Silnik spalinowy jeszcze przez jakiś czas z nami będzie i jeszcze przez jakiś czas będzie zasilany paliwami kopalnymi. Mimo że trucizny to niecały 1 procent spalin, coraz większa jest presja na producentów, by auta były coraz „czystsze”. Zanosi się też na to, że producenci dostaną po łbie limitem emisji dwutlenku węgla. Dlatego ostatnio samochody obrastają technologiami bardzo „eko”. A to dopiero początek.
Z poziomem emisji dwutlenku węgla takim samym jaki ma Toyota Prius, Mini Cooper D dowodzi, że nie tylko hybryda może. Sam Cooper D jest mały i lekki, ale pochodzący od koncernu PSA turbodiesel 1.6 wcale taki mały nie jest. Do obniżenia czego trzeba, trzeba było sięgnąć po sprytną technikę z arsenału BMW.
Oprócz opon o zmniejszonych oporach toczenia (specjalny skład mieszanki i inny bieżnik), Mini ma dwa kluczowe systemy – start/stop oraz odzysk energii hamowania. O ile działania tego drugiego się nie odczuwa – akumulator jest automatycznie i bezszelestnie ładowany podczas każdego hamowania – o tyle system gaszący silnik daje o sobie znać na każdym kroku.
![]() |
![]() |
Jak na te osiągi (9 s do setki i 210 km/h), dwulitrowy turbodiesel BMW 118d to najczystszy silnik świata. | Za osłoną chłodnicy znajdują się specjalne żaluzje, sterujące przepływem powietrza. |
Za pierwszym razem, drugim, dziesiątym, nawet pięćdziesiątym, kiedy po zatrzymaniu na czerwonym świetle silnik nagle gaśnie, wrażenie jest dziwne. Po dwóch dniach przestaje się jednak zwracać uwagę. Aby obudzić tłoki w cylindrach, wystarczy wcisnąć sprzęgło. A po przesiadce do auta bez systemu start/stop, drażniący staje się fakt, że silnik pracuje bez przerwy!
System start/stop pozwala przede wszystkim zmniejszyć zużycie paliwa w jeździe miejskiej. Poza miastem, Cooper D bez problemu schodzi do poziomu 4,5 l/100 km, chociaż 4,0 wymaga już niejakiego zachodu. Poza tym, „zielony” Cooper jest tak samo gokartowo ostry jak jego benzynowy i znacznie mocniejszy bliźniak.
Wbrew stereotypom, BMW to w ostatnich latach lider w ekowyścigu, przede wszystkim z modelami serii 1 i 3 z czterocylindrowymi silnikami. I jak M3 pod względem śladów opon na asfalcie, tak od strony mniej zadymionej flagowym modelem jest 118d. Nie ma na świecie drugiego samochodu, który potrafiłby zaliczać setkę w dziewięć sekund, osiągać ponad 200 km/h, wydmuchując po drodze średnio zaledwie 119 g/km dwutlenku węgla.
![]() |
![]() |
Na postoju wskazówka obrotomierza Mini natychmiast ląduje na pozycji spocznij. Silnik gaśnie z wyraźnym szarpnięciem, a gdyby ktoś nie zauważył, o uśpieniu silnika informuje odpowiedni komunikat. | Silnik Mini pochodzi od PSA. |
To z BMW trafił do Mini układ start/ stop, w tym specjalne oprogramowanie silnika – system szybkiego startu, pozwalający uruchamiać silnik od najbliższego cylindra, który może rozpocząć pracę (bez tego systemu rozruch to loteria – może nastąpić od najbliższego cylindra albo jeden czy dwa cylindry dalej, co podnosi zużycie paliwa). Chodzi też o jak najkrótszą pracę rozrusznika, który i tak ma zwiększoną trwałość, by przeżyć w trudnych warunkach. Przecież np. poruszając się po mieście, w autach bez systemu start/stop uruchamiasz silnik tylko raz, na początku jazdy, natomiast 118d i spółka robią to przy każdym zatrzymaniu.
Kolejny specjał w BMW (oraz Mini) to akumulator, który łatwiej „nasiąka” prądem. Bez szybkiego przyjmowania ładunku odzysk energii hamowania odbywałby się tylko w marzeniach. W „jedynce” BMW stosuje też element tzw. aktywnej aerodynamiki, czyli specjalne, automatycznie sterowane żaluzje za osłoną chłodnicy, otwierające lub zamykające przepływ w zależności od zapotrzebowania na powietrze. A ponieważ od ok. 80 km/h opory aerodynamiczne grają wiodącą rolę, oszczędność jest jak najbardziej realna.
Zgasić choćby na chwilę silnik, kiedy ten nie musi pracować, odzyskać parę watów energii, zmniejszyć opory ruchu – to podejście jak z F1. Wiadomo, że nikt nagle Ameryki nie odkryje i nie zmniejszy zużycia paliwa o połowę, trzeba więc szukać drobnych oszczędności wszędzie, gdzie się da. Dlatego start/stop to nie dziwactwo, ale konieczność – za chwilę będą po niego sięgać kolejne modele. Jeszcze drobniejszymi kroczkami do zmniejszenia zużycia paliwa dąży Skoda.
Komentarze
auto motor i sport, 2015-01-21 13:01:17
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?