Jeśli historia czegoś uczy, to tego, że dla niedrogich aut zawsze są dobre czasy, niezależnie od kryzysu takiego lub innego. Dacia podąża od sukcesu do sukcesu, nawet na takich rynkach jak Francja. W ofercie Citroëna nie przypadkiem pojawił się tzw. tani sedan. Grono klientów Chevroleta powiększa się w znakomitym tempie, a Toyota, mimo wprowadzenia Aurisa nowej generacji, zachowała w ofercie poprzedni model.
Rozrzut cen podstawowych wersji Cruze’a, C Elysée, Sandero i Aurisa Classic jest spory, ale spore są też różnice w wyposażeniu tych aut. Dlatego podajemy również ceny wersji z porównywalnym wyposażeniem. Wspólny mianownik wyznacza tu Toyota, która ma w ofercie jeden pakiet wyposażenia, zgrabnie skomponowany, z klimatyzacją i radioodtwarzaczem oraz paroma drobiazgami czyniącymi samochodową codzienność bardziej przyjemną.
Klimatyzacja i CD/MP3 – powinny dziś być w wyposażeniu nawet taniego auta. Tylko Toyota ma je w standardzie
Dacia - z ceną jak z supermarketu
Cena zakończona dziewiątkami jest jak z hipermarketu – Sandero kosztuje 29 900 zł. Razem z Citroënem C Elysée, Dacia to najnowsze auto w tym gronie – klasyczny, choć nieco wyrośnięty maluch mocno wykorzystujący technikę Renault.
Sandero to model bez „falbanek” – spokojna stylizacja, nieco wyrośnięte nadwozie i mnóstwo cech praktycznych. W niższych partiach rynku Dacia jest mniej więcej tym, czym Skoda w średnich. Na tle pozostałej trójki cena Sandero może się wydawać jak okazja życia, jednak w praktyce medal dla tego kto wybierze model podstawowy zwany Access. W tej wersji Dacia jest jak mieszkanie, w którym stoją jedynie dwa fotele i kanapa, natomiast stolika, lodówki, umywalki, krzesła, szafy, firanek, meblościanki itp. nie można nawet dokupić. Jedynym (!) elementem, w jaki Sandero Access można doposażyć jest koło zapasowe za 310 złotych. Radioodtwarzacz kupujesz i montujesz sam.
Natomiast jeśli dołożyć Dacii kilka niezbędników, okazuje się, że jej cena wynosi już 38 tys. zł, przy czym Sandero wciąż ma zaledwie 75-konny silnik 1.2. Gdy zamienimy go na konkurencyjną wobec silników Toyoty i Chevroleta 90-konną jednostkę 0.9 turbo, okaże się, że nagle jesteśmy na poziomie 42 600 zł, co przestaje już wyglądać na superokazję. Jedną z większych zalet Sandero są wygodne fotele oraz spora liczba udogodnień. Na drodze, komfort resorowania okazuje się przyzwoity, właściwości jezdne bezpieczne i dobre, natomiast wyciszenie kabiny – poniżej przeciętnej.
Citroen - wyposażony już nietani
Pod względem ceny i wyposażenia podobną sytuację mamy w wypadku Citroëna C Elysée, tyle że cała zabawa rozpoczyna się na wyższym poziomie niż w wypadku Dacii (39 900 zł) i na wyższym się kończy. Do naszego wyposażeniowego wspólnego mianownika pasuje wersja zwana Seduction, a do rozwiązania pozostaje jeszcze mała kwestia silnika. Trzymając się podstawowej w ofercie Citroëna, trzycylindrowej jednostki 1.2, mamy 72 KM i osiągi rzędu 14,2 s do setki, wszystko w pakiecie za 45 900 zł, albo awansujemy do poziomu znacznie bardziej dynamicznego – 115-konnego silnika 1.6 – i przekraczamy magiczną barierę 50 tys. zł. Mając taki wybór, my jednoznacznie zostajemy przy trzech cylindrach.
Komentarze
garfield, 2013-11-14 10:03:20
Ale Dacia ma jeden włącznik klaksonu (ten przycisk właśnie). :)
Kupują je imigranci.
Aleś wymyślił.
Samuraj, 2013-08-15 20:28:52
To nawet nie chodzi o to jak wygląda, tylko że jest tanim i tandetnym modelem w porównaniu do Octavii III, Golfia VII, Focusa III oraz Astry IV.
A to one są najpopularniejsze na naszym rynku i uchodzą za przeciętny samochód.
Ktoś kupujący Cruze czy Cee'd od razu dostaje od sąsiadów łatkę biedaka którego nie stać na normalne auto.
Co do Toyoty Auris Classic to one budzą szacun co najwyżej u emerytów.
Podobnie zresztą jak Astra III Classic i Octavia II Classic.
rzęsor, 2013-08-15 18:25:09
Kupują je imigranci.
rzęsor, 2013-08-15 18:11:57
2) "Klarksony" - skojarzenie z Człowiekiem Podobnym do Orangutana (pracuje w "Top Gear"), a w moim użyciu ironicznie o zdublowanym włączniku klaksonu na kierownicy i dźwigience świateł (gdzie w innych autach są "spryskiwacze"/włączniki tempomatu/guziki od komputera pokładowego)
airmatic, 2013-08-15 13:30:48
PS. Lancer w odmianie Sportback to według Ciebie udane stylistycznie auto? :)
Samuraj, 2013-08-14 21:28:22
Co do jeżdżenia Dacią - nie, nie jeździłem i nie roszczę sobie prawa do dysputy na temat, jak Sandero się spisuje na drodze. Nie mam prawa. Oceniam tylko walory użytkowe i wizualne, a kiedyś też dosiadałem starej Sandero. I powiem tylko, że nie było źle - jednak raz, że zapach tworzyw, a dwa - że twarde i chyba podatne na zarysowanie. Do tego "klarksony" i przyciski otwierania szyb w stylu "bagietkowym" :D
Co do Twojego zdania, Rzęsor, nie zgodzę się - może jest tak jak piszesz w wielkich aglomeracjach, ale na mój gust skojarzenie z używanym samochodem i obciachem ma miejsce, gdy dosiadasz zardzewiałego Punto pierwszej generacji. Z Aurisem Classic jest też tak, że znaczek Toyoty budzi wciąż "szacun", a Cruze hatchback debiutował przecież nie tak dawno i nie wygląda głupio nawet postawiony przy Lancerze Sportback
airmatic, 2013-08-14 15:48:43
konjo, 2013-08-13 23:30:42
Samuraj, 2013-08-13 20:01:49
rzęsor, 2013-08-13 15:28:58
Nasz rynek jako "pacjent specjalnej troski" znalazł się akurat na celowniku... Toyoty, bo tylko w Polsce sprzedaje ona "klasyczne" Aurisy "jeden-kropka-trzy". Co do Citroena i Dacii, akurat ich ergonomiczne fanaberie przylazły do całego cyklu produkcyjnego, a nie tylko w specyfikacjach "na Polskę". Francuzi kupujący Logany, "trzystajedynki" i inne tego typu konstrukcje będą się zmagały z tą samą metką "budżet", co my.
Szkoda tylko, że Skoda zaprzęgła Rapida (do spółki z bliźniaczym Toledo zastępując nimi Octavię "dwójkę") do harówki w świecie tanich nowych kompaktów. Bo za te same pieniądze skazała nas na silniki THP/TSI, węższe nadwozie i bezsensowne oszczędności w kokpicie. Wynika stąd, że za nowego Rapida płacimy drogo, gdy stara Octavia jest o klasę lepsza niż on... :(
Dla mnie niech kompakty będą ciut droższe, a za to porządne. Bo prędzej niż na nowe-tanie chętni znajdą się na dwuletnią używkę z lepszą marką.
I na koniec - nabycie Cruze'a lub Aurisa Classic nie będzie oznaczało automatycznego obciachu. Wejście zaś w C-Elysee (auto nieproporcjonalne, w wersji bez halogenów/listew podejrzanie budżetowe) i Dacię (tylko Lodgy i Duster robią to jakby mniej dosadnie) oznacza skazanie się na automatyczną społeczną degradację. Sam Sandero przypomina mi - niestety - poprzednią generację Chevroleta Aveo, z którego akurat teraz, w nowej generacji Chevy zrobił niezłego "fightera". Nowa generacja Dacii jest po prostu brzydsza od poprzedniej - patrząc z przodu i z boku, tył się obronił
airmatic, 2013-08-13 12:09:53
airmatic ma rację co do Octavii - należy jednak się spieszyć ponieważ w szybkim tempie jest zastępowana przez kompaktopodobnego Rapida, który jakością, prowadzeniem i ogólną dbałością o detale jest jednak 2 klasy niżej niż wspomniana "Octavka".
konjo, 2013-08-12 21:26:19
Kończąc zaś swoje wcześniejsze wywody długie i nudne, od których można usnąć, ja skłonię się do auta, którego w tym porównaniu nie było. Do Octavii 1.6, z silnikiem poczciwym jak VW Golf III. Brać ją, póki jest, cieszyć się w miarę spójną stylistyką i ogromnym kawałem blachy, gumy i kleju oraz nie patrzeć na czerstwy już projekt kokpitu ani na przejeżdżające Alfy :)
airmatic, 2013-08-12 20:48:13
Jedno "e" ma tam jeszcze takiego "ptaszka". :)
Samuraj, 2013-08-12 20:43:07
airmatic, 2013-08-12 20:36:20
auto motor i sport, 2013-08-12 15:30:07
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?