Przygoda Skody z ekologią zaczęła się w 2008 roku, kiedy powstała pierwsza Skoda GreenLine. Wśród oferowanych 22 niskoemisyjnych wersji różnych modeli Skody jest Octavia G-TEC.
Z zewnątrz nie do odróżnienia od typowego benzynowca, zmiany kryją się w komorze silnika (zasilanie) i w bagażniku (zbiorniki). Sprężenie metanu do 200 barów wymagało masywnych zbiorników, co spowodowało, zwłaszcza z tyłu, wzrost masy auta o 140 kg.
Dlatego sporo mniejsza jest ładowność, wynosząca w kombi 529 kg (w liftbacku – 564 kg).Pojemność bagażnika w obu wersjach jest mniejsza o 130 l. Standardowo w kombi jest 610 l.
Na drodze Octavia G-TEC porusza się sprawnie, choć nie oszałamia, gdyż osiągi są na poziomie najsłabszej wersji 1.2 TSI. Za to nie odczuwa się automatycznego przejścia z zasilania benzyną na gaz i odwrotnie.
W jeździe mieszanej z przewagą dróg pozamiejskich zużycie gazu wyniosło 4,7 kg/100 km. Przy obecnej cenie gazu ziemnego koszt przejechania 100 km wyniesie od 16 do 19 zł.
Niestety, podawany przez producenta maksymalny zasięg 410 km na gazie nie pozwala poszaleć (na benzynie ma wynieść do 920 km).
W Polsce na razie Skody G-TEC nie ma w ofercie, gdyż sieć kilkudziesięciu stacji z CNG nie jest w stanie zapewnić jej bezproblemowej eksploatacji.
Dane producenta | Skoda Octavia G-TEC Combi |
Cena | jeszcze nieznana |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 turbo |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 110 KM/ 4800-6000/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 200 Nm/ 1500-3500 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 11,0 s |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 3,5 kg/100 km |
Emisja CO2 | 97 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x |
Bogdan Czajkowski
Redaktor AMiS
Naszym zdaniem:
Jedna z najoszczędniejszych wersji. Ale równie oszczędny GreenLine nie ma zmniejszonych
ładowności i bagażnika.