Porsche Macan GTS po face liftingu: Wersja doskonała? - TEST

Niektóre samochody są jak wino – wiadomo, jakie stają się z wiekiem. I dotyczy to nie tylko aut zabytkowych, ale również Porsche Macana, który właśnie przeszedł drugi face lifting i stał się jeszcze lepszy. Wrażenia z jazdy GTS-em, czyli najmocniejszą odmianą.

Porsche Macan Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 257 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Dlaczego Porsche postanowiło po raz drugi odświeżyć swego popularnego SUV-a, zamiast po ośmiu latach od debiutu przedstawić Macana drugiej generacji? Już kilka lat temu firma zapowiedziała, że następca modelu pojawi się w 2022 r. i będzie miał tylko napęd elektryczny. Plan na szczęście nie wypalił i premierę elektrycznego Macana przesunięto na 2024 rok, kariera modelu spalinowego potrwa więc nieco dłużej niż zakładano.

REKLAMA

Porsche Macan GTS - Drugi lifting 

Co zmieniono w ramach modernizacji? Patrząc na karoserię, trudno zauważyć różnice, chyba że postawimy obok siebie obydwie wersje. Nowe są lakiery nadwozia i wzory obręczy kół, przestylizowano przedni i tylny zderzaki. Drobne zmiany wyszły Macanowi na dobre, bo nie wygląda na swoje lata, chociaż zadebiutował dawno – w 2013 r.
Więcej modyfikacji pojawiło się we wnętrzu. Kierownica jest teraz podobna do tej z najnowszej „911”, a na konsoli na tunelu środkowym, zamiast mnóstwa tradycyjnych przycisków, zastosowano włączniki umieszczone pod wspólną szklistą taflą, podobnie jak w Panamerze czy Cayenne. Wnętrze wygląda teraz nowocześniej, ale obsługa nadal jest wygodna, bo trzeba dość mocno nacisnąć palcem w odpowiednim miejscu, żeby uruchomić daną funkcję – upodabnia to działanie tych przycisków do tradycyjnych włączników, a nie pól jak na ekranie dotykowym. Są też wady – błyszczący panel bardzo szybko się brudzi.

Porsche MacanMateriały prasowe
Wnętrze przez lata ewoluowało: kierownica, tunel środkowy, ekran systemu multimedialnego, nawiewy, dźwignia zmiany biegów – wszystko jest inne niż w Macanie z 2013 r.
Porsche MacanMateriały prasowe
Zamiast tradycyjnych przycisków są takie pod szklistą taflą – ich obsługa okazuje się łatwa i przyjemna

Porsche Macan GTS - Trzy wersje

Do wyboru są trzy wersje auta. Podstawowy Macan jest napędzany przez 2-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 265 KM (znany m.in. z VW Golfa GTI; +20 KM), Macan S ma 2,9-litrowy silnik V6 z dwiema turbosprężarkami (+26 KM), a najmocniejsza odmiana, GTS, tę samą V-szóstkę, ale w 440-konnej wersji. Oznacza to, że moc Macana GTS jest teraz o 60 KM wyższa niż wcześniej. To spora zmiana, ale nic nie dzieje się bez przyczyny – Porsche postanowiło zrezygnować z modelu Turbo i to właśnie GTS stało się najszybszym Macanem.
W pierwszą podróż wybraliśmy się właśnie GTS-em. Nie różni się on wiele od tańszych odmian. Pomijając oznaczenie na pokrywie bagażnika i naklejki na drzwiach, najłatwiej poznać go po spojlerze na dachu i dźwięku tzw. sportowego wydechu z czterema końcówkami.
W Macanie GTS siedzi się wysoko jak w SUV-ie, ale to Porsche, więc kierowca może przybrać pozycję idealną do szybkiej jazdy. Stacyjkę umieszczono, a jakże, po lewej stronie kierownicy, a jej przekręceniu towarzyszy przyjemny dźwięk 6-cylindrowego silnika, chociaż dopiero po otwarciu klap wydechu (przycisk na tunelu środkowym) do uszu kierowcy dociera rasowy dźwięk typowy dla GTS-ów. Nikogo dziś nie dziwi, że turbodoładowane silniki Porsche błyskawicznie reagują na wciśnięcie gazu, ale w SUV-ie taka cecha nadal zaskakuje. W Macanie wystarczy lekko nacisnąć na pedał, żeby auto wystrzeliło przed siebie. Imponujący jest start z użyciem launch control, ale to również cecha, z której słyną Porsche – samochód przyspiesza wtedy do setki w 4,3 s. Nie jest to najlepszy wynik w klasie, ale nadal imponujący.

Porsche MacanMateriały prasowe
Wygodne, ale i zapewniające skuteczne podparcie w zakrętach – fotelom Macana blisko do ideału

Porsche Macan GTS - Gotowy do akcji 

Macan GTS największe zalety ujawnia w zakrętach. To z jednej strony zasługa układu kierowniczego, precyzyjnego i działającego z pożądanym oporem, z drugiej zaś pneumatycznego zawieszenia, w którym co rusz zmienia się charakterystyka poszczególnych amortyzatorów. Dzięki temu samochód nie przechyla się w zakrętach nawet wtedy, kiedy kierowca decyduje się na bardzo szybką jazdę bez ustawiania podzespołów auta w tryb „full attack”.
Praktyczny i wygodny Macan GTS w każdej chwili jest gotowy do dynamicznej jazdy i to być może jego największa zaleta jako Porsche w opakowaniu SUV-a. Dobrze, że w ofercie marki zostanie jeszcze przez kilka sezonów.

Porsche MacanMateriały prasowe
Spojler dachowy jak z hot hatcha to nowość w Macanie – do charakteru GTS-a pasuje doskonale
Porsche MacanMateriały prasowe
Każdy Macan GTS ma seryjnie montowany tzw. sportowy wydech z aktywnymi klapami

 

Dane producenta PORSCHE MACAN GTS
Cena 417 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V6 turbo
Pojemność skokowa 2894 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
440 KM
5700-6600/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
550 Nm
1900-5600/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,3 s
Prędkość maksymalna 272 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 11,3-11,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
255-265 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4726 x 1927 x 1596 mm, rozstaw osi 2807 mm, masa własna 1960 kg, poj. bagażnika 458/1503 l, poj. zbiornika paliwa 75 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA