REKLAMA

Porsche Cayenne GTS Coupe: Powrót V-ósemki - TEST

Porsche Cayenne GTS Coupé znów ma pod maską silnik V8. To najmocniejszy punkt auta, w którym można też jednak znaleźć kilka drobnych wad.

Porsche Cayenne Coupe Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 380 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Dziwny jest ten świat – SUV-y za wszelką cenę chcą być nie tylko jak auta sportowe, lecz także jak coupé, a klientom najwyraźniej to odpowiada. Wersja GTS to ta środkowa w hierarchii modeli Cayenne, ale z założenia najbardziej charakterna. Napędza ją silnik 4.0 V8 z podwójnym doładowaniem, ale o rozsądnej mocy 460 KM. Dlatego nawet po ostrym dodaniu gazu kierowca „nadąża” za akcją, choć przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 4,5 s, a dzięki  świetnej elastyczności wyprzedza inne samochody tak, jakby były zaparkowane. Przy spokojnej jeździe V-ósemka mruczy delikatnie, a wskazówka obrotomierza przesuwa się między 1000 a 2000 obr/min. Zapas osiągów i ścieżka dźwiękowa, jakimi dysponuje GTS, są znakomite. Wystarczy wbić prawą stopę nieco głębiej, a przekładnia automatyczna momentalnie zredukuje bieg i przy okazji przypomni, dlaczego wciąż jest prawdopodobnie najszybszą tego typu konstrukcją na świecie.

REKLAMA
Porsche Cayenne CoupeFot. Jacek Hanusz
Niemal pionowo ustawiona kierownica, centralny obrotomierz, znakomita jakość – sto procent Porsche
Porsche Cayenne CoupeFot. Jacek Hanusz
Na specjalnej grafice można obserwować aktualny rozkład siły napędowej między osiami
Porsche Cayenne CoupeFot. Jacek Hanusz
Środkowy ekran to centrum zarządzania trybami jazdy, pneumatycznym zawieszeniem i wydechem

 

REKLAMA

REKLAMA

Porsche Cayenne GTS Coupe - Naturalne brzmienie 

W środkowym zakresie obrotów pojawia się też bardziej zadziorny wokal, który GTS zawdzięcza tzw. sportowemu wydechowi, a nie wgranym w głośniki utworom. Po puszczeniu pedału gazu albo zmianie biegów (w trybach sportowych) wydech nawet wyraźnie „strzela”. W zakrętach Cayenne Coupé to klasa światowa – od sztywno zestrojonego zawieszenia po precyzyjny układ kierowniczy. Opcjonalna tylna skrętna oś wyraźnie poprawia zwinność samochodu w zakrętach. Przy swoim zaczepnym charakterze GTS Coupé pozostaje całkiem praktyczne, nawet mimo dużo mniejszego bagażnika niż w zwykłym Cayenne i ściętego dachu, który jednak nie ogranicza przestrzeni z tyłu.
Teraz wady. Trzeba się liczyć z tym, że pewną część komfortu poświęcono na rzecz właściwości jezdnych, widoczność ze środka jest fatalna, z tyłu nie ma wycieraczki, system start/stop bywa nadgorliwy i wyłącza silnik podczas manewrowania na parkingu, a podłokietnika nie da się zablokować, kiedy jest przesunięty w przód. Trudno natomiast uznać za wadę zużycie paliwa na poziomie 14-15 l/100 km w mieście. Jeśli więc komuś po drodze z SUV-ami w stylu coupé, to Porsche Cayenne okazuje się po prostu najlepsze.

Porsche Cayenne CoupeFot. Jacek Hanusz
Z tyłu w standardzie są dwa osobne siedzenia oddzielone podłokietnikiem; miejsca nie brakuje
Porsche Cayenne CoupeFot. Jacek Hanusz
21-calowe obręcze RS Spyder Design to standard; za ceramiczne hamulce trzeba zapłacić 46 tys. zł

 

Dane producenta PORSCHE CAYENNE GTS COUPÉ
Cena 595 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
460 KM
6000-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
620 Nm
1800-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 270 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 13,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
306 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 4-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4939 x 1995 x 1656 mm, rozstaw osi 2895 mm, masa własna 2250 kg, poj. bagażnika 625/1540 l, poj. zbiornika paliwa 90 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA