawanego jeszcze do "wczoraj" 407 SW, sylwetka auta jest zdecydowanie bardziej stonowana, zwłaszcza tylna część nadwozia.
W porównaniu z poprzednikiem samochód urósł pod każdym niemal względem. Wyjątek stanowi mniejsza aż o 45 kg masa własna. 508 kombi jest zaledwie o 20 kg cięższy niż sedan. Może poszczycić się także niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx (0,28), co wpływa na obniżenie zużycia paliwa i emisję CO2. Generalnie na ekologię i ekonomię położono duży nacisk. Dowodem na to może być m.in. przewaga w ofercie silników wysokoprężnych. Benzynowe są tylko dwa. Oba mają pojemność 1,6 l i moc 120 (wersja wolnossąca) lub 156 KM (turbodoładowana). Wśród diesli do wyboru są cztery silniki HDi: 1.6 o mocy 112 KM, dwa dwulitrowe o mocy 140 lub 163 KM oraz najmocniejszy 2.2 (204 KM). Ten ostatni występuje wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów i montowany jest w sportowej wersji GT, która w przednim zawieszeniu, zamiast tradycyjnych kolumn Mc Phersona, wykorzystuje podwójne wahacze. Gwarantuje to lepszą stabilność podczas szybkiej jazdy krętymi drogami. Ku pokrzepieniu serc ekologów przewidziano wersję 1.6 e-HDi z zaawansowanym systemem start-stop i specjalnym alternatorem, który pozwala wyjątkowo często i na długo wyłączać silnik na postoju. W połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów nie jest mistrzem dynamiki, ale oszczędności - na pewno. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,4 l/100 km, a wyświetlacz komputera pokazuje czas przez jaki silnik "oddawał się relaksowi".
Bagażnik 508 SW ma 560 l (to więcej niż np. w Mondeo), regularne kształty, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy (jednym naciśnięciem guzika) wzrasta ona do 1598 litrów. To z pewnością poważny argument przemawiający na korzyść Peugeota. Mimo identycznego jak w limuzynie rozstawu osi, wnętrze wydaje się większe, zwłaszcza patrząc z pozycji tylnej kanapy. Wrażenie przestronności potęguje panoramiczny dach (o powierzchni 1,62 m2), montowany seryjnie w droższych wersjach.
PEUGEOT 508 SW 1.6 THP
Peugeot 508 SW 1.6 THP | |
---|---|
Cena | 90 900 zł |
Konkurenci | VW Passat, Ford Mondeo |
Silnik | benzynowy, R4,1.6 turbo |
Moc/przy obrotach | 156 KM/6000 obr/min |
0–100 km/h | 8,8 s |
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Zużycie paliwa | 6,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 150 g/km |
Silnik | pojemność skokowa 1598 cm3, maksymalny moment obrotowy 240 Nm w zakresie 1400–4000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, dług.x szer. x wys. 4813 x 1853 x 1476 mm, rozstaw osi 2817 mm, masa własna 1420 kg, pojemność zbiornika paliwa 72 l, poj. bagażnika (wg VDA) 560/1598 l. |
dane producenta |
Deska rozdzielcza, jakość wykonania i montażu są identyczne jak w limuzynie - rewelacyjne. Brakuje otwartego schowka na telefon, czy dokumenty i to w zasadzie największa wpadka, jaką można wytknąć projektantowi wnętrza. Wszystkie przełączniki są w łatwo dostępnych i logicznych miejscach, obsługa jest intuicyjna i nie wymaga sięgania do instrukcji obsługi.
Na drodze 508 SW zachwyca komfortem, precyzją pracy układu kierowniczego i właściwościami jezdnymi. Trudno się do czegokolwiek przyczepić. Nawet zawieszenie w wersjach podstawowych świetnie tłumi nierówności i pracuje cicho. Kompromis pomiędzy sztywnością a komfortem - idealny.
Najlepszym wyborem z palety silników będzie 2-litrowy HDi lub turbodoładowany silnik benzynowy. W obu przypadkach osiągi wystarczają, aby szybko i tanio połykać kilometry. Moc rozwijana jest płynnie, a zjawisko turbodziury niemal nie istnieje. Dotyczy to zwłaszcza jednostki 1.6 THP.
Nawet cena za dobrze wyposażone kombi w okolicach 90 000 złotych nie powinna działać odstraszająco. Konkurencja bywa droższa. Za wyborem 508 SW przemawia także najdłuższa w klasie pięcioletnia gwarancja.
Tekst Michał Hutyra
amis 3/2011