REKLAMA

Porsche 911 4S Targa: Chwila upokorzenia - TEST

Porsche Targa plasuje się w gamie 911 pomiędzy coupe i kabrioletem, ale jej największa zaleta nie wiąże się ze zdroworozsądkowym wyborem i praktycznymi zaletami.

Porsche 911 Targa 4S Szczepan Mroczek
Porsche 911 Targa 4S
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 528 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Podjeżdżasz pod swoją ulubioną restaurację na krakowskim Kazimierzu. Oczywiście z otwartym dachem. Na oczach gości przeszklonego lokalu zgrabnie, bo z pomocą kamer, wciskasz się w ostatnie wolne miejsce. Okazuje się, że nie możesz zamknąć dachu. W przypadku 911 w wersji Targa ta operacja rozpocznie się tylko jeśli za samochodem będzie wolna przestrzeń na odległości 0.5 m. Nie masz wyjścia, idąc za ciosem z pełną nonszalancją zostawiasz samochód z otwartym dachem i udajesz się na lunch. Nie jesteś w Kalifornii więc w trakcie kiedy rozpływasz się nad walorami smakowymi carpaccio z buraka zaczyna kropić deszcz. Wyskakujesz więc przed restaurację. Twarzy już nie zachowasz, ale wciąż możesz ocalić wnętrze wykończone skórą klubową w kolorze Truffle Brown, która wymaga dopłaty ponad 27 tys. zł. Kiedy już wydostaniesz się z ciasnego miejsca parkingowego musisz odczekać kolejne 19 sekund, bo tyle trwa spektakl pod tytułem „zamykanie dachu”. Wygląda efektownie, ale robisz to na oczach ludzi, których miała zachwycić twoja zdystansowana do świata i pieniędzy osobowość, a nie taniec robotów uwijających się, by ochronić skórzaną tapicerkę.

REKLAMA

To jest chyba jedyna sytuacja, w której Targa może upokorzyć. Wszystkie inne aspekty tej wersji Porsche 911 wpływają na poprawę wizerunku właściciela. Targa dba nawet o to, by podczas jazdy nie było widać krępującego przerzedzenia czupryny w tylnej części czaszki, które spędza sen z powiek dużej grupy właścicieli kabrioletów.

 

Porsche 911 4S Targa – Nie o to chodzi

Długo się zastanawiałem do kogo skierowana jest Targa, czyli wersja pośrednia pomiędzy coupe, a kabrioletem. Rozłożyłem na czynniki pierwsze konstrukcję tego samochodu oraz jego cechy praktyczne i analiza zawiodła mnie w ślepy zaułek. Nie chodzi o to czy Targa bardziej naddaje się do klimatu jaki panuje w Polsce, nie chodzi nawet o to, że wiatr w odmianie Targa mocniej targa czupryny niż w Cabrio. Chodzi o całkiem inną rzecz.

Porsche 911 4S Targa – Powiew USA

Targa ze znaczkiem Porsche ma masce zadebiutowała w 1965 r. To typ karoserii ze zdejmowaną częścią dachu znajdującą się nad głowami i panoramiczną szybą, z której zasłynął później Chevrolet Corvette – ikona amerykańskiego samochodu sportowego. Porsche 911 Targa w latach 60. dzięki pałąkowi reklamowana była jako bezpieczny kabriolet. Informacja, że możesz cieszyć jazdą z niebem na głową, a jednocześnie jesteś zabezpieczony solidnym pałąkiem na wypadek wywrotki z pewnością przypadła do gustu zamożnym miłośnikom Kalifornii, regionu gdzie od lat sprzedaje się najwięcej samochodów Porsche. Mnie natomiast zainteresował fakt, że Targa dzięki pałąkowi ma sztywniejszą karoserię od kabrioletu. Przy zamkniętym dachu w najnowszym Porsche 911 Targa trudno wyczuć drgania na kierownicy podczas jazdy. Dopiero jeśli zdecydujesz się złożyć dach wibracje stają się wyraźniejsze, ale wciąż nie są uciążliwe.

Porsche 911 Targa 4SSzczepan Mroczek
Porsche 911 Targa 4S

Porsche 911 4S Targa – Niebo nad głową

Zaniepokojenie wibracjami na kierownicy szybko łagodzi widok niebieskiego nieba nad głową. Tym bardziej, że komfort w zakresie prędkości od 50 do 145 km/h poprawia regulowany ręcznie deflektor umieszczony nad głowami. Już po kilku kilometrach za kierownicą Targi przypominam sobie jak dobrym samochodem jest Porsche 911.
Trzymam w dłoniach kierownicę wersji 4S. Trudno narzekać jeśli za placami pracuje silnik o mocy 450 KM (o 30 więcej niż w poprzedniku), który pozwala rozpędzić się do 100 km/h w czasie 3,6 sekundy. Oznacza to, że Targa 4S oferuje takie przyspieszenie jak kultowe Porsche 959. Trzeba być świetnym kierowcą, by wykorzystać w pełni potencjał jaki daje 4S. Nie same osiągi, ale przede wszystkim dopracowanie techniczne sprawia, że jazda 911 jest tak wyjątkową ucztą dla zmysłów. Każde naciśnięcie pedału gazu, każdy ruch kierownicą, każda zmiana biegów powoduje, że chcesz więcej i więcej. Otwarty dach pozwala też nasycić się zachrypniętym dźwiękiem 6-cylindrowego boksera.
Porsche 911 jest znakomitym samochodem, dopracowanym przez wybitnych ludzi, którzy talentem i pasją wykraczają poza strefę dostępną dla większości producentów. Nie ma na świecie drugiego sportowego modelu, który z jednej strony zapewnia komfort w codziennej jeździe, a z drugiej gwarantuje tak bliski kontakt z maszyny z kierowcą.

 

REKLAMA

REKLAMA

Porsche 911 Targa 4SSzczepan Mroczek
Porsche 911 Targa 4S

Porsche 911 4S Targa – Otwiera drzwi

Z długiej listy wyposażenia dwa przyciski powinny koniecznie znaleźć się na desce rozdzielczej najnowszego 911. Pierwszy, określany zwykle przez kobiety jako lornetka, służy do zwiększania głośności układu wydechowego. Drugi unosi przód i tym samym otwiera drzwi do niedostępnych dla samochodów sportowych stref, które odgrodzone są wysokimi progami lub stromymi podjazdami. W naszym 911 przy każdym ręcznym uniesieniu przodu system nawigacji pyta, czy zapamiętać to miejsce. Jeśli potwierdzimy auto zawsze w tej lokalizacji będzie automatycznie unosiło przód. Bardzo wygodna funkcja.
W modelu Targa debiutuje również InnoDrive - zmodyfikowany adaptacyjny tempomat, który analizuje drogę na długości 3 km do przodu i dzięki temu odpowiednio dobiera prędkość, przyspiesza i hamuje. Elektroniczny pilot analizując informacje z nawigacji i kamer kalkuluje prędkość w zależności od zakrętów, nachylenia drogi, natężenia ruchu, a jeśli kierowca sobie tego życzy, ograniczeń prędkości. To kolejny krok, który zbliża Porsche do autonomicznej jazdy. Rzeczywiście precyzja i płynności działania automatycznego tempomatu robi wrażenie.

Porsche 911 4S Targa – Czuję się świetnie

Dlaczego zatem ktoś ma kupić Targę, a nie Cabrio? Są chyba dwa główne powody. Pierwszy: bo komuś się bardziej podoba, a drugi: bo taka wersja jest bardziej unikalna. Chodzi o to jak ktoś odnajduje się za kierownicą Targi. Choć preferuję Coupe świetnie czuję się za kierownicą każdego 911. Wynika to z bliskości człowieka z maszyną jaką Porsche 911 zapewnia podczas jazdy. Po prostu, „zmysły znają drogę do raju bram”.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

Dane producenta PORSCHE 911 Targa 4S
Cena 710 000 zł (testowana 992 000 zł)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B6 turbo
2 981 2981 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
450 KM
6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
530 Nm
2300-5000/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 3,6 s (z pakietem Sport Chrono)
Prędkość maksymalna 304 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 10,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
246 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 2+2-miejscowa targa, długość x szerokość x wysokość 4519 x 2024 x 1299 mm, rozstaw osi 2450 mm, masa własna 1675 kg, poj. bagażnika 132+163 l, poj. zbiornika paliwa 67 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA