[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Porsche 718 Boxster GTS 4.0: GT yeS! | TEST

Kiedy pchnięta ręką dźwignia mechanicznej skrzyni załącza kolejny bieg, a do otwartej kabiny wpadają wiatr i surowy dźwięk wolnossącego silnika, chce się krzyczeć z radości. Oto Porsche 718 Boxster w nowej wersji GTS 4.0.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 242 734 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Mało jest dziś aut, w których jazda do celu daje większą radość, niż samo dotarcie do niego. Jeśli tylko okoliczności przyrody są sprzyjające, może się nawet zdarzyć, że 718 Boxsterem GTS 4.0 pojedziesz okrężną drogą, byle tylko spędzić w nim więcej czasu i przejechać kilka kolejnych zakrętów.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 - blisko do Spydera

Wersja GTS 4.0 zajmuje miejsce między słabszą, 4-cylindrową, odmianą S a bardziej bezkompromisowym z charakteru Spyderem. Nowej wersji zdecydowanie bliżej do tego drugiego – ze Spydera właśnie pochodzą wolnossący 4-litrowy silnik typu bokser, mechaniczna skrzynia biegów i niektóre elementy zawieszenia. Jednostka napędowa kręci się do 7800 obr/min, osiąga 400 KM oraz 420 Nm – o 200 obrotów i 20 KM mniej niż w Spyderze, taki sam jest natomiast moment obrotowy obu silników. By jazda na co dzień była wygodniejsza, wydłużono przełożenia skrzyni biegów w stosunku do tej w Spyderze, co oznacza, że już na dwójce (!) można przekroczyć prędkość dopuszczalną na wielu europejskich autostradach (na tym biegu Boxster osiąga około 125 km/h). Ale mimo tak długich przełożeń biegi zmienia się dla samej przyjemności, nawet kiedy nie jest to konieczne. Można więc pisać o tym, że „wchodzą” z przyjemnym oporem, że nawet przy szybkiej ich zmianie nie ma ryzyka pomyłki i że nawet najszybsza skrzynia dwusprzęgłowa nie wiąże kierowcy z autem tak dobrze jak bardzo dobry „manual”. Albo można powiedzieć krótko – nikt w tej chwili na świecie nie robi lepszej skrzyni biegów. Na razie GTS 4.0 jest dostępny wyłącznie z przekładnią mechaniczną, ale pod koniec roku ma pojawić się wersja z dwusprzęgłową przekładnią PDK. Dzięki niej sprint do setki skróci się pewnie o dziesiąte sekundy, ale odpowiedzi na pytanie, czy w tym aucie chodzi właśnie o nie, czy o wrażenia z jazdy można się domyślić.

REKLAMA
Nawet najszybsza przekładnia dwusprzęgłowa nie wiąże kierowcy z autem tak dobrze jak mechaniczna skrzynia biegów
20-calowe obręcze kół, w słowniku Porsche zwane  Carrera Sport, to opcja za prawie 5900 zł. GTS 4.0 ma w standardzie 20-calowe obręcze, ale lakierowane na czarno i o innym wzorze Czerwony „cyferblat” i białe wskazówki zegarów – ta na obrotomierzu może sięgnąć maksymalnie 7800 obr/min

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 - tu rządzi "wolny ssak"

Poziom adrenaliny podnosi również 4-litrowy bokser – i to z dwóch powodów. Po pierwsze, na wciśnięty gaz reaguje błyskawicznie, czego nie potrafi żadna, nawet najlepsza turbodoładowana jednostka na świecie. Kierowca ma wrażenie, jakby wydawał komendy silnikowi nie prawą stopą, ale samą myślą. Osiągi Boxstera GTS 4.0 są oczywiście świetne, ale bardziej niż same liczby (przyspieszenie do setki w 4,5 s, prędkość maksymalna 293 km/h) wrażenie robi sposób, w jaki wolnossąca jednostka rozwija moc. Druga rzecz to czysty, mechaniczny dźwięk 4-litrowego silnika, który należy do najprzyjemniejszych soundtracków świata, szczególnie kiedy jednostka zaczyna śpiewać powyżej 5000 obr/min.
Zawieszenia wersji GTS 4.0 nie zestrojono tak sztywno jak w Spyderze, co jest ukłonem w stronę kierowców jeżdżących samochodem na co dzień, zaś mniejszy rozstaw kół i węższe opony oraz bardziej drogowe niż torowe hamulce należy uznać po prostu za cechy tego modelu, a nie za jego wady. Siedząc w opcjonalnym „kuble” ma się wrażenie, jakby 718 Boxster brał kierowcę w ramiona, z których nie wyrwie go nawet największe tempo podróży. Przechyły nadwozia są minimalne, układ kierowniczy „bez filtra” przekazuje wszystkie informacje z kół, a stabilność, typowo dla samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie, okazuje się znakomita. Naturalnie, jeśli tylko jest na to miejsce, z wiraży Boxsterem można wyjeżdżać zamiatając tyłem, ale większą uciechę daje jazda blisko granicy przyczepności, a nie na samej tej granicy. Obowiązkowo z bezpośrednim widokiem na niebo.

Umieszczone dalej od siebie, a nie jak w 4-cylindrowych odmianach przy sobie, końcówki układu wydechowego to wyróżnik wersji 4.0

Dane producenta Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Cena 410 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B6
Pojemność skokowa 3995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
400 KM
7000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
420 Nm
5000-6500/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 293 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 10,8 l/100 km
Emisja CO2 246 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowy, 2-miejscowy roadster, długość x szerokość x wysokość 4391 x 1801 x 1262 mm, rozstaw osi 2475 mm, masa własna 1405 kg, pojemność bagażnika 150 l (z przodu), 120 l (z tyłu) pojemność zbiornika paliwa 64 l.

 

718 Cayman GTS 4.0
Z twardym dachem
Jednocześnie z Boxsterem do salonów Porsche trafia Cayman 718 GTS 4.0, czyli wersja coupé. A że ma ona oczywiście twardy dach i sztywniejszą konstrukcję, przejechaliśmy tym autem kilka ostrzejszych okrążeń toru Estoril. Okazało się, że chociaż Cayman nie jest samochodem typowo torowym to odnajdzie się na każdym obiekcie tego rodzaju na świecie.
Na torze, tak samo jak poza nim – i to jest największa zaleta tego auta i przyjemność wynikająca z jego prowadzenia – można cieszyć się każdą zmianą biegu. Większość zakrętów, ze względu na długie przełożenia skrzyni biegów, przejeżdża się na dwójce, ewentualnie trójce. Podczas szybkich redukcji nie ma mowy o pomyłce, skrzynia jest superprecyzyjna, zresztą tak jak układ kierowniczy Caymana, który z milimetrową precyzją pozwala ustawić auto w zakręcie. Od Boxstera Cayman w wersji GTS 4.0 jest tańszy o 3000 zł.
Choć nie powstał z myślą o jeździe typowo torowej, 718 Cayman GTS 4.0 odnajdzie się na każdym takim obiekcie świata

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA