400 koni nie ma co się bać – „911” z napędem na cztery koła prowadzi się potulnie jak baranek. Bokiem, czyli w poślizgu, pojedzie tylko gdy sobie tego wyraźnie życzysz i jeśli pod kołami będzie coś mniej przyczepnego niż suchy asfalt. Sprzęgło wielopłytkowe, przejęte wraz z elektroniką z modelu 911 Turbo poprzedniej generacji, dba o to, by na każde koło przypadało dokładnie tyle siły napędowej, ile da się przenieść na asfalt bez uślizgu opony. I odwrotnie niż w „zwykłych” czteronapędowych autach – stale napędzana jest oś tylna i tylko w razie potrzeby dołączany jest napęd na przód.
„Czterołapność” Porsche 911 to zaleta i zarazem wada – bo elektronika jest tak inteligentna, że kontrolowaną jazdą w poślizgu tak naprawdę można cieszyć się praktycznie tylko na nawierzchni o słabej przyczepności, najlepiej na śniegu. Na suchym asfalcie moment napędowy przeskakuje z osi na oś tak szybko, a opony kleją do podłoża tak dobrze, że ciężko jest bezpiecznie zerwać przyczepność – 400 KM to wciąż za mało. 4S jest zawsze grzeczne i bezpiecznie podsterowne. Ale nieprzyzwoicie szybkie – setkę normalnie załatwia w 4,5 s, a z pakietem Sport Plus potrzebuje o 0,2 s mniej. I w każdym zakręcie jedzie jak po szynach.
„Czterołapność” Porsche 911 to zaleta i zarazem wada – bo elektronika jest tak inteligentna, że kontrolowaną jazdą w poślizgu tak naprawdę można cieszyć się praktycznie tylko na nawierzchni o słabej przyczepności, najlepiej na śniegu.
Jeśli jednak zechcesz się poślizgać np. na śniegu i uśpisz czujność układu ESP po przełączeniu napędu w tryb Sport Plus, układ przeniesienia napędu będzie cały czas po Twojej stronie w walce z wykręceniem piruetu. Pobłażliwie pozwoli Ci na zerwanie przyczepności i kontrolowany poślizg, ale gdy zauważy niebezpieczeństwo, że przekombinowałeś i tył zdradzi skłonność do niekontrolowanego przegonienia przodu, przerzuci niutonometry na przednie koła, a te wyciągną auto z poślizgu.
A gdy już skończysz kozakowanie, możesz otworzyć dach (trwa to 13 sekund) i spokojnie tocząc się przez miasto w całkiem komfortowej kabinie po raz kolejny przypomnieć sobie, że Carrera 4S potwierdza teorię, że praw fizyki nie da się oszukać, ale można je sobie kupić. I jeśli w ten sposób spojrzymy na cenę samochodu, okaże się, że jest ona naprawdę atrakcyjna.
Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet
Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet | |
---|---|
Cena | 609 000 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy B6 |
Pojemność skokowa | 3800 cm3 |
Moc maksymalna | 400 KM |
przy obrotach | 7400/min |
Maksymalny moment obrotowy | 440 Nm |
przy obrotach | 5600/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła;7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (PDK) |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 4,5 s |
Prędkość maksymalna | 294 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 9,2 l/100 km |
EmisjaCO2 | 217 g/km |
NADWOZIE | 2-drzwiowy, 2+2-miejscowy kabriolet, długość x szerokość x wysokość 4491 x 1852 x 1294 mm, rozstaw osi 2450 mm, masa własna 1535 kg, pojemność bagażnika 125 l z przodu + 160 l z tyłu, pojemność zbiornika paliwa 68 l. |
amis