Porsche Cayenne Turbo GT: Eskalacja - TEST

Porsche Cayenne Turbo GT udowodnił na Północnej Pętli, że jest najbardziej sportowym spośród SUV-ów. Swoją potęgę zawdzięcza drobnym modyfikacjom.

Porsche Cayenne Turbo GT Fot. Rossen Gargolov
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 380 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY


Mimo rozmiarów tego auta, o jego niezwykłym charakterze świadczą drobiazgi, a konkretnie dwie literki – G i T. To dzięki nim Porsche Cayenne Turbo Coupé zmienia się w samochód sportowy, modele GT powstają bowiem w dziale aut wyścigowych Porsche. Złe języki są zdania, że auto nigdy nie ujrzałoby światła dziennego, gdyby Audi nie ustanowiło na Nürburgringu rekordu prędkości w kategorii SUV-ów. Porsche potraktowało to jako wyzwanie, chociaż twierdzi, że od zawsze planowało taki model. Na nim jednak zakończy eskalację osiągów i GT RS nie powstanie. Tak czy inaczej, Cayenne Turbo GT już pokazało, że jest najszybszym SUV-em, jaki kiedykolwiek jeździł na Północnej Pętli.

REKLAMA

Porsche Cayenne Turbo GT - Sztywny typ 

Dynamika tego auta bierze się z działającego z wielkim wyczuciem układu kierowniczego i zmodyfikowanego zawieszenia, które usztywnia się, gdy tylko GT znajdzie się w zakręcie. Sposób, w jaki auto ustawia się w zakrętach o różnym promieniu, jak jego aktywne stabilizatory utrzymują w ryzach nadwozie i jak zręcznie układ napędowy na cztery koła kontroluje to, co dzieje się z tyłem Cayenne, jest naprawdę godne podziwu. Łatwo zapomnieć, że siedzi się za kierownicą SUV-a, co jest największą pochwałą dla auta tego rodzaju.

Porsche Cayenne Turbo GTFot. Rossen Gargolov
Za kierownicą można zapomnieć, że to SUV. Tym bardziej że prędkość maksymalna wynosi 300 km/h
Porsche Cayenne Turbo GTFot. Rossen Gargolov
V-ósemka biturbo ma zwiększone ciśnienie doładowania. Dzięki modyfikacjom silnika GT rozpędza się do setki w 3,3 sekundy

Porsche Cayenne Turbo GT - Zawdzięcza silnikowi 

W porównaniu ze standardowym Turbo w modelu GT dokonano kilku zmian, na przykład usztywnione o 15 procent zawieszenie pneumatyczne, mniejszy prześwit i dach wykonany z włókna węglowego pozwoliły obniżyć środek ciężkości samochodu, wyostrzono też pracę układu sterowania kątem skrętu tylnych kół i ośmiostopniowej przekładni automatycznej. Jednak GT najwięcej zawdzięcza silnikowi. Czterolitrowa jednostka napędowa uzyskuje nie tylko o 90 KM większą moc i o 80 Nm wyższy moment obrotowy, ale ma też większe ciśnienie doładowania utrzymywane przez dłuższy czas i z tego powodu m.in. jeszcze szybciej wchodzi na wyższe obroty.
I tylko seryjne semisliki, których nie można zastąpić żadnymi innymi oponami, wydają się jednak pewną przesadą.

Porsche Cayenne Turbo GTFot. Rossen Gargolov
22-calowe obręcze kół i sportowe opony typu semislick – GT lubi ekstremalne rozwiązania
Porsche Cayenne Turbo GTFot. Rossen Gargolov

 

Dane producenta PORSCHE CAYENNE TURBO GT
Cena 963 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
640 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
850 Nm
2300/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,3 s
Prędkość maksymalna 300 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 14,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
319 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4942 x 1955 x 1636 mm, rozstaw osi 2895 mm, masa własna 2295 kg, pojemność bagażnika 482/1464 l, pojemność zbiornika paliwa 90 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA