Porsche 718 Spyder – Najlepsze auto świata?

Dlaczego Porsche 718 Spyder uznajemy za najlepszy samochód świata? Dla wielu będzie to bardzo odważna teza, ale na jej obronę mamy kilka poważnych argumentów – choćby wrażenia z pierwszej jazdy.

Porsche 718 Spyder materiały prasowe
Porsche 718 Spyder
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

W zasadzie trudno powiedzieć o pierwszej jeździe, ponieważ kontakt z tym samochodem mieliśmy już wielokrotnie – najpierw kilka lat temu, jeszcze jako Boxster Spyder, następnie z dwoma egzemplarzami aktualnej wersji 718 Spyder.

REKLAMA

Porsche 718 Spyder - Najważniejsze auta

Na zdjęciach właśnie jedno z tych aut, samochód w idealniej możliwej kompozycji – wolnossący 4-litrowy silnik typu bokser, mechaniczna 6-biegowa przekładnia, klasyczny dla supersamochodów Porsche lakier GT Silver (idealnie leżał na najważniejszych autach w historii marki m.in. do Carrery GT i 911 GT1), a także wiśniowoczerwony dach oraz wnętrze w tej samej kolorystyce. Słowem – perfekcja.

Porsche 718 Spydermateriały prasowe
Porsche 718 Spyder

Wygląd – tak, to pierwsza zalet tego auta. W naszej redakcji ciągle toczy się spór o to czy lepiej wybrać 718 Caymana GT4 czy 718 Spydera i chociaż obie grupy mają kieszenie pełne argumentów, to jednak do niektórych (w tym do mnie, przyznaję) bardziej przemawia ten drugi. Otwarte nadwozie, szerokie zderzaki, charakterystyczne garby na pokrywie silnika, spojler typu „kaczy kuper”, a przede wszystkim brak wielkiego skrzydła i klatki bezpieczeństwa, które w Caymanie GT4 nieco narzucają motorsportowy, a nie lifestylowy charakter auta. Ten klimat zostawmy przerysowanemu 911 GT3 (wrażenia z jazdy tutaj).

Porsche 718 Spydermateriały prasowe
Porsche 718 Spyder

REKLAMA

REKLAMA

Porsche 718 Spyder - Tylko w jednym modelu

Zaleta numer 2 – silnik. To szalone, że w tych czasach – przecież silniki spalinowe ledwo zipią, kres ich życia nadejdzie lada chwila, za moment zastąpią je jednostki elektryczne – Porsche postanowiło zbudować od podstaw jednostkę 6-cylindrową, wolnossącą! Co najważniejsze, to silnik, który można zamontować tylko w jednym modelu, a nie np. w całej rodzinie aut koncernu VW. Z punktu widzenia ekologii i ekonomii nie ma to żadnego uzasadnienia, ale pokazuje, że w Porsche pracują przede wszystkim pasjonaci samochodów i wybitni inżynierowie. Ich zdanie w firmie nadal jest ważniejsze (lub równie ważne), co analizy księgowych.

Porsche 718 Spydermateriały prasowe
Porsche 718 Spyder

Osiągi? Oczywiście, są one na bardzo dobrym poziomie. To bardzo szybkie auto, jednak w porównaniu do mocniejszych i droższych Porsche sprint do 100 km/h czy prędkość maksymalna już tak nie imponują. Jest to przeszkodą tylko dla tych, którzy samochody oceniają na podstawie cyferek w katalogu, a nie wrażeń jakie dostarczają one rzucone na krętą drogę. W 718 Spyderze nie liczy się przyspieszenie do 100 km/h przy użyciu funkcji launch control, ponieważ auto ma napęd na tylne koła i mechaniczną skrzynię biegów, więc z zasady nie jest stworzone do tego typu jazdy. Tutaj chodzi o jazdę na limicie przyczepności, wtedy to Spyder oddziela zwykłych śmiertelników od prawdziwych kierowców.

Porsche 718 Spydermateriały prasowe
Porsche 718 Spyder

Na takie wrażenia składa się wiele elementów, choćby to, że samochód ma perfekcyjny układ kierowniczy. Pracuje on dość ciężko, ale dzięki temu pozwala kierowcy świadomie wykonywać każdy, nawet najmniejszy ruch, a więc idealnie dozować skręt. Kierownica leży idealnie w dłoniach, a wieniec obszyty alcantara dodaje charakteru. Zawieszenie także jest wielkim plusem tego auta, mówi się, że ma sporo wspólnego z wyczynowymi modelami Porsche, co może tłumaczyć fakt, że Spyder na polskich drogach nie rozpieszcza komfortem jazdy.

Porsche 718 Spydermateriały prasowe
Porsche 718 Spyder

Porsche 718 Spyder - Rozłożenie masy 

Na końcu cecha samochodów, której zwykli kierowcy nie będą mieli okazji zasmakować, ale wielbiciele szybkiej jazdy zakochają się w niej na zabój – wyważenie. Samochód ma silnik montowany centralnie, za plecami kierowcy, co sprzyja idealnemu rozłożeniu masy między przednie i tylne koła, a to z kolei pozwala panować nad autem w każdych warunkach. Nie ma znaczenia czy wjeżdżamy w zakręt na limicie przyczepności opon czy przekraczamy tę linię i sekwencję zakrętów pokonujemy efektownym poślizgiem – w każdej z tych sytuacji kierowca będzie czerpał maksymalną, analogową i wręcz pierwotną przyjemność z prowadzenia samochodu.

I to właśnie część z powodów, dla których osobiście uważam Porsche 718 Spydera (z manualem!) za najlepszy samochód świata.

REKLAMA

Dane producenta PORSCHE 718 SPYDER
Cena 461 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B6
Pojemność skokowa 3995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
420 KM
7600/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
420 Nm
5000-6800/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,4 s
Prędkość maksymalna 301 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 10,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
249 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowy, 2-miejscowy roadster, długość x szerokość x wysokość 4430 x 1801 x 1528 mm, rozstaw osi 2484 mm, masa własna 1421 kg, pojemność bagażnika 150 l, pojemność zbiornika paliwa 64 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA