REKLAMA

Porsche Panamera GTS: Nie oglądaj się za siebie - TEST

Kiedy życie pędzi szybciej niż 911 Turbo S po niemieckiej autostradzie i brakuje ci czasu, by wyjechać swoim sportowym samochodem z garażu, a nie chcesz by czas przeciekał ci przez palce wyjściem jest Porsche Panamera, najlepiej w wersji GTS.

Porsche Panamera GTS Szczepan Mroczek
Porsche Panamera GTS
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 433 680 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Przychodzi taki czas, że chcesz lub jesteś zmuszony przesiąść z BMW M3 lub Porsche 911 do samochodu nieco większego i bardziej komfortowego, a przede wszystkim takiego, który może zabrać na pokład 4 dorosłe osoby. Co jednak zrobić kiedy nie chcesz rezygnować z wrażeń, kontaktu z samochodem podczas prowadzenia? Wersja GTS jest znakomitym pomostem pomiędzy sportowymi wrażeniami a komfortem podróżowania. Podobnie jak Panamera jest znakomitym pomostem pomiędzy samochodem, który w komforcie może przewieźć 4 osoby, a sportowymi doznaniami.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Porsche Panamera GTS Szczepan Mroczek
Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS - Dobra perspektywa

Jeśli nie zestarzałeś się na tyle, by marzyć o odseparowaniu od świata jakie serwuje Mercedes klasy S to Panamera jest dobrym wyjściem. Już kiedy wsuwasz się w zamontowany tuż nad asfaltem fotel otoczony masywną deską rozdzielczą czujesz się jak w samochodzie sportowym. Masz ochotę chwycić pionowo ustawioną kierownicę, poczuć to przyspieszenie i sprawdzić jak Panamera GTS spisuje się na krętych drogach. Żaden inny luksusowy samochód tej wielkości nie zapewnia tak perfekcyjnego dostrojenia i bliskich sportowym samochodom wrażeń. Kokpit z wielkim ekranem multimediów przywołuje wrażenia z samolotu. Wzrokiem muskasz po wysoko zamocowanej desce rozdzielczej, a perspektywa krętej górskiej drogi lub sięgającej po horyzont autostrady wprawia cię w dobry humor. W obydwu tych sytuacjach Panamera świetnie się odnajduje o czym za chwilę.
Dla przypomnienia. Panamera GTS pod względem mocy plasuje się pomiędzy wersją S, a Turbo. Wersja GTS to również niższe o 1 cm i nieco twardsze adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Poza prowadzeniem GTS ujmuje również unikalnością, a dziś każdy chce posiadać niepowtarzalny wóż. W tym wypadku w cenie otrzymujemy pakiet Sport Design, który oznacza wykończenie elementów ozdobnych karoserii w kolorze czarnym. Taka wersja celnie trafia w mój gust. Poza tym masz możliwość wyboru w niezliczonej ilości poprawiających nastrój dodatków, ale uważaj bo ich ceny mogą cię zaskoczyć. Soczysty lakier Papaya Metallic kosztuje 20 tys. zł, a dodatki z palety Porsche Exclusive Manufaktur, takie jak lewarek skrzyni biegów z wytłoczonym logo, czy podświetlane nakładki progowe wymagają wyłożenia 4200 zł, za każdy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

 

REKLAMA

REKLAMA

Porsche Panamera GTS Szczepan Mroczek
Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS - niczym sportowe coupe

Na początku zdradzam, że osoby obawiające się o komfort jazdy usportowioną wersją GTS nie muszą się martwic. Zawieszenie obniżone jest względem podstawowej Panamery o 10 cm, a dzięki pneumatycznym miechom zamiast sprężyn można je regulować również na wysokość. W sportowym trybie Panamera na autostradzie wręcz powala stabilnością. Sunie po asfalcie z niezwykłą pewnością siebie nawet przy prędkościach przekraczających 200 km/h. Kierowca nie musi kurczowo trzymać kierownicy i nadmiernie się skupiać, co owocuje niewielkim zmęczeniem nawet podczas długich podróży. Nie bez znaczenia w tym wypadku jest układ kierowniczy. Geniusze zajmowali się dostrojeniem układów jezdnych Porsche. Obecnie nie ma na rynku drugiej marki, która ma tak dobre układy kierownicze jak Porsche. I to pomimo faktu, że są elektrycznie wspomagane. Innowacyjne rozwiązania wymagają perfekcyjnego dopracowania, by się sprawdziły. Wersja GTS tylko potwierdza tę tezę.
Zawieszenie w trybie komfortowym serwuje efekt płynięcia pod drodze. Nawet lekko buja. Dzięki temu możesz się poczuć jak w limuzynie najwyższej klasy. Dobrze, że Porsche daje możliwość takiego wyboru, bo przecież czasem nawet kierowca Panamery potrzebuje odetchnąć, ale z pewnością nie jest to ustawienie naturalne dla charakteru wersji GTS. Mnie znakomicie jeździło się w sportowym trybie. Zawieszenie zmniejsza wtedy prześwit o 1 cm, samochód wygląda jeszcze bardziej bojowo, ale co najważniejsze jest zwinniejszy i sprawia wrażenie jakby był lżejszy. Potężną masę (1995 kg) znakomicie tuszuje układ czterech skrętnych kół. Dzięki niemu Panamera serwuje wyjątkową zwrotność w mieście, ale przede wszystkim z przyjemną łatwością pokonuje zakręty. Pozwala też uratować właściwą linię jeśli kierowca w wyniku nieumiejętnej techniki jazdy wywoła podsterowność. W pokonywaniu zakrętów bardzo pomaga również Porsche Chassis Control Sport z Porsche Torque Vectoring Plus (dopłata 24 180 zł), który powoduje, że na zakrętach potężna Panamera chętnie zarzuca tyłem niczym sportowe coupe. Porsche Panamera to samochód do codziennej jazdy, który pozwala ci zachować radość z prowadzenia auta weekendowego.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Porsche Panamera GTS Szczepan Mroczek
Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS - V8 wciąż się sprawdza

Turbodoładowany silnik V8 o mocy 460 KM i momencie 620 Nm (już od 1800 obr./min) stanowi perfekcyjny napęd dla wersji GTS. Nie jest specjalnie wysilony dlatego nie czuje się turbodziury, błyskawicznie reaguje, potrafi być kulturalny jak w najbardziej komfortowych samochodach, a kiedy trzeba ujawnia swój charakter strzałami a wydechu. Ale nie tak ordynarnymi jak w przypadku Mercedesa z oznaczeniem AMG. Dzięki temu silnikowi Panamera GTS z pakietem Sport Chrono rozpędza się do setki w czasie 4.1 s i maksymalnie może popędzić 292 km/h.

Średnio konsumuje przy  płynnej jeździe 12 litrów na setkę, a to daje jakże przyjemną świadomość zasięgu 750 KM. Duży 90 litrowy zbiornik w samochodzie takim jak Panamera jest niezwykle cenny. A jeśli się postaramy możemy ograniczyć spalanie do 10 litrów na setkę zwiększając zasięg od 900 km.    

Samochód korzysta z zalet 8-biegowej skrzyni oraz napędu na cztery koła. Krótko mówiąc, automat Panamery to najlepiej zestrojona skrzynia z dwoma sprzęgłami na rynku, a napęd na cztery koła działa tak dyskretnie, że kierowca niemal nie czuje jego obecności na kierownicy. Skrzynia jest szybka, precyzyjna, idealnie dobiera biegi, przewiduje sytuacje i ma funkcję żeglowania, która działa tak płynnie, że kierowca nie zauważa momentu wrzucenia „na luz”.

Zobacz także:

Porsche Panamera GTS Szczepan Mroczek
Porsche Panamera GTS

 

REKLAMA

Porsche Panamera GTS - Wielkość ma znaczenie

Trzeba pamiętać, że Panamera jest samochodem dużym. Obiektywnie i subiektywnie. Ma 505 cm długości, 216 cm szerokości i 141 cm wysokości. Poza tym siedzi się w niej tak nisko, a deska rozdzielcza jest tak masywna, że ocenienie gabarytów samochodu nie jest łatwe, nawet dla wprawnego kierowcy. To są konsekwencje sportowego klimatu, którym właśnie Panamera wyróżnią się na tle konkurencji.
Poza tym Panamera nie jest aż tak skutecznie wyciszona jak choćby Mercedes Klasy S. Porsche najwyraźniej postawiło na kontakt z samochodem i w tej kwestii również nie pozbawiło kierowcy i pasażerów wrażeń.
Jest jeszcze detal, który daje się we znaki. Lusterka boczne przesunięte są ku tyłowi za niewielkie słupki, które dzielą szyby w drzwiach przednich. Dlatego każde zerknięcie w zwierciadło wiąże się ze zdecydowanym odwróceniem głowy. Na szczęście szczególnie w wersji GTS z doładowaną V8-ką o mocy 460 KM kierowca nie musi zbyt często oglądać się za siebie.

Porsche Panamera GTS Szczepan Mroczek
Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS - Jeszcze lepiej dopracowane

Na rynku są samochody, które konkurują z Porsche Panamera, jak choćby Mercedes-AMG GT 4-door, czy Maserati Ghibli i Quattroporte. Ale żaden z tych modeli nie jest tak perfekcyjnie dostrojony jak Porsche Panamera. Szczególnie w wersji GTS, która naszym zdaniem prowadzi się najprzyjemniej spośród wszystkich odmian Panamery. Co ciekawe na rynek pod koniec roku wejdzie Panamera GTS po liftingu o mocy zwiększonej do 480 KM, która jak podkreśla producent „lepiej się prowadzi i jest bardziej komfortowa”. Jeszcze lepiej się prowadzi?! Czy to jest możliwe? Z tym większą ciekawością czekamy na wrażenia z jazdy jakie dostarczy Panamera po liftingu.

Porsche Panamera GTS Szczepan Mroczek
Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS -  Dane techniczne 

Dane producenta  
Cena  648 800 zł (testowana: 852 000 zł)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8, turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
460 KM
6000-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
620 Nm
1800-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automat. dwusprzęgłowa
OSIĄGI  
0–100 km/h 4,1 s
Prędkość maksymalna 292 km/h
ZUŻYCIE PALIWA  
Średnie  10,3 l/100 km
Emisja CO2  235 g/km
NADWOZIE  
5-drzwiowe, 4-miejscowe, długość x szerokość x wysokość 5053 x 2165 x 1417 mm, rozstaw osi 2950 mm, masa własna 1995 kg, poj. bagażnika 500/1340 l, poj. zbiornika paliwa 90 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA