Porsche Cayman GT4 z PDK: Skrzynia robi całą różnicę - TEST

Przez pierwsze dwa lata Porsche 718 Cayman GT4 był oferowany wyłącznie z mechaniczną skrzynią biegów. Dopiero w ubiegłym sezonie w ofercie pojawiła się przekładnia dwusprzęgłowa. Robi ona ogromną różnicę – szczególnie podczas szybkiej jazdy.

PORSCHE 718 Cayman GT4 Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 260 000 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Świat modeli Porsche oznaczanych jako GT z cyfrą, czyli mówiąc obrazowo takich, w których tablica rejestracyjna służy głównie do tego, żeby dojechać na tor, nie jest oczywiście tani. Najbardziej przystępny bilet wstępu to właśnie Cayman GT4.

Porsche Cayman GT4 - Układ jezdny i silnik

Najważniejszymi punktami programu są tu układ jezdny i silnik. Całe przednie zawieszenie i hamulce pochodzą z 911 GT3 poprzedniej generacji, natomiast tylne zostało przeprojektowane i usztywnione. Auto jest fabrycznie wyposażane w ultrasportowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2, a układ stabilizacji ma zmienione sterowanie i ingeruje znacznie później niż w zwykłych modelach Porsche.

PORSCHE 718 Cayman GT4Fot. Jacek Hanusz
Kabina tylko szczegółami różni się od kabiny zwykłego Caymana. Kierownica jest wolna od jakichkolwiek przełączników
PORSCHE 718 Cayman GT4Fot. Jacek Hanusz
Duży obrotomierz, czyli najważniejszy instrument, jest – jak zawsze w Porsche – w centralnym miejscu
PORSCHE 718 Cayman GT4Fot. Jacek Hanusz
Kubełkowe fotele to kosztowna opcja (28 tys. zł), ale w tym aucie nie zamówić ich to grzech


Z kolei wolnossący, sześciocylindrowy bokser 4.0 opracowano w oparciu o konstrukcję turbodoładowanych jednostek 3.0 znanych z 911 Carrery. Rozwija moc 420 KM i kręci się do 8000 obr/min; to parametry wyraźnie niższe niż te opisujące również 4-litrowy silnik świeżo wypuszczonego Caymana GT4 RS (500 KM i 9000 obr/min). Są to jednak dwie różne jednostki napędowe oraz powód numer jeden, dla którego cena wersji RS jest o ponad 200 tys. zł wyższa.
Natomiast nowością ubiegłego roku w ofercie Caymana GT4 była dwusprzęgłowa przekładnia. Można się oczywiście spierać, że tzw. analogowy charakter GT4 – małego, superostrego coupé z dużym silnikiem – w znacznej mierze określa właśnie „manual”, ale nie sposób zaprzeczyć, że z przekładnią PDK Cayman jest po pierwsze znacznie szybszy, a po drugie, że swojego surowego charakteru wcale nie traci.

PORSCHE 718 Cayman GT4Fot. Jacek Hanusz

PORSCHE 718 Cayman GT4Fot. Jacek Hanusz
Cayman GT4 to jedno z niewielu aut drogowych, w których elementy aerodynamiczne rzeczywiście służą wytworzeniu siły docisku przy dużej prędkości

Porsche Cayman GT4 - Pół sekundy

Różnica w przyspieszeniu do setki okazuje się przy tym ogromna i wynosi aż pół sekundy – 3,9 s wersji z PDK w porównaniu z 4,4 s Caymana GT4 z „manualem”. Podczas jazdy zwykłymi drogami, kiedy wykorzystuje się niewielką część możliwości tego auta, różnice w osiągach są oczywiście żadne, poza tym, że ręczna zmiana biegów wymaga od kierowcy więcej pracy i w efekcie daje więcej satysfakcji z prowadzenia. I nawet jadąc tylko umiarkowanie dynamicznie, wrażenia są fantastyczne. Precyzja prowadzenia, ostrość zmian kierunku jazdy, kolosalna przyczepność przodu przy wejściach w zakręty oraz idealnie neutralne wyważenie w łukach, odgłosy dochodzące od kół, kiedy zmienia się nawierzchnia i koncert wolnossącego silnika – wszystko jest na poziomie, o jakim wiele aut uważających się za sportowe nawet nie może pomarzyć.
Jednak na torze Cayman z „manualem” i Cayman z przekładnią PDK to już dwa światy – dosłownie. GT4 operuje w tym obszarze przyczepności i osiągów, w którym liczy się każdy ułamek sekundy, każdy centymetr, każdy moment nawet lekkiego wciśnięcia gazu i każda, nawet minimalna różnica kąta, pod jakim ustawiasz auto w skręt.

Porsche Cayman GT4 - Za każdym razem identyczne

W tych warunkach dwusprzęgłowa przekładnia zdejmuje z kierowcy sporą część pracy i wcale nie chodzi o szybkość zmian przełożeń. Raczej o to, że nawet zmieniając biegi ręcznie łopatkami ani nie odrywasz prawej dłoni od kierownicy, ani nie „rozbalansowujesz” samego siebie, wciskając co parę chwil sprzęgło i co raz prowadząc, nawet jeśli tylko przez krótkie chwile, jedną ręką. Samo przepięcie biegu przez skrzynię PDK niekoniecznie jest dużo szybsze niż przez człowieka – zaawansowany kierowca zrobi to w podobnym czasie. Chodzi raczej o to, że za każdym razem jest identyczne. Nie występują tu błędy, masz więcej czasu, żeby się skoncentrować na prowadzeniu, na punktach hamowania i skrętu, na właściwym torze jazdy, na zmianach obciążenia kół czy na eksperymentowaniu z różnymi liniami przejazdu. Jedziesz bardziej precyzyjnie, bardziej stabilnie, bardziej powtarzalnie – i z lepszymi czasami okrążeń.
A przecież chodzi o lepszy czas, prawda? Na torze to ostateczny wyznacznik. Cóż, poprosimy o „manuala”.

PORSCHE 718 Cayman GT4Fot. Jacek Hanusz
Hamulce ceramiczne są nie do przegrzania, jednak wiążą się z dopłatą 40 tys. zł

 

Dane producenta PORSCHE 718 CAYMAN GT4 PDK
Cena 511 539 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B6
Pojemność skokowa 3995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
420 KM
7600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
430 Nm
5500/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 3,9 s
Prędkość maksymalna 302 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (NEDC) 10,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
232 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, dł. x szer. x wys. 4456 x 1801 x 1269 mm, rozstaw osi 2484 mm, masa własna 1450 kg, pojemność bagażnika 150 l z przodu i 270 l z tyłu, poj. zb. paliwa 64 l.

 

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA