Peugeot 508 SW - zmiana kursu

Dużym problemem francuskich modeli jest znaczna utrata wartości w pierwszych trzech latach użytkowania. Nie cieszyło to właścicieli, ale łowcy okazji mogli zacierać ręce. Postanowiliśmy sprawdzić, czy w wypadku Peugeota 508 stara, koleżeńska porada „nie kupuj francuza” jest nadal aktualna.

auto motor i sport
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 142 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

PODSTAWOWY, ALE BOGATY
Wybraliśmy trzyletni egzemplarz sprzed face liftingu, kupiony w polskim salonie. Polecamy podstawową wersję wyposażenia Active i taką wybraliśmy. Na dzień dobry ma ona wszystko, co potrzebne w samochodzie tej klasy, a samo auto nie jest przeładowane elektroniką, która z biegiem lat może płatać figle. Samochód ma pięcioletnią gwarancję (więc zostały jeszcze 2 lata) i jest serwisowany w ASO. Do tej pory zaliczył pierwszy przegląd okresowy przy 20 tys. km – kosztował 650 zł. Wymieniono olej oraz sprawdzono ogólny stan samochodu. Wyszło, że wszystko jest w porządku. Następny przegląd czeka „508” dopiero przy 40 tys. km (czyli za 10 tys. km) i będzie kosztował około tysiąca złotych. Wtedy oprócz oleju zostaną wymienione filtry.

Trzy lata i zaledwie 30 tys. km przebiegu - dotychczasowy właściciel życzy sobie za niego 45 tys. zł

Stan karoserii i lakieru jest wzorowy. Samochód nie miał też żadnych „przygód”, więc nie wymagał napraw blacharskich. Pamiętamy o kłopotach z korozją w poprzednich modelach, ale tutaj nie znaleźliśmy powodów do zmartwień. Wyjątkiem okazał się ozdobny element przy przedniej szybie – na czarnej aluminiowej listwie pojawiły się pęcherzyki oraz łuszczył się lakier. To typowa przypadłość, na szczęście uznawana przez serwis za wadę fabryczną. Listwę wymienimy za darmo.
Przy tak małym przebiegu plastiki są w stanie idealnym, ale tapicerka nosi już ślady użytkowania

W SZAROŚCIACH
 Francuzi kilka lat temu tak bardzo zapatrzyli się w Niemców, że we wnętrzu „508” dominuje szarość znana z Passatów i Golfów. Na szczęście w tym egzemplarzu rozświetla ją szklany dach, za który właściciel musiał zapłacić 2-3 tys. zł. Po zasłonięciu elektrycznej rolety dachu zauważyliśmy, że w niektórych miejscach jest ona przybrudzona. To dość typowe w wersji SW. Centrum rozrywki we wnętrzu skupia się wokół kolorowego wyświetlacza systemu multimedialnego. Przy okazji wizyt w ASO warto poprosić o aktualizację oprogramowania w urządzeniu oraz map w nawigacji, szczególnie gdy zauważymy, że działa ona zbyt wolno lub się zawiesza. Plus za brak systemu bezprzewodowego kluczyka oraz elektrycznego hamulca ręcznego.

To właśnie te dwa elementy mogą sprawiać sporadyczne, ale irytujące problemy. Auto standardowo jest wyposażone w czujniki cofania, jednak trzeba pamiętać, że mogą one zadziałać z lekkim opóźnieniem, więc istnieje ryzyko uderzenia w przeszkodę. Naszą uwagę zwróciło skrzypienie uchwytów drzwi i wysuwanych uchwytów na kubki. Niestety serwis nie znalazł na to sposobu i trzeba sobie radzić samemu. Te problemy występują w większości egzemplarzy. Czasami pomaga smar. Materiałowa tapicerka fotela kierowcy nosi już widoczne ślady zużycia, a także ma tendencję do szybkiego brudzenia się. Zdarzały się przypadki wymiany poszycia przednich foteli w ramach gwarancji po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Warto poszukać wersji ze szklanym dachem, który zmienia klimat we wnętrzu Roleta nie lubi brutalnego traktowania – jej zaczepy łatwo się łamiąktóry zmienia klimat we wnętrzu

MIEJSCA NIE BRAK
Auto oferuje pasażerom siedzącym zarówno z przodu, jak i z tyłu sporą ilość miejsca. Do tego bagażnik o pojemności 560 litrów i pełnowymiarowe koło zapasowe, co jest dziś rzadkością. Denerwuje jedynie roleta bagażnika, która przy mocniejszym trzaśnięciu klapą może się odczepić i zwinąć. Ponadto jej zaczepy są bardzo kruche i mogą się złamać.

Kupno nowej rolety w ASO Peugeota to wydatek ponad tysiąca złotych. W deszczowe dni lub po wizycie w myjni, z otwartej klapy bagażnika do wnętrza leje się woda. Typowa przypadłość, którą można usunąć montując dodatkową uszczelkę. Zawieszenie Peugeota 508 jest dosyć twarde. Do tego głośno pracuje, szczególnie w chłodniejsze dni. Stuki i skrzypienie niekoniecznie muszą być sygnałem do kontroli zawieszenia. Autoryzowany serwis ma na to sposób – aplikuje smar przy mocowaniach kolumn McPhersona. Problem występuje dlatego, że tę czynność pomijano przy produkcji.

NASZ EGZEMPLARZ
Trzy lata na karku i zaledwie 30 tys. km przebiegu sprawia, że ten egzemplarz jest prawdziwą okazją. Dotychczasowy właściciel życzy sobie za niego 45 tys. zł. W tej cenie, owszem, znajdziemy auta lepiej wyposażone, ale musimy się liczyć z co najmniej trzykrotnie wyższym przebiegiem i niepewną historią. Tutaj wszystko jest na papierze, a konkretnie w książce serwisowej.

HDI – SOLIDNY DIESEL
Najpewniejszą i godną polecenia jednostką w modelu 508 jest 2.0 HDI. Silnik o mocy 140 KM zapewnia bardzo dobrą dynamikę, a zużycie paliwa jest zaskakująco niskie (średnio około 5,5 l/100 km). Na pełnym baku przejedzie ponad 1200 km. W wyposażeniu auta jest filtr cząstek stałych, który do działania potrzebuje płynu aplikowanego z osobnego zbiornika. Jest on doda- wany przy tankowaniu, dlatego ważne, by możliwie często tankować „pod korek”. Płyn powinien wystarczyć na 120 tys. km, a koszt uzupełnienia to jakieś 400-500 zł. Żywotność filtra to 180 tys. km, ale może się skrócić przy intensywnej eksploatacji w mieście. W razie wymiany filtra koszt wynosi około 1,2 tys. zł.

DO RACHUNKU
W kosztach eksploatacyjnych diesla trzeba uwzględnić dwumasowe koło zamachowe. Przy wymianie trzeba doliczyć do rachunku sprzęgło. Całkowity koszt wymiany powinien zamknąć się w kwocie dwóch tysięcy złotych. Peugeot 508 SW to komfortowe i pojemne auto, z drobnymi wadami. Na szczęście większość jest usuwana w ramach gwarancji. Na rynku wtórnym jest sporo egzemplarzy z bogatym wyposażeniem oraz dużymi przebiegami. Polecamy te skromniejsze ze sprawdzonym silnikiem 2.0 HDI.


Adrian Kardaś – Kardaś Auto Serwis we Wrocławiu
ZDANIEM EKSPERTA
W ostatnich latach francuskie samochody nie wystawiały sobie najlepszego świadectwa pod względem jakości. „508”, podobnie jak nowy Citroën C5, ma trochę z „niemca”, dzięki czemu można obalić mit psującej się „elektryki”. Ma też jednak drobne, choć denerwujące usterki. Silnik 2.0 HDI to dopracowana konstrukcja. Awarie układu wtryskowego zdarzają się sporadyczne, a częściej zapycha się zawór EGR lub żywot koła dwumasowego dobiega końca. Przy dużych przebiegach warto sprawdzić, czy wymieniano rozrząd. Filtr cząstek stałych nie jest taki straszny, jak go malują. Problemy sprawia rzadko i nie są one kosztowne.
Zalety i wady
plus bogate wyposażenie standardowe
plus dużo miejsca na tylnej kanapie
plus wysoki komfort podróżowania
plus dynamiczny i oszczędny silnik
plus panoramiczny szklany dach
minus mała liczba schowków
minus niewygodne uchwyty na kubki
minus skrzypiące plastiki
minus łamiące się zaczepy rolety bagażnika
Typowe usterki
- wolno reagujące i zawieszające się radio
- łuszcząca się listwa ozdobna
- hałasujące zawieszenie
- mało trwała tapicerka
Polecane silniki
- 1,6-litrowy turbodiesel, 115 KM – ten silnik zachwyci oszczędnych, jego osiągi są dalekie od dynamicznych, ale średnie spalanie poniżej 5 l/100 km to norma
- 2-litrowy turbodiesel, 140 KM – zapewnia dobre osiągi, a na pełnym baku przejedzie ponad 1200 km

 

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA