REKLAMA

Porsche Panamera Turbo S: Konkretna rozmowa - TEST

Kiedy czytałem informację prasową na temat liftingowej Panamery nie mogłem uwierzyć, że inżynierowie poprawili działanie zawieszenia. Przecież jednym z największych atutów odchodzącej wersji Panamery jest układ jezdny.

Porsche Panamera Turbo S Szczepan Mroczek
Porsche Panamera Turbo S
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 428 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Z tym większym zaciekawieniem wsiadam za kierownicę najnowszej Panamery, która pojawiła się salonach pod koniec 2020 roku. Jest to wersja Turbo S, która ma pod maską V8 o mocy 630 KM i z pakietem Sport Chrono przy masie 2080 kg rozpędza się do setki w 3.1 s.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Porsche Panamera Turbo SSzczepan Mroczek
Porsche Panamera Turbo S

Porsche Panamera Turbo S - Bez owijania w bawełnę

Od razu przejdę do tego co zaciekawiło mnie najbardziej. Czy rzeczywiście można było poprawić zawieszenie w Panamerze? Już po kilkudziesięciu kilometrach wszystko okazało się jasne. Zawieszenie w najnowszym Porsche Panamera jest bardziej dosłowne. Nie ma miejsca przerysowany akcent, sztuczne podnoszenie prestiżu rozmowy poprzez pauzy pomiędzy wyrazami. Tu liczy się szybka i konkretna komunikacja. Każdy ułamek milimetra ruchu wahaczy wykorzystywany jest solidne tłumienie. Dzięki temu jeszcze łatwiej można się porozumiewać z tym autem i dzięki temu czuję się jeszcze pewniej za jego kierownicą. Tak zestrojone zawieszenie wywołuje wrażenie, że nowa Panamera jest też lżejsza od wersji przedliftingowej. Z jeszcze większą pewnością sunę tym szerokim wozem (193,7 cm), który z lusterkami zajmuje ponad 2 m górską i kręta drogą i cieszę się perfekcją dostrojenia układu jezdnego ze skrętną tylną osią.
Czy po tej modyfikacji Panamera coś straciła? Dla mnie nie. Ale trzeba przyznać, ze poprzednia generacja kołysała się przyjemnie w ustawieniu komfortowym i tym samym sprawiała wrażenie samochodu bardziej dostojnego. Mnie zdecydowanie bardziej pasuje nowe konkretniejsze zawieszenie, które pozwala jeszcze łatwiej wykorzystać potencjał silnika o mocy 630 KM.

Porsche Panamera Turbo SSzczepan Mroczek
Porsche Panamera Turbo S

Porsche Panamera Turbo S – Mistrz oszczędzania

Bardzo przyjemnie jeździ się samochodem, który ma tak wielką nadwyżkę mocy. Wciskasz gaz i tym samym nie pozostawiasz innym szansy na dyskusję. Sama świadomość tak potężnej mocy poprawia humor i dodaje pewności siebie, a chwila kiedy ją wykorzystujesz wprawia w euforię. Pomimo tych kosmicznych jak na limuzynę osiągów silnik Panamery nie osłabia na stacji benzynowej. Okazuje się, że Panamera Turbo S na trasie jest stosunkowo oszczędnym samochodem. Na autostradzie konsumuje 12,5 litra na 100 km/h, czyli niewiele więcej niż benzynowe SUV-y o mocy 250 KM. Niestety nawet podczas płynnej jazdy w trybie mieszanym, który zawiera również odcinki miejskie nie udało mi się ograniczyć zużycia paliwa do poziomu poniżej 12 litrów na setkę.
Silnik pracuje aksamitnie gładko, sprężarki umieszczone w widłach cylindrów błyskawicznie napełniają silnik powietrzem więc turbodziura jest niemal nie zauważalna. Jeśli chcemy doświadczyć rasowego brzmienia możemy sięgnąć do ikony wydechu na centralnym ekranie. Wtedy gang silnika jest bardziej soczysty, ale nigdy nie przekracza granic przyzwoitości.
Rewelacyjnie pracuje również skrzynia biegów. To jedna z najlepiej dostrojonych skrzyń dwusprzęgłowych na świecie. Ma tryb żeglowania, który uruchamia się w ustawieniu komfortowym niezauważalnie i precyzyjnie przewiduje zamiary kierowcy i nie izoluje kierowcy od maszyny.

REKLAMA

REKLAMA

Porsche Panamera Turbo SSzczepan Mroczek
Porsche Panamera Turbo S

Porsche Panamera Turbo S - Czy Panamera ma wady?

Pewnie nie każdy od luksusowej limuzyny oczekuje sportowego charakteru, ale to już jest kwestia gustu, czy potrzeb. My jednak oczekiwalibyśmy od samochodu tej klasy nieco lepiej wyciszonego wnętrza. Być może jest to kwestia potrzeby kontaktu z kierowcą, a być może konieczność odchudzania samochodu i rezygnacji z ciężkich materiałów wygłuszających. Tak czy inaczej w samochodzie, który jest nocnym pożeraczem autostrad można by oczekiwać, że będziemy mogli w większym komforcie słuchać „Racing in the street” Bruce’a Springsteena. Nie zmienia to faktu, że Panamera na niemieckiej autostradzie czuje się jak ryba w wodzie. Prowadzisz na nawet z prędkościami przekraczającymi 200 km/h jednym palcem, jest niewrażliwa na podmuchy wiatru i ma ogromny (90 litrowy) zbiornik paliwa, który również znacząco podnosi komfort długich podróży.
Panamera znalazła sobie znakomitą niszę. Obecnie są już rynku samochody o podobnym charakterze jak choćby Mercedes-AMG GT, czy Audi RS7, ale w żadnym z tych samochodów nie czujesz się tak sportowo. Wcale nie mówię tu o przesadnie twardym zawieszeniu, czy agresywnej pracy skrzyni biegów. To wnętrze z pionowo ustawiona kierownicą i wysoko zabudowaną deską rozdzielczą powoduje, że masz w Panamerze wrażenie, że siedzisz w rasowym aucie sportowym. Jeśli nie możesz już jeździć 911 ponieważ jest za małe Panamera pozwoli ci przy zaletach 4-osobowego wnętrza zachować klimat sportowego auta o genialnym dostrojeniu.
To wrażenia z naszego pierwszego kontaktu z najnowszym Porsche Panamera Turbo S. A już niedługo podzielimy obszerniejszym wrażeniami z testu tej wersji. Możemy wam też zdradzić, że w nasze ręce wpadła również najmocniejsza odmiana hybrydowa odmiana Panamery o mocy 700 KM.

 

Dane producenta PORSCHE PANAMERA TURBO S
Cena 897 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
630 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
820 Nm
2300-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 3,1 s (z pakietem Sport Chrono)
Prędkość maksymalna 315 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 12,8-13,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
289-298 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 5049 x 1937 x 1427 mm, rozstaw osi 2950 mm, masa własna 2155 kg, poj. bagażnika 467/1306 l, poj. zbiornika paliwa 90 l.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA