Porsche Macan T: wariant podstawowy plus - JAZDA

Jeszcze do niedawna przydomek T (od Touring) należał się jedynie typowym modelom sportowym w gamie Porsche – 911 i Caymanowi. Od niedawna w takiej właśnie wersji jest dostępny także Macan.

Porsche Macan T Fot. Jacek Hanusz
Porsche Macan T
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 273 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wersje Touring z założenia to te ze słabszymi silnikami, lżejsze, bardziej precyzyjne na drodze i wyglądające bardziej muskularnie. Pierwsza "911" T miała być też bardziej dostępna ze względu na silnik o niższej mocy nie tracąc przy tym swojego charakteru - auto zadebiutowało w 1968 roku.

Od tego czasu podstawowe założenia nie zmieniły się. Wersje T napędzane są przez podstawowy silnik dostępny w gamie, co w przypadku Macana T oznacza 2-litrową jednostkę 4-cylindrową, która osiąga taką samą moc, co w bazowym Macanie - 265 KM. Porsche dokładnie określa, że dzięki temu na przedniej osi spoczywa 58,8 kg mniej niż w wersjach z silnikiem V6, co ma sprzyjać prowadzeniu.

Porsche Macan TFot. Jacek Hanusz
Porsche Macan T

Macan T jest standardowo wyposażony w napęd 4x4, przekładnię PDK o siedmiu przełożeniach, a także pakiet Sport Chrono (wybór trybów jazdy pokrętłem na kierownicy wraz z przyciskiem uruchamiającym na 20 sekund najostrzejsze ustawienia), stalowe zawieszenie z funkcją regulowania twardości amortyzatorów (PASM), auto obniżono o 15 mm względem podstawowego Macana, a dzięki opcjonalnemu, pneumatycznemu zawieszeniu (nowość z tym silnikiem) możliwe jest obniżenie auta o dodatkowe 10 mm. Stabilizatory zostały wzmocnione, a system kontroli trakcji i przeniesienia napędu został zaprojektowany tak, by wzmocnić wrażenia z jazdy, a tylna oś miała priorytet w przekazywaniu siły napędowej na asfalt.

Porsche Macan TFot. Jacek Hanusz
Porsche Macan T

Nie mogło obejść się bez delikatnego tuningu wizualnego. Elementy stylistyczne lakierowane w kolorze Agate Grey Metallic z przodu, na bokach i z tyłu Macana T odróżniają ten pojazd od innych modeli z tej serii. Ekskluzywny kontrastowy kolor można zobaczyć na lakierowanych przednich wykończeniach, lusterkach zewnętrznych, spojlerach bocznych, spojlerze dachowym i logo z tyłu. Sportowe końcówki rur wydechowych i listwy bocznych szyb w kolorze czarnym (wysoki połysk) należą do wyposażenia standardowego, a na bocznych spojlerach umieszczono logo „Macan T” w kolorze czarnym. Standardowo oferowane są 20-calowe koła Macan S, wyłącznie w kolorze ciemnego tytanu.

Macan T - wnętrze

Ascetyczna stylizacja połączona z topową jakością wykonania - tak w skrócie można podsumować kabinę. Macan T na tunelu środkowym ma taki sam panel do sterowania funkcjami auta jak wszystkie wersje po face liftingu, do tego sportową, podgrzewaną kierownicę czy wstawki z włókna węglowego. Tak jak każdy Macan również ten w wersji T nie zachwyca przestrzenią, zwłaszcza z tyłu, za to pod względem pozycji fotela, jego komfortu czy sposobie, w jaki obejmuje ciało kierowcy Porsche tradycyjnie stanowi klasę samą dla siebie.

Porsche Macan T - jazda

Po przekręceniu kluczyka, standardowo po lewej stronie, od razu orientujesz się, że Macan T ma jeden z najlepiej zestrojonych układów wydechowych wśród aut napędzanych przez silniki 4-cylindrowe. Na wolnych obrotach, szczególnie w trybach sportowych, do kabiny od razu wlewa się soczysty pomruk. Silnik słychać nawet w czasie spokojnej jazdy, natomiast kiedy zaczniemy korzystać z pełni możliwości auta da się nawet usłyszeć sztucznie wywołany efekt dopalania paliwa w wydechu, który objawia się delikatnymi strzałami.

Ducha Porsche od razu też czuć po kilku pierwszych ruchach kierownicą. Wyczucie tego, co dzieje się z kołami jest fantastyczne, więc kierowca od razu czuje jedność z autem - to charakterystyczna cecha każdego Porsche, po kilku chwilach masz wrażenie, jakbyście wraz z samochodem tworzyli jeden organizm.

Porsche Macan TFot. Jacek Hanusz
Porsche Macan T

W trybie jazdy Normal Macan łagodnie tłumi nierówności, skrzynia szybko wrzuca kolejne przełożenia, a priorytetem całego układu napędowego jest oszczędzania paliwa. W mieście Macan T potrzebuje około 12 l/100 km, natomiast w trasie bez problemu można zejść poniżej 10 litrów na setkę. Wystarczy jednak uruchomić potencjał auta, by na komputerze pokładowym pojawiły się wartości bliższe 15 l/100 km.

A jaki ten potencjał jest? Tradycyjnie szybkie zmiany biegów, precyzyjny układ kierowniczy, zawieszenie zestrojone tak, by Macan był bardzo stabilny w zakrętach nieco przykrywają fakt, że 265 KM w tak dużym aucie nie powoduje wgniatania w fotel, Macanowi brakuje "pary" szczególnie podczas jazdy z prędkościami powyżej 100 km/h. Do setki auto przyspiesza w czasie 6,2 s - ale tylko, gdy skorzystamy z funkcji launch control i trybu Sport Plus. Skrzynia biegów przełącza kolejne w dość czytelny sposób powodując szarpnięcia, co wpływa na ogólne poczucie, że samochód potrafi więcej niż w rzeczywistości. Osiągów Macana nie można uznać za sportowe, ale na tle innych SUV-ów o podobnej mocy auto na pewno należy do czołówki.

O ile na prostej Macan T może jeszcze jechać z konkurencją łeb w łeb, o tyle w zakrętach trudno będzie komukolwiek na za nim nadążyć. Auto niemal nie daje odczuć, że waży ponad 1900 kg i daje się swobodnie i z wielkim entuzjazmem przerzucać z zakrętu w zakręt. Trakcja okazuje się znakomita, a ruchy w stylu zacieśniania skrętu czy szybkiej sekwencji zakrętów nie robią na Macanie T żadnego wrażenia. Jeśli nie tylko lubisz jeździć autem, ale też je prowadzić, i koniecznie marzysz o SUV-ie z wyższej półki, ale nie chcesz przekraczać wysokich pułapów cenowych, to Macan T może być najlepszym rozwiązaniem. Uwaga! Ceny dodatków potrafią przyprawić o zawrót głowy, polecamy zabawę z konfiguratorem i wybranie np. skórzanych osłon przeciwsłonecznych (za ponad 2 tys. zł), personalizowanych dywaników (za ponad 3,5 tysiąca) czy uchwytów z materiału przypominającego alkantarę za 3,5 tys. zł.

Porsche Macan TFot. Jacek Hanusz
Porsche Macan T

Macan T - cena

Żeby zacząć myśleć o tej wersji trzeba mieć w portfelu co najmniej 300 tys. zł, czyli o 21 tys. zł więcej niż w wypadku podstawowego Macana. Kolejny w hierarchii, Macan S (już z V6) jest droższy od 56 tys. zł. Jeśli komuś zależy na znaczku i samym fakcie posiadania Porsche, a nie lepszych osiągach to Macan T powinien spełnić oczekiwania w 100%.

Dane producenta Porsche Macan T
Cena 300 000 zl
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
w przedziale obrotów 
265 KM
5000-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
400 Nm
1800-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 6,2 s
Prędkość maksymalna 232 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 10,1-10,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
228-243 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4726 x 1922 x 1621 mm, rozstaw osi 2807 mm, masa własna 1920 kg, pojemność bagażnika 458/1503 l, pojemność zbiornika paliwa 65/75 l(opcja).
Zobacz także:
REKLAMA