REKLAMA

Porsche 918 RSR ładunek energii

Można to traktować niemal jak oficjalną zapowiedź - supersportowy 918 pojawi się na drogach i będzie tak wyglądał. I będzie hybrydą.

Porsche 918 RSR
Auto ma centralnie umieszczony silnik, który w prostej linii pochodzi od 3,4-litrowej, wyścigowej V-ósemki z RS Spydera
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

 

W największym skrócie - oto przyszły flagowy supersamochód Porsche, duchowy następca Carrery GT. Tu jako żywy prototyp testowy, pod skórą którego będzie dojrzewał hybrydowy układ napędowy wersji seryjnej.

REKLAMA

918 RSR to fuzja dwóch modeli - 918 Spydera, który przed rokiem szturmem wziął salon w Genewie, oraz wyczynowego 911 GT3 R Hybrid, który jako pierwsza hybryda Porsche zaliczył w ubiegłym sezonie kilka poważnych wyścigów, w tym podczas debiutu w 24h na Nürburgringu, przez ponad osiem godzin jadąc na prowadzeniu.

Kształty i linie nadwozia są jak z auta drogowego, natomiast konstrukcja testowego prototypu jest wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, z bardzo lekkimi poszyciami. Dyfuzor wygląda bardziej na drogowy niż wyczynowy, za to potężny tylny spoiler pochodzi prosto z RS Spydera - prototypu klasy LMP2, który m.in. dwukrotnie wygrywał w swojej kategorii wielki 24h Le Mans. Bardzo charakterystyczny element to wypuszczony z boków wydech, z podwójnymi rurami wystającymi z błotników tuż przed tylnymi kołami.

Zanim zaparkuje w muzeum Porsche na zasłużony wypoczynek, w najbliższym roku 918 RSR pokona tysiące testowych kilometrów. Na jego pokładzie, w warunkach realnego świata, będzie testowana najnowsza wersja tajnej broni Porsche, jaką jest hybrydowy układ napędowy.

Auto ma centralnie umieszczony silnik, który w prostej linii pochodzi od 3,4-litrowej, wyścigowej V-ósemki ze wspomnianego RS Spydera. Wolnossąca jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa i dla potrzeb badawczo- rozwojowych nie musi podlegać ograniczeniom żadnych regulaminów technicznych, co pozwala jej rozwijać 563 KM przy zdrowych 10 300 obr/min. Silnik ma do kompletu wyczynową, sześciobiegową przekładnię sekwencyjną i napędza tylne koła. Z kolei z przodu znajdują się dwa silniki elektryczne o mocy aż po 75 kW każdy, co po zsumowaniu daje łączną moc zespołu hybrydowego w kwocie 767 KM.

Sercem hybrydy Porsche jest "zbiornik energii", który ma swoje źródła w F1, pochodzi bowiem od systemu KERS, nad jakim w sezonie 2009 pracował Williams (chociaż nie używał go podczas GP). System obchodzi się bez tradycyjnego zestawu akumulatorów - zamiast obciążać sobie kolana dużymi, ciężkimi i mało wydajnymi "bateriami", 918 RSR chowa do kieszeni stosunkowo lekkie koło zamachowe, które rozpędzając się do 36 000 obr/min łapie i przechowuje energię, jaka jest normalnie tracona przy hamowaniu. Porsche podaje, że tego ładunku energii wystarcza podczas przyspieszania aż na 8 sekund - rotor jest wtedy wyhamowywany, a silniki elektryczne otrzymują dwa razy po 75 kW. Poprawia to osiągi i zmniejsza zużycie paliwa.

Porsche nie wyklucza, że podobnie jak to było z 911 GT3 R Hybrid, również 918 RS pojawi się w wyścigach. Ale ważniejsze pytanie brzmi: ile z tego auta znajdzie się w egzemplarzach dopuszczonych do ruchu na zwykłych drogach? Jeszcze w ubiegłym roku producent potwierdził, że supersportowy 918 Spyder (otwarte nadwozie) trafi do produkcji. Ale przecież i 918 RSR (coupé) nie wymaga wielu zabiegów, żeby dostrzec w nim auto drogowe - w zasadzie wystarczy założyć mu mniejsze tylne skrzydło. Dodatkowo, wnętrze coupé jest bardzo zbliżone do seryjnego, z klasycznym układem instrumentów i charakterystyczną konsolą przypominającą tę z Carrery GT.

Porsche jako pierwszy producent aut sportowych wkracza w tak zaawansowaną fazę hybrydowego prototypu. Nikt nie wie, czy ten system zda egzamin na drodze. Cdn.

Tekst Roman Popkiewicz
amis 3/2011


Kiedy na drodze?
Ze względu na sposób w jaki energia jest magazynowana (wirujące koło zamachowe), system KERS Porsche wymaga ostrych i częstych hamowań z dużych prędkości. Z kolei oddając energię, układ działa jak ekstradopalacz - krótko, za to bardzo konkretnie. Tego typu hybryda nie potrafi jednak ani zastąpić, ani nawet specjalnie odciążyć silnika spalinowego w sytuacjach, kiedy ten jest najmniej efektywny (czyli podczas jazdy po mieście) i oszczędność paliwa może być duża - a na tym polega idea wszystkich systemów hybrydowych będących dziś w seryjnej produkcji. Porsche będzie musiało rozwiązać ten problem, bo na 918 RSR będzie ogromna presja związana z poziomem emisji.

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA