Porsche 718 Boxster 25 Years: W stylu vintage - TEST

Kiedyś Porsche Boxster było obiektem żartów, ale dziś to jeden z najbardziej imponujących modeli w ofercie Porsche. Z okazji ćwierćwiecza pojawił się 718 Boxster 25 Years – wersja limitowana do 1250 sztuk.

Porsche 718 Boxster Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Kiedy w 1996 roku Porsche zaprezentowało samochód sportowy mniejszy i tańszy niż kultowa „911”, fani marki nie szczędzili gorzkich słów i niewybrednych żartów. Dziś jednak Porsche 718 Boxster to bardzo ważny model w ofercie. Tak jak „911”, tak i Boxstera z okazji rocznicy zaprezentowano w limitowanej edycji specjalnej. Nawiązuje ona nie tyle do modelu pierwszej generacji, ile do prototypu z 1993 roku. Stąd nietypowa stylizacja, a więc lakier GT Silver, obręcze kół, wloty powietrza i elementy zderzaka lakierowane w kolorze miedzianozłotym oraz tapicerka i poszycie dachu w kolorze ciemnej czerwieni. Wszystko to elementy, które w mniejszym lub większym stopniu nawiązują do konceptu sprzed ponad ćwierćwiecza.

REKLAMA

Porsche 718 Boxster 25 Years - Do lamusa

Miłośnicy nowoczesnych modeli Porsche, jak chociażby Taycana czy nowej „911”, mogą sobie drwić i twierdzić, że wnętrze 718 Boxstera również utrzymano w stylistyce vintage. I coś w tym jest – proste kształty, niewielki ekran centralny i mikroskopijny wyświetlacz komputera pokładowego, analogowe wskaźniki oraz wielka liczba przycisków i pokręteł powoli odchodzą do lamusa, jednak do tego modelu pasują doskonale. Podkreślają nie tylko sportowy charakter auta, w którym wszystko zaprojektowano w taki sposób, żeby kierowca mógł skupić się tylko na prowadzeniu, ale też pasują do analogowego stylu Boxstera, czyli auta z wyjątkowym silnikiem. Tak – do napędu rocznicowego Boxstera służy wolnossący sześciocylindrowy bokser, jednostka napędowa, o której zakochani w autach Porsche nawet nie śmieli marzyć, a europejscy prawodawcy z pewnością się jej nie spodziewali. Brak turbosprężarek, pojemność czterech litrów, a także fakt, że silnik ten stworzono wyłączenie po to, by napędzał kilka wyjątkowych odmian rzadkiego auta, a nie całe rodziny modeli kilku marek w koncernie, to naprawdę wyjątkowa rzecz.

Porsche 718 BoxsterFot. Jacek Hanusz
W tej odmianie „718” do wyboru są tylko dwa kolory wnętrza – czarne i czerwone. W obydwu niemal każdy element jest obszyty skórą
Porsche 718 BoxsterFot. Jacek Hanusz
Limitowanego Boxstera nie można wyposażyć w fotele kubełkowe, ma za to wentylowane siedziska
Porsche 718 BoxsterFot. Jacek Hanusz
Niewiele modeli Porsche ma dziś wnętrze z klasycznymi przyciskami – to spora zaleta każdej „718”

Porsche 718 Boxster 25 Years - Narwany silnik 

Silnik Porsche jest narwany, chrapliwy i głośny, co sprawia, że 718 (w wersjach GTS, Spyder i w testowanej odmianie rocznicowej) stało się jednym z najbardziej surowych roadsterów na rynku. Imponuje też reakcja jednostki napędowej na wciśnięcie pedału gazu. Auto wyskakuje przed siebie bez nawet drobnych opóźnień, a stopień otwarcia przepustnicy kierowca może kontrolować w sposób tak precyzyjny, jak w żadnym aucie z turbodoładowanym silnikiem. W Porsche 718 Boxsterze nie tyle liczy się przyspieszenie do 100 km/h z wykorzystaniem funkcji launch control (auto osiąga setkę w 4,5 s, tak jak o 60 KM słabsze BMW Z4), lecz także jazda w zakrętach. Samochód jest sztywny, środek ciężkości znajduje się nisko, a idealne rozłożenie masy między osiami, będące zasługą centralnie położonego silnika, sprawia, że Boxster jest bardzo posłuszny kierowcy. Pozwala nie tylko na przeskakiwanie z zakrętu w zakręt na granicy przyczepności opon, ale również na wyłączenie systemów stabilizujących i na nieustającą zabawę polegającą na zrywaniu trakcji i wychodzeniu z zakrętów w poślizgu. Boxstera w każdej sytuacji bardzo łatwo opanować, przy czym poślizg tylnych kół w żadnej chwili nie przeraża, a jedynie dostarcza czystej frajdy. To sprawia, że 718 jest znacznie bardziej przyjazny podczas takiej jazdy, niż większe i bardziej „poważne” Porsche 911. Zresztą, przyjemność z prowadzenia auta w zakrętach jest podobna, niezależnie od wersji, nawet podstawowej z dwulitrowym silnikiem. Ten model tak ma, co doceniło już niemal 360 tysięcy kierowców na całym świecie.
Czym jeszcze wyróżnia się rocznicowy egzemplarz? Występuje tylko w srebrnym lub czarnym kolorze, wnętrze może mieć czarne lub czerwone, karoseria zawsze jest ozdobiona miedzianozłotymi dekoracjami, nie można wybrać innego wzoru obręczy kół niż ten nawiązujący do prototypu z 1993 roku, a dach jest czerwony lub czarny. Kierowca nie ma dużego wyboru opcji, ale tak właśnie jest w wypadku odmian specjalnych. Rocznicowy Boxster przypadnie do gustu nie tylko miłośnikom marki, którzy chcą jeździć modelem limitowanym, ale również tym kierowcom, którzy cenią ekskluzywny styl. Nietypowy design, limitowana liczba egzemplarzy, a także elegancko wykończone wnętrze i bogate wyposażenie sprawiają, że to najbardziej prestiżowa odmiana „718”, do tego wygodniejsza niż np. mocniejszy o 20 KM 718 Spyder. No i najważniejsze – kosztuje 466 tys. zł, czyli 40-50% mniej niż dobrze wyposażone Porsche 911.

Porsche 718 BoxsterFot. Jacek Hanusz
Złote obręcze kół i elementy karoserii w tym kolorze to wyróżniki wersji 25 Years Edition
Porsche 718 BoxsterFot. Jacek Hanusz
Limitowanego Boxstera nie można wyposażyć w fotele kubełkowe, ma za to wentylowane siedziska

 

Dane producenta PORSCHE 718 BOXSTER 25 YEARS
Cena 466 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B6
Pojemność skokowa 3995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
400 KM
7000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
420 Nm
5000-6500/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 293 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 10,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
247 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowy, 2-miejscowy roadster, długość x szerokość x wysokość 4391 x 1801 x 1994 mm, rozstaw osi 2475 mm, masa własna 1480 kg, poj. bagażnika 150 + 120 l, poj. zbiornika paliwa 64 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA