Za każdym razem kiedy dostajemy do rąk Klasę E z turbodieslem V6 zadajemy sobie pytanie – po co komu „eska”? Komfort jest praktycznie jak w Klasie S, osiągi też, a auto jest mniejsze, bardziej zwinne i poręczne. Najwyraźniej powyżej pewnego poziomu to już nie wystarcza.
Klasa E dostała teraz 9-biegowy automat zwany 9G-Tronic, tradycyjnie pochodzący z własnego chowu Mercedesa. Skrzynia ma zwykły, sportowy i ręczny tryby pracy, jednak, również tradycyjnie dla automatów Mercedesa, najlepiej dać jej samej robić swoje. Pracuje niezwykle płynnie, a że do pary ma turbodiesla o ogromnym momencie obrotowym, stara się wykorzystywać najniższe obroty silnika.
Mercedes często więc jedzie z silnikiem pracującym przy 1100 obr/min – niżej już się pewnie nie da. Wymierne efekty są takie, że auto okazuje się nieprawdopodobnie oszczędne. Nasz rekord to 4,8 l/100 km na kilkudziesięciu kilometrach przy średniej prędkości 68 km/h.Dynamiczna jazda w trasie zamyka się w przedziale 6,5-7 l/100 km, natomiast średnie zużycie w mieście to ok. 10-11 l/100 km – wszystkie wyniki są pierwsza klasa.
Testowy egzemplarz pokazuje też, co jest możliwe kiedy skreślaniem opcji dodatkowych zająć się na poważnie. Widoczny na zdjęciu E 350 Bluetec jest wart 522 tys. zł, czyli dokładnie dwa razy tyle (!), co model podstawowy.
Swój udział ma w tym sułtańskie wykończenie, z pakietem AMG (16 tys. zł), systemem audio Bang & Olufsen (19 tys. zł) oraz elementami „designo” – specjalne lakier (13 tys. zł) i skóra (16 tys. zł) oraz, według słów Mercedesa, „drewniane elementy z naturalnego bambusa” (7 tys.). Cóż, bambus to technicznie rzecz biorąc trawa, chociaż w wydaniu Mercedesa wygląda znakomicie.
Dane producenta | Mercedes E 350 Bluetec |
Cena | 263 600 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | turbodiesel, V6 |
Pojemność skokowa | 2987 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 252 KM/ 3600 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 620 Nm / 1600–2400 obr/min |
Przeniesienie napędu | na tylne koła; 9-biegowa przekładnia automatyczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 6,6 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 5,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 148 g/km |
Nadwozie | |
4-drzwiowy, 4- lub 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4879 x 1854 x 1475 mm, rozstaw osi 2874 mm, masa własna 1885 kg, pojemność bagażnika 490 l, pojemność zbiornika paliwa 67 l. |
Roman Popkiewicz
Redaktor AMiS
Naszym zdaniem:
Klasa E wzbogacona o 9-biegowy automat swoje zalety poszerza o znakomicie niskie zużycie paliwa.