REKLAMA

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: na szczycie oferty - TEST

Najmocniejszą i najdroższą wersją Porsche Panamery po face liftingu nadal jest hybrydowe Turbo S – teraz moc tego auta wzmocniono do 700 KM.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Jacek Hanusz
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Kiedy cztery lata temu zaprezentowano drugą generację Porsche Panamery, fani marki mieli mieszane uczucia – najmocniejszym modelem z silnikiem benzynowym było Turbo z 550-konnym V8, natomiast topowa odmiana Turbo S otrzymała hybrydowy układ napędowy, którego łączna moc wynosiła 680 KM. Topowy model przyspieszał rewelacyjnie, ale w zakrętach okazywał się znacznie cięższy od Turbo, przez co fani marki mieli nie lada zagwozdkę – wybrać lepsze dla kierowcy Turbo czy znacznie mocniejsze Turbo S. Teraz nie ma już tego problemu.

Głównie dlatego, że w ofercie Porsche nie ma już modelu Turbo, są za to dwa warianty Turbo S – 700-konny E-Hybrid oraz 630-konny benzynowy, łączący w sobie przyspieszenie do 100 km/h nawet lepsze niż w hybrydzie oraz niższą masę własną. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić, dlaczego lepiej wybrać model hybrydowy niż napędzany klasyczną „V8. A jednak spróbujmy.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid - Czy warto dopłacać?

Hybrydową Panamerę Turbo S zabraliśmy na przejażdżkę, aby dowiedzieć się, dlaczego warto dopłacić 27 000 zł do tej właśnie wersji. Oczywistą zaletą tego auta jest moc – 700 KM w limuzynie oferuje dzisiaj jedynie Porsche, a jednocześnie to jeden z najmocniejszych samochodów świata. Nie przekłada się to na lepszy sprint do 100 km/h niż w benzynowym Turbo – przyspieszają one do setki, odpowiednio, w 3,1 s i 3,2 s – jednak subiektywne to jazda Turbo S E-Hybrid wydaje się nieco bardziej dynamiczna.

Porsche Panamera Turbo S E-HybridJacek Hanusz
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

To oczywiście zasługa mocnego silnika elektrycznego (136 KM), który momentalnie reaguje na wciśnięcie gazu, dzięki czemu auto bez żadnej zwłoki przyspiesza, a ciało kierowcy bezwładnie wciskane jest w fotel. Idziemy o zakład, że pomiary elastyczności 60-100 i 80-120 km/h pokazałyby przewagę hybrydy nad benzynowym modelem.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid - Tylko na prądzie

Inne zalety? Jazda w trybie elektrycznym – samochód może pokonać do 50 KM w tym trybie, co pozwala większość dziennego dystansu w mieście pokonać bez spalania grama benzyny. To duży plus, szczególnie, że akumulatory litowo-jonowe (zmagazynują 17,9 kWh energii elektrycznej) można bez problemu naładować w nocy ze zwykłego domowego gniazdka. W trybie elektrycznym samochód momentalnie przyspiesza, jest bardzo cichy, a jazda jest płynna i komfortowa – taka jazda uzależnia, nawet fani mocnych silników z chęcią przetoczą się przez miasto bez włączania silnika spalinowego.

Zobacz także:

Zapytacie – czy samochód zawsze ma 700 KM czy po rozładowaniu akumulatorów jest mniej dynamiczny? Po pierwsze – w żadnym trybie nie da się całkowicie zużyć energii elektrycznej, bo w akumulatorze zawsze zostaje 10-20% zapasu, potrzebne do funkcjonowania trybu hybrydowego. Co więcej, jadąc w trybie Sport lub Sport Plus, akumulatory są cały czas doładowywane przez silnik V8 – sprawia to, że można jeździć cały dzień z gazem wciśniętym w podłogę, a stan naładowania akumulatora stale będzie wynosił ok. połowy.

Porsche Panamera Turbo S E-HybridJacek Hanusz
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Przykład: rozpoczęliśmy jazdę z akumulatorami naładowanymi w 1% (wg wskazań komputera), pokonaliśmy ok. 100 km w trybie Sport Plus – korzystając co rusz z pełnej mocy układu, także w trybie Launch Control oraz ślizgając się na śniegu korzystając z tylnonapędowej charakterystyki napędu Panamery – a po tym dystansie akumulator wskazywał 70% pojemności i zasięg 30 km w trybie elektrycznym. Odpowiadając na pytanie – Panamerze Turbo S E-Hybrid nigdy nie brakuje elektrycznej mocy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

W przypadku takich samochodów wybór jest czysto subiektywny: chcesz auto głośniejsze, ostrzejsze w reakcjach i lżejsze w zakrętach – bierzesz Turbo S, chcesz samochód o potężnej mocy, którym w mieście będziesz poruszał się komfortowo w trybie elektrycznym – dopłacasz do Turbo S E-Hybrid.

Dane producenta Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Cena 924 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i elektryczny
Moc maks. układu napędowego 700 KM (515 kW)
Maks. moment obr. układu 870 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, V8 turbo, 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
571 KM (420 kW)
5750-6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
770 Nm
2100-4500/min
Silnik elektryczny z przodu
 
Moc maksymalna 136 KM
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 17,9 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 3,2 s
Prędkość maksymalna 315 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 2,7 l/100 km
Emisja CO2 61 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowa, 4-miejscowa limuzyna, długość x szerokość x wysokość 5049 x 1937 x 1427 mm, rozstaw osi 2950 mm, masa własna 2425 kg, pojemność bagażnika 403-1242 l, pojemność zbiornika paliwa 80 l.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA