Porsche Cayenne Turbo GT: Na przekór trendom - TEST

Czas aut spalinowych dobiega końca, ale w Porsche zamiast się tym martwić – świętują i tworzą najbardziej odjechane auta tego typu, jakie widział świat, np. Cayenne Turbo GT.

Porsche Cayenne Turbo GT Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 390 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Fanów motoryzacji oczarowało nowe Porsche 911 GT3 RS, które wydaje się ostateczną formą rozwoju sportowych aut z napędem spalinowym. Podobne wrażenie wywarł na kierowcach 718 Cayman GT4 RS, być może najbardziej wściekłe Porsche, jakie w ostatnich latach wyjechało na drogi publiczne. I chociaż nikt przecież nie postawi Cayenne Turbo GT w jednym rzędzie z  wymienionymi modelami, to jednak tak właśnie należy zrobić, bo to najbardziej sportowy SUV świata. Napędza go czysta moc, ani w nim śladu elektryfikacji. W nazwie tego modelu nie przypadkiem znalazły się literki GT – w Porsche to oznaczenie historycznie otrzymują tylko modele o ekstremalnym charakterze. Na swój sposób nawiązuje ono do 911 GT3 i GT3 RS, co od razu wyróżnia tę odmianę SUV-a Porsche, informując, że Cayenne Turbo GT nie jest zwyczajnym Cayenne Turbo.
Samochód został obniżony o 17 mm, a jego pneumatyczne zawieszenie usztywniono o 15%. Zmodyfikowano stabilizatory i zamontowano ogromne hamulce z 440-milimetrowymi tarczami z przodu, wzbogacono pakiet aerodynamiczny i zmieniono rozkład masy, m.in. dzięki dachowi z włókna węglowego (seryjny). Model ten można poznać przede wszystkim, kiedy patrzy się na niego z tyłu – Turbo GT występuje tylko w wersji Coupé, ma charakterystyczny spojler na pokrywie bagażnika (a w zasadzie trzy, bo są jeszcze lotka i elektrycznie otwierany spojler poniżej tylnej szyby) oraz dwie umieszczone centralnie końcówki tytanowego wydechu. Mimo to tylko osoby zorientowane będą wiedziały, że mają do czynienia z szaloną odmianą Cayenne.

Porsche Cayenne Turbo GTFot. Jacek Hanusz
Kierownica obszyta materiałem wygląda rasowo
Porsche Cayenne Turbo GTFot. Jacek Hanusz
Połączenie typowe dla Porsche – umieszczony centralnie obrotomierz jest analogowy, a po bokach znajdują się wyświetlacze
Porsche Cayenne Turbo GTFot. Jacek Hanusz
Automatyczna przekładnia nie ma funkcji launch control, ale i bez niej auto przyspiesza do setki w 3,3 s


Inaczej niż w sportowych modelach Porsche z rodziny GT z cyfrą, w Cayenne Turbo GT nie znajdziemy materiałowych pasków w miejscu klamek, kubełkowych foteli z „karbonową” skorupą ani pałąku bezpieczeństwa. A szkoda, bo dwa pierwsze elementy bardzo pasowałyby do jego ekstremalnej charakterystyki. Mamy tu natomiast mnóstwo materiału przypominającego alcantarę, również na kierownicy, która ma oznaczenie centralnego punktu położenia, a także dość mocno wyprofilowane, ale wygodne fotele. Przekręcenie kluczyka skutkuje donośnym brzmieniem wydechu i basowym pomrukiem ośmiocylindrowego silnika. To znana z innych wersji jednostka 4.0 V8 z dwiema turbosprężarkami umieszczonymi pomiędzy głowicami, tutaj jednak została solidnie wzmocniona. Silnik V8 wytwarza teraz 640 KM i 850 Nm momentu obrotowego, czyniąc Turbo GT jednym z najszybszych Porsche w historii. Koła wgryzają się w asfalt bez buksowania, głowa kierowcy uderza w zagłówek, silnik momentalnie nabiera obrotów, skrzynia biegów nieco szarpie, a wartość 100 km/h pojawia się na liczniku już po 3,3 sekundy! W zasadzie nie ma różnicy, czy startujemy z miejsca, czy wciskamy mocno gaz w trakcie jazdy, bo w każdej sytuacji doświadczamy atomowego przyspieszenia.

Porsche Cayenne Turbo GTFot. Jacek Hanusz
Wysoki komfort jazdy i elektryczna regulacja – tego właśnie kierowcy oczekują od foteli w SUV-ach, jednak szkoda, że w opcji nie ma prawdziwych „kubełków”

Na krętej drodze Cayenne udowadnia, że gra w zupełnie innej lidze niż większość SUV-ów. Precyzja działania układu kierowniczego i niewielka kierownica idealnie leżąca w dłoniach sprawiają, że kierowca bez trudu celuje 2,3-tonowym pociskiem w szczyt zakrętu. Łopatki przy kierownicy w okamgnieniu zmuszają skrzynię biegów do redukcji kolejnych przełożeń, z czym wiąże się niekończąca się salwa eksplozji rozbrzmiewających w okolicy tytanowych końcówek wydechu. Warto wspomnieć też o przeprogramowanym systemie aktywnego zarządzania pracą zawieszenia, dzięki któremu poszczególne amortyzatory usztywniają się w zakrętach na beton i ciężki SUV ani odrobinę nie przechyla się na boki. Wrażenia z jazdy są więc jedyne w swoim rodzaju.

Porsche Cayenne Turbo GTFot. Jacek Hanusz
Pasażerowie z tyłu mają indywidualne fotele i system rozrywki pokładowej z ekranami dotykowymi
Porsche Cayenne Turbo GTFot. Jacek Hanusz
Wersję GT wyróżnia charakterystyczny spojler dachowy z bocznymi lotkami


Na koniec dwa pytania – czy ten ekstremalny SUV nadaje się do chuligańskiej jazdy i czy można nim jeździć na co dzień? Co do twierdzącej odpowiedzi na pierwsze, nie ma żadnych wątpliwości. Uruchomienie trybu Sport+, wyłączenie systemów stabilizujących i mocne wciśnięcie gazu powoduje momentalne zerwanie trakcji tylnych kół i zamaszysty poślizg. Bardzo łatwo sprowokować Cayenne do takiego zachowania, łatwo go utrzymać w poślizgu, dzięki silnikowi V8, bardzo czułemu nawet na minimalne dotknięcie gazu, łatwo go też ustabilizować – wystarczy mocniej skontrować kierownicą i odpowiednio dawkować gaz, by napęd przesłał więcej momentu obrotowego do przednich kół, co skutecznie przywołuje auto do porządku. Czy jednak w wersji Turbo GT jest to samochód na co dzień? Oczywiście, w normalnym trybie sztywności zawieszenia (są trzy) komfort jazdy jest akceptowalny, a silnik pracuje gładko. Jedynie wydech hałasuje bez przerwy, ale dla nas to nie wada. Można więc kupić Porsche Cayenne Coupé, żeby jeździć nim na co dzień i 718 Caymana GT4 do zabawy. Albo w tej samej cenie wybrać hybrydę obydwu tych modeli, czyli Turbo GT.

Porsche Cayenne Turbo GTFot. Jacek Hanusz
Testowany egzemplarz był wyposażony w 21-calowe koła zimowe, ale w letnim anturażu Cayenne jeździ na 22-calowych

 

Dane producenta PORSCHE CAYENNE TURBO GT
Cena 1 007 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
640 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
850 Nm
2300/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,3 s
Prędkość maksymalna 300 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 14,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
319 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4942 x 1955 x 1636 mm, rozstaw osi 2895 mm, masa własna 2295 kg, pojemność bagażnika 482/1464 l, pojemność zbiornika paliwa 90 l.
REKLAMA