Porsche 911 Carrera: Carrera wystarczy - TEST

Po raz pierwszy w długiej historii Porsche 911 zakup podstawowej Carrery nie pozostawia niedosytu.

Porsche 911 Carrera (992) Szczepan Mroczek
Porsche 911 Carrera (992)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 537 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Najnowsza generacja (992) Porsche 911 Carrery ma tak samo szeroką karoserię jak wersja 4S. Tym samym Porsche nie dochowało wierności tradycji, która dla tego modelu jest niezwykle cenna. Za odważnymi decyzjami w Porsche stoją m.in. Frank-Steffen Walliser (szef motorsportu oraz człowiek odpowiedzialny za gamę modeli 911 i 718) oraz Andreas Preuninger (odpowiedzialny za modele GT). Czasem trzeba sprzeciwić się tradycji, by zachować to co najcenniejsze.
To dzięki odwadze i pasji zespołów kierowanych przez tych dwóch panów Porsche pomimo upływu czasu, jako jedna z nielicznych marek ma świecie nie traci charakteru i wciąż dostarcza niezwykłą przyjemność z prowadzenia. Walliser i Preuninger czują co jest najcenniejsze w samochodach Porsche i pielęgnuję za wszelką cenę te cechy. By zrozumieć jak wielka pasja tkwi z tych ludziach wystarczy przypomnieć, że Preuninger, który jest dziś panem w dojrzałym wieku, podczas prezentacji GT3 wjechał do studia telewizyjnego poślizgiem. A jeśli pasja idzie w parze z talentem i odwagą to powstają dzieła genialne, czego najlepszym przykładem jest Porsche 911.

REKLAMA

Porsche 911 Carrera (992)Szczepan Mroczek
Porsche 911 Carrera (992)

Porsche 911 Carrera – Wąski do lamusa

Wąskie karoserie w Porsche 911 wyglądały nieatrakcyjnie i są znacznie mniej cenione przez fanów marki. Więc chyba nikt nie będzie za nimi tęsknił, ale wiele osób ucieszy się w faktu, że dziś nawet najtańsza wersja 911 świetnie wygląda, perfekcyjnie się prowadzi i potrafi rozpędzić się do setki w 4 sekundy, czyli niewiele wolniej od kultowego Porsche z lat 80. czyli modelu 959.
Dobre samopoczucie w samochodzie sportowym wynika z radości z jazdy oraz świadomości posiadania rzeczy wyjątkowej. W przypadku podstawowej Carrery radość z jazdy jest niekwestionowana, pozostaje zatem dorzucić parę groszy na ciekawą specyfikację kolorystyczną i wyposażenie, by czuć się za kierownicą takiego auta wyjątkowo. PS. Kolor specjalny kosztuje 14 tys. zł, a indywidualne lakiery przygotowane przez dział PTS oferowane są w indywidualnych cenach. Nasza testowa Carrera przyciągała wzrok żółtym lakierem.

Porsche 911 Carrera (992)Szczepan Mroczek
Porsche 911 Carrera (992)

Porsche 911 Carrera – Chwila oddechu

Mniej zorientowani, ale nie mniej zachwyceni zagadują: Czy to zabytkowe auto? Ile ma lat? Ci bardziej ogarniający tematy samochodowe pytają, która to wersja i ile ma mocy. Tak czy owak kiedy zaparkujesz 911 w przypadkowym miejscu nie brakuje ludzi, którzy zaczepiają pytaniami. To jeden z niewielu sportowych samochodów, które nie budzą negatywnych emocji.
Rzeczywiście w przypadku najnowszej generacji 992 nie tak łatwo rozpoznać, że mamy do czynienia z najtańszą wersją 911. Ma tak samo szeroką karoserię jak wersja 4S i jest węższa tylko od Turbo.
Najnowsza Carrera wygląda rasowo i jeździ perfekcyjnie. Już w najsłabszej wersji (385 KM) można się cieszyć techniczną doskonałością 911. Prowadzenie uzależnia niczym obcowanie z kimś wyjątkowym. Nasuwa mi się na usta w tym momencie wiele sloganów, ale rzeczywiście w przypadku 911 często celem podróży nie jest punkt na mapie, ale sama przejażdżka. Podczas tego testu podświadomie odpychałem od siebie zaburzające spokój ducha tematy, dążyłem do tego, by wsiąść za kierownice z wolną głową i pełnymi garściami i bez pośpiechu czerpać z przyjemności podróżowania ciekawą drogą. Nie miałem wtedy ochoty na odbieranie telefonów czy rozwiązywanie problemów. Chciałem spędzić czas tylko z tym samochodem. Czy to jest już uczucie, czy czyste pożądanie? W tym wypadku to nie ma znaczenia. I jedno i drugie dobrze wpływa na nasze życie. Szczególnie obecnie w dobie pandemii kiedy możliwości relaksowania się są mocno ograniczone.

Porsche 911 Carrera (992)Szczepan Mroczek
Porsche 911 Carrera (992)

Porsche 911 Carrera – Stanowi wyzwanie 

Wsiadam za kierownicę. Przekręcam stacyjkę i za placami słyszę charakterystyczny bulgot boksera, który w nowej generacji jest nieco mniej seksownie zachrypnięty niż w poprzedniku. Powoli ruszam. Silnik przy spokojnej jeździe wydaje się też minimalnie bardziej ociężały, co również wynika z zastosowania filtra cząstek stałych w układzie wydechowym. Już podczas spokojnej jazdy odczuwam dziką przyjemność z obracania kierownicą. Tego już w dzisiejszych samochodach się nie spotyka. Porsche obecnie posiada najlepsze układy kierownicze na świecie. Nie polecam natomiast obszycia wolantu alcantarą, która nadaje się do prowadzenia jedynie w rękawiczkach sportowych.
Dodaję gazu, a silnik przyjemnie i naturalnie reaguje. Inżynierowie tak zaprojektowali ten samochód, że zestrojenie sprawdza się i podczas spokojnej i podczas dynamicznej jazdy. A kiedy dociskasz gaz do oporu okazuje się, że nawet doświadczonym kierowcom nie zabraknie mocy do świetnej zabawy, a sztywne i intuicyjne zawieszenie nie przejawia najmniejszych oznak przeciążenia. Chcesz pokonać zakręt bokiem? Nie ma problemu. Nawet nie musisz już tak bardzo uważać na lekki przód. To najłatwiejsza w prowadzeniu generacja 911 w historii. Nie oznacza to wcale, że nie stanowi wyzwania. Trzeba się postarać i mieć spore umiejętności, by wykorzystać genialną przyczepność Carrery.
Droga nad brzegiem Jeziora Dobczyckiego wije się pomiędzy pagórkami dodając uroku dzisiejszej podróży. Łapię to przyjemne tempo, które pozwala bez stresu czerpać przyjemność z jazdy. Szybko jednoczę się z samochodem. To dlatego, że Porsche 911 jest szczere. Przekazuje mi wszystkie informacje o tym co dzieje się z samochodem, bez kolorowania, konkretnie i fachowo. Tak jak lubię.
Obecnie nie ma na świecie drugiej marki samochodowej, która oferuje tak bliski kontakt z maszyną oraz tak intuicyjne działanie instrumentów sterowania. Już po kilku minutach jazdy Carrera staje się częścią ciebie. To uczucie powoduje, że 911 ma tak tak wielu zwolenników na całym świecie.
Carrera jest sportowa, ale też na tyle komfortowa, że można nią jeździć na co dzień. W Porsche 911 emocje za kierownicą nie są okupione spartańskim komfortem. Można bez obaw wybrać się w dłuższą podróż, pod warunkiem, że będziesz pamiętał o dwuosobowym wnętrzu oraz wyższym poziomie hałasu na autostradzie. Pozycja za kierownicą jest idealna, widoczność bardzo dobra, fotele wygodne, ale obsługa intuicyjna.

Porsche 911 Carrera (992)Szczepan Mroczek
Porsche 911 Carrera (992)

Porsche 911 Carrera – Coś wyjątkowego

Pozostaje jeszcze radość z posiadania czegoś wyjątkowego. Coś, co powoduje, że z przyjemnością podtaczasz się pod ulubioną restaurację. Do pełni szczęścia przydałby się zatem ciekawy kolor lakieru i tapicerki, dobry sprzęt grający … i może jeszcze jakieś ciekawe felgi. Pozostanie wtedy nawoskować samochód i można ruszać w miasto.

Porsche 911 Carrera (992)Szczepan Mroczek
Porsche 911 Carrera (992)
Dane producenta PORSCHE 911 Carrera
Cena 553 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B6
Pojemność skokowa 2981 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
385 KM
6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
450 Nm
1950-5000/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-bieg. przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,0 s (Chrono Sport )
Prędkość maksymalna 293 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 10,3 l
Emisja CO2 233 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4519 x 1852 x 1298 mm, rozstaw osi 2450 mm, masa własna 1580 kg, pojemność bagażnika 132 l, pojemność zbiornika paliwa 64 l (w opcji 90 l).

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:
REKLAMA