Porsche 911 Carrera T: Lżejsze, ostrzejsze, głośniejsze - JAZDA

Jeśli kogoś dręczyło pytanie „dlaczego w podstawowej odmianie Porsche 911 nie można mieć mechanicznej skrzyni, która jest przecież oferowana w droższej Carrerze S?”, to nareszcie może spać spokojnie. Ten problem pierwszego świata rozwiązuje Porsche 911 Carrera T.

Porsche 911 Carrera T Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 553 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Porsche 911 z przydomkiem T (od Touring) było oferowane na przełomie lat 60. i 70. jako najsłabsza, najbardziej ubogo wyposażona i najtańsza odmiana Carrery. Do gamy „911” to oznaczenie powróciło pięć lat temu w modelu poprzedniej generacji, z drobną różnicą – nie jest to już wersja z samego dołu cennika.
Carrera T ma podstawowy w gamie „911” silnik 3.0 turbo o mocy 385 KM, jest dostępna wyłącznie z napędem na tylne koła, do wyboru z przekładnią mechaniczną lub dwusprzęgłową oraz ze specjalnie dobranym fabrycznym wyposażeniem poprawiającym dynamikę jazdy. Składają się na nie mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego z funkcją torque vectoring, zawieszenie zwane PASM (obniżone o 10 mm i z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce tłumienia), pakiet Sport Chrono (więcej trybów jazdy do wyboru, mocowania silnika o zmiennej sztywności) oraz tzw. sportowy układ wydechowy. Natomiast z wyglądu Carrerę T wyróżniają ciemnoszare detale, takie jak obręcze kół (z przodu 20-, z tyłu zaś 21-calowe), wlot powietrza na pokrywie silnika, obudowy lusterek czy loga na drzwiach. A do tego dochodzi kuracja odchudzająca – w aucie jest mniej elementów wygłuszających, z tyłu nie ma siedzeń, szyby są wykonane z lżejszego szkła, lżejszy jest też akumulator.

Porsche 911 Carrera TMateriały prasowe
Klasycznie nowoczesna – deska rozdzielcza w świetnym stylu nawiązuje do historycznych modeli Porsche
Porsche 911 Carrera TMateriały prasowe
Mechaniczna skrzynia biegów to jeden z wyróżników Carrery T


Z jednej strony masz więc świadomość, że jedziesz najlżejszą spośród wszystkich odmian 911 Carrery, z drugiej jednak musisz mieć wyczucie Waltera Röhrla, żeby na zwykłej drodze zarejestrować różnice wynikające z obniżonej o 35 kg masy. My tych różnic nie jesteśmy w stanie odczuć, czujemy natomiast fantastyczne wyważenie i wyostrzone reakcje auta.
Wszystko odbywa się błyskawicznie i tak, jak trzeba – hamowanie, skręt, gaz, ryk silnika, sprzęgło, kolejny bieg, gaz i ryk jeszcze głośniejszy. Zachowanie Carerry T jest wręcz idealnie neutralne, nie ma wahania, uślizgów, wprowadzających chwilową niepewność niedociążonych kół. Układ kierowniczy okazuje się superprecyzyjny i pozwala dobierać tor jazdy z dokładnością do drobnych części milimetra. Na wyjściach z zakrętów, o ile tylko przednie koła nie są zbyt mocno skręcone, masz pewność, że gaz możesz potraktować brutalnie nie obawiając się poślizgu. Przyczepność jest tak wysoka, a Porsche zmienia kierunek jazdy tak szybko i tak stabilnie, że masz wrażenie jakbyś mógł z nim zrobić wszystko.

Porsche 911 Carrera TMateriały prasowe
Tzw. „sportowe fotele plus” należą do seryjnego wyposażenia Carrery T. Tylne siedzenia nie są fabrycznie montowane
Porsche 911 Carrera TMateriały prasowe
Odmianę T wyróżniają ciemnoszare detale, m.in. obręcze kół i nalepka z oznaczeniem modelu w dolnej części drzwi

Mimo że silnik ma „tylko” tyle koni, ile w podstawowej odmianie 911 Carrery, mocy nie brakuje ani przez chwilę. To wciąż samochód, w którym prawo jazdy możesz stracić mniej więcej w cztery i pół sekundy. Poniżej 4000 obr/min sześciocylindrowy, turbodoładowany bokser jest superdynamiczny, powyżej tych obrotów dynamika tylko rośnie – a wraz nią ryk silnika. Gwoździem programu jest mechaniczna, 7-biegowa skrzynia, której dźwignia ma krótki skok i bardzo precyzyjne drogi prowadzenia. „Manual” sprawia, że masz znacznie więcej pracy niż w aucie ze przekładnią dwusprzęgłową i w efekcie jesteś bardziej wciągnięty w prowadzenie. A Carrera T zapewnia osiągi już na tym poziomie, że przy szybszej jeździe czasu na sięganie prawą dłonią do dźwigni jest bardzo mało. Między kolejnymi zakrętami moment i miejsce zmiany biegu wybierasz tak, żeby w chwili skrętu obydwie ręce mieć już na kierownicy.
Najlepsze jest to, że kiedy zmniejszasz tempo jazdy wcale nie robi się nudno. Wszystko odbywa się wolniej, ale nawet jadąc spokojnie za sprawą ręcznej zmiany przełożeń wciąż jesteś zaangażowany w prowadzenie w stopniu, w jakim nie masz szans być w aucie, w którym biegi zmieniają się same.

Porsche 911 Carrera TMateriały prasowe

 

Dane producenta PORSCHE 911 CARRERA T
Cena 616 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy,
B6 turbo
Pojemność skokowa 2981 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
385 KM
6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
450 Nm
1950-5000/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 291 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 10,3-10,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
234-247 g/km
NADWOZIE
Nadwozie: 2-drzwiowe, 2-miejscowe coupe, długość x szerokość x wysokość 4530 x 1852 x 1293 mm, rozstaw osi 2450 mm, masa własna 1470 kg, pojemność bagażnika 132 l, pojemność zbiornika paliwa 64 l (w opcji 90 l).
Zobacz także:
REKLAMA