Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Pojedynek gigantów? Auris i i30

Toyota nie ukrywa, że już w niedalekiej przyszłości produktów "made in Korea" obawia się bardziej niż tych z reszty świata. Czy test porównawczy Toyoty Auris i Hyundaia i30 potwierdzi powody do obaw?

Toyota Auris i Hyundai i30 Hyundai i30 i Toyota Auris jadą łeb w łeb nie tylko na zdjęciu - czasami minimalnie z przodu jest Toyota, a czasem Hyundai.

Nie od dziś fachowcy z branży motoryzacyjnej bacznie śledzą postępy koreańskich producentów. Zgodnie uważają, że zanim produkty chińskie opanują światowy rynek, w wielkim stylu wkroczą nań samochody koreańskie. Tempo rozwoju koreańskiej motoryzacji jest dla nich sporym zaskoczeniem. Dopiero co Kia podbijała Stany Zjednoczone dużym SUV-em Sorento, a już na dobre zadomowiła się w Europie maluchem Picanto. W sukurs idą im różne wersje Cee'da i chmara nowych Hyundaiów, z i30 na czele.

Już porównanie wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych i30 oraz Aurisa pokazuje, że Hyundai dogonił Toyotę i uczynił to w sposób bardzo przemyślany. Bardziej niż pod względem długości i30 góruje nad Aurisem rozstawem osi, co przekłada się na nieco więcej miejsca na nogi dla podróżujących z tyłu. Mniejszy o 14 l niż w Toyocie bagażnik to nic znaczącego, bo przy pojemności wynoszącej 340 l bagażnik Hyundaia i tak jest wystarczający. Kompromis między szerokością i wysokością samochodu ponownie wypada na korzyść i30. Auto Hyundaia jest nieznacznie szersze i nieco niższe niż Toyoty, dzięki czemu prezentuje się zgrabniej i lepiej dysponuje przestrzenią we wnętrzu. O 4,5 cm szersze wnętrze z przodu i z tyłu i30 procentuje za każdym razem, gdy samochodem podróżuje cztery czy pięć osób, natomiast jedynie pasażerowie słusznego wzrostu docenią o dwa centymetry więcej miejsca nad głową na tylnej kanapie Aurisa.

Do mocnych stron i30 należą równie ż obsługa auta i czytelność zegarów. Elektroniczne wyświetlacze Aurisa, niejako nałożone na tarcze prędkościomierza i obrotomierza, ani nie prezentują się elegancko, ani nie grzeszą przejrzystością. W porównaniu z zegarami Toyoty, cztery okrągłe i klasycznie rozmieszczone wskaźniki Hyundaia wyglądają jak wyjęte z elementarza ergonomii. W sumie, deska rozdzielcza i30 zasługuje na miano uporządkowanej. Z tablicą rozdzielczą Aurisa przegrywa jedynie umiejscowieniem dźwigni zmiany biegów. W Toyocie umieszczono ją wysoko tuż przy kierownicy co sprawia, że wręcz sama wpada w rękę przy każdej zmianie przełożenia. Kierownicę testowanego Aurisa trzyma się w dłoniach przyjemniej niż kierownicę i30, której dotkliwie brakuje skórzanego pokrycia. Niestety, nie można mieć go za pojedynczą dopłatą. Od razu trzeba zdecydować się na inną, znacznie droższą wersję auta. Podobnie rzecz się ma w Toyocie, ale jest to mniej bolesne dla kieszeni.

Hyundai i30 oferuje lepszą pozycję za kierownicą i wygodniejsze przednie fotele, za to domeną Toyoty Auris jest komfort resorowania. Jej zawieszenie lepiej radzi sobie z wybieraniem mniejszych i większych nierówności, pracując przy tym trochę ciszej. Łagodne pofałdowania jezdni i30 też tłumi sprawnie, nie pozwalając nadwoziu kołysać się ani zbyt mocno, ani zbyt długo. Niestety, dziury większego kalibru nie "rozchodzą się" już wy- łącznie po zawieszeniu. Obciążony kompakt Hyundaia lubi stanowczo, ale krótko wstrząsnąć pasażerami.

BP

W czasie jazdy i30 i Auris prezentują niemal identyczny stosunek do zakrętów, które pokonują bezpiecznie, ale nie wywołują u kierowcy tęsknoty za nimi. Zwinniejsza jest Toyota (tak z racji mniejszej średnicy zawracania, jak i nieco bardziej precyzyjnego układu kierowniczego), ale stabilniejszy - Hyundai. Zarówno na zakrętach, jak i na prostej nadwozie i30 nie lubi się przechylać. Układy kierownicze obydwu aut zapewniają tak samo przeciętne poczucie kontaktu kół z nawierzchnią.

Chociaż testowany Auris miał nad i30 przewagę mocy i pojemności silnika, w czasie jazdy nie odczuwa się ich niemal w ogóle. Toyota przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 11,4 s, a Hyundai - w 11,5 s. [Prędkość maksymalna Aurisa wynosi 195 km/h, a i30 - 188 km/h. Z uwagi na wyższy moment obrotowy dwulitrowego silnika i skrzynię biegów o sześciu prze- łożeniach, Toyota znacząco wygrywa z Hyundaiem jedynie pod względem elastyczności. Na każdym biegu Auris notuje lepsze wyniki niż i30. Dodatkowy bieg sprawia też, że pasażerowie Aurisa mogą jechać po autostradzie w większej ciszy niż podróżując pięciobiegowym i30. Na mniejsze zapotrzebowanie na paliwo już się to nie przekłada. 1,6-litrowa jednostka napędowa Hyundaia i tak potrzebuje mniej paliwa niż silnik Toyoty. Średnio wystarcza jej 6,5 l/100 km, podczas gdy Auris potrzebuje 7,9 l/100 km. Ponadto, silnik Hyundaia odznacza się wyższą kulturą pracy niż jednostka napędowa Toyoty - pracuje ciszej i spokojniej.

W konkurencjach takich jak warunki gwarancji oraz jakość i wyposażenie, w których samochody Toyoty i japońskie w ogóle przez lata zajmowały najwyższe pozycje, dopiero producenci koreańscy - początkowo Kia, a teraz również Hyundai - odważyli się i potrafili zaproponować klientom lepszą ofertę. Najnowsze dziecko Hyundaia kusi więc gwarancją na 5 lat bez limitu kilometrów na układ napędowy i na 3 lata bez limitu kilometrów na cały samochód, dorzucając 5 lat pomocy assistance. Trzyletnia gwarancja Toyoty z limitem przebiegu do 100 tys. kilometrów nie jest już tak przekonującym argumentem jak kiedyś.

Podobnie rzecz się ma z jakością materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza. Do niedawna sporo producentów z zazdrością patrzyło na samochody Toyoty, a teraz Toyota powinna podglądać Hyundaia. Aby zaobserwować różnicę, wystarczy spojrzeć na materiał, z którego wykonano tablice rozdzielcze obydwu testowanych samochodów. Twardy jak kamień plastik w Aurisie ani nie prezentuje się dobrze, ani nie jest przyjemny w dotyku. Wykonane z tego samego cienkiego materiału pokrywy schowków przed pasażerem zamykają się z nieprzyjemnym dźwiękiem i hałasują w czasie jazdy. Wręcz aksamitne w dotyku tworzywo, z którego wykonano deskę rozdzielczą i30 prezentuje się znacznie efektowniej, a sama tablica rozdzielcza nie jest źródłem nieprzyjemnych odgłosów.

Porównanie cen i wyposażenia podobnych wersji też nie wypada zbyt różowo dla Toyoty. Już w najprostszej odmianie - Terra - pięciodrzwiowy Auris 1.4 D-4D z silnikiem o mocy 90 KM kusi, na przykład, manualną klimatyzacją oraz elektrycznie regulowanymi i podgrzewanymi lusterkami. W 90-konnym Hyundaiu i30 w wersji Classic wyżej wymienione elementy wyposażenia nie występują, ale są za to, na przykład, kurtynowe poduszki powietrzne i czujniki nie zapiętych pasów bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu miejscach. Za Aurisa 1.4 D-4D Terra Toyota żąda 65 900 zł, natomiast Hyundai za i30 1.6 CRDi Classic o... 10 tysięcy złotych mniej. Du- żo, chociaż w wypadku testowanych przez nas egzemplarzy różnica wynosi jeszcze więcej.

W każdej z testowych kategorii i30 i Auris idą łeb w łeb. Między Hyundaiem a Toyotą nie ma już nie tylko przepaści, ale wręcz żadnej istotnej różnicy. Czas pokaże jak klienci przyjmą fakt, że grono motoryzacyjnych gigantów poszerzyło się o firmy z Korei. W przeciwieństwie do producentów, klienci nie mają powodów do obaw.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Auris 2.0 D-4D Prestige i30 1.6 CRDi Classic Plus
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)93 (126)85 (115)
Przy obrotach (/min)36004000
Poj. skokowa cm319981582
Maksymalny moment obrotowy (Nm)300255
Przy obrotach (/min)2000-28002000
Przeniesienie napęduNapęd na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,538, II. 1,913, III. 1,218, IV. 0,860, V. 0,790, VI. 0,673, bieg wsteczny 3,831.na przednie koła
Dł / szer / wys (mm)4220/1760/15154245/1775/1480
Rozstaw osi (mm)26002650
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,4/10,411,4/11,6
Poj. zbiornika paliwa (l)5553
Masa własna (kg)14351375
Dopuszczalne obciążenie (kg)455445
Poj. bagażnika (l)354-761/1335340/1250
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1425/14251470/1470
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/965955/945
Rozmiar opon205/55 R16 Yokohama Advan A-460185/65 R15 Kumho Solus KH15
LOONON
CO2 (limit) g/km144126
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiAuris 2.0 D-4D Prestigei30 1.6 CRDi Classic Plus
0-100 km/h (s)9,711,5
Prędkość maksymalna (km/h)195188
Elastyczność Auris 2.0 D-4D Prestigei30 1.6 CRDi Classic Plus
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,7/11,19,2/13,9
Elastyczność Auris 2.0 D-4D Prestigei30 1.6 CRDi Classic Plus
80-120 km.h na V/VI biegu9,7/13,513,3/-
Zużycie paliwaAuris 2.0 D-4D Prestigei30 1.6 CRDi Classic Plus
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,84,4
Maksymalne (l/100 km)9,28,4
średnie podczas testu (l/100 km)6,56,5
zasięg (km)846815
Droga hamowania (m)Auris 2.0 D-4D Prestigei30 1.6 CRDi Classic Plus
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3839
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4040
Ceny i wyposażenieAuris 2.0 D-4D Prestigei30 1.6 CRDi Classic Plus
Cena modelu testowanego (zł)89 500 zł63 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/BA/ESPtak/ tak/ taktak/ brak/brak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.tak/ b.d.
Klimatyzacja manualnabraktak
Klimatyzacja automatycznatakbrak
Lakier metalizowany1 900 zł1700 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Centralny zamektaktak
Światła przeciwmgielnebrakbrak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Auris 2.0 D-4D Prestige 372 Za te pieniądze przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy i wydajne hamulce nie powinny wykluczać się z dobrymi materiałami. A wykluczają się! Do poprawy w kolejnym wcieleniu - przede wszystkim jakość materiałów i silnik.
i30 1.6 CRDi Classic Plus 370 Dorównał autom klasy średniej, a w niektórych kategoriach wyznaczył nawet nowy wzorzec. Gdyby nie wizerunek, mógłby z powodzeniem konkurować w statystykach sprzedaży z najlepszymi kompaktami.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 83 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij