REKLAMA

Porsche Panamera Turbo S: Szybko, szybciej, Turbo S - TEST

Po czterech latach, przy okazji face liftingu, do gamy Porsche Panamery wraca niehybrydowa odmiana Turbo S – szybka i komfortowa jak nigdy. Jej naturalne środowisko to lewy pas niemieckiej autostrady.

Porsche Panamera Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 428 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

W jednej chwili jest wygodną luksusową limuzyną, a w drugiej – prawie jak „911”

REKLAMA


Niektóre zmiany można zauważyć bez wsiadania za kierownicę – np. nowy przód, teraz z przeprojektowanymi wlotami powietrza, dużymi otworami chłodzącymi i odświeżonymi reflektorami oraz zmodernizowane tylne lampy, które łączy na nowo zaprojektowany świetlny pas. Są też jednak takie zmiany, które poczujemy – w plecach, sercu i uszach – przekręcając kluczyk i wybierając się na dowolny odcinek drogi. Panamera Turbo S to nie najmocniejsza Panamera w hierarchii, jest jeszcze Turbo S E-Hybrid, mocniejsza o 70 KM, ale też obciążona dodatkowymi kilogramami. W prezentowanej tu wersji trzeba zadowolić się mocą 630 KM i momentem obrotowym o wartości 820 Nm, które osiąga 4-litrowy, podwójnie doładowany silnik V8. Jest on spotykany w wielu autach Grupy VW, ale opracowano go w Weissach przy udziale konstruktorów Porsche, a w papierach, w rubryce miejsce urodzenia, ma wpisane „Zuffenhausen”. Słowem, ta jednostka to 100% Porsche. Kiedyś już o tym pisaliśmy, ale warto powtórzyć– siadając w wygodnym fotelu i łapiąc za pionowo ustawioną kierownicę, nawet z zamkniętymi oczami można zgadnąć, z autem jakiej marki mamy do czynienia. A gdyby ktoś miał wątpliwości, to rozwieje je stacyjka umieszczona tradycyjnie, po lewej stronie.

Porsche PanameraFot. Paweł Krzyśków
Standardy Porsche – centralne miejsce zajmuje analogowy obrotomierz, kierownica ustawiona jest pionowo, jak w „911”
Porsche PanameraFot. Paweł Krzyśków
Luksus to detale – można wybrać, która część fotela ma być mocniej podgrzewana (lub wentylowana)
Porsche PanameraFot. Paweł Krzyśków
Pasażerowie siedzący z tyłu mają własne centrum sterowania, m.in. klimatyzacją, roletami i sprzętem audio

Porsche Panamera Turbo S - Naturalna obsługa 

Wnętrze jest wykonane wzorowo, multimedia, choć bardziej rozbudowane, nie sprawiają wrażenia, jakby były najważniejszym elementem samochodu, ich obsługa szybko staje się naturalna, a jedyną zbędną funkcją jest dotykowe pole do samodzielnego otwierania tylnego spojlera. Pod względem funkcjonalności Panamera trzyma poziom – w jej drzwiach mieszczą się duże butelki, z tyłu mogą wygodnie rozsiąść się dwie osoby, przy czym każdy z foteli ma elektryczną regulację oraz wentylację/ogrzewanie, a izolację od otoczenia zapewnią elektrycznie rozsuwane rolety z boku i z tyłu. Oczywiście niemal każdy z powyższych elementów to w cenniku osobna, kosztowna pozycja, ale czy na komforcie i prywatności można oszczędzać?
Po przekręceniu kluczyka silnik V8 budzi się do życia z krótkim i mocnym warknięciem. Na wolnych obrotach dudni miarowo, ale przy łagodnym traktowaniu gazu Panamera rusza, jak przystało na luksusową limuzynę – bez szarpnięć i z klasą. W codziennej jeździe wskazówka obrotomierza nie przekracza 2000 obr/min. Przy 40 km/h skrzynia „zapina” piąty bieg, a przy 80 km/h jedziemy już na ostatnim. Zaprojektowane od zera pneumatyczne zawieszenie tłumi nierówności jak nigdy dotąd, silnik mruczy w tle, z głośników przez bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay sączy się muzyka – pod względem komfortu to najbardziej kompletna Panamera w historii.

REKLAMA

REKLAMA

Porsche PanameraFot. Paweł Krzyśków
Większość będzie oglądać Panamerę z tej perspektywy. Dlatego teraz tył wygląda lepiej, m.in. dzięki nowym lampom

Porsche Panamera Turbo S - Wyprzeda myśli kierowcy

Wystarczy zjechać na krętą drogę, by stwierdzić również, że to najbardziej kompletna Panamera w ogóle. W zakrętach trzeba pamiętać o jednym – Turbo S ma stosunkowo ciężki przód, więc nieumiejętna jazda kończy się podsterownością. Wystarczy jednak wcześniej zwolnić, ustawić przód w kierunku wyjścia z łuku i już w jego połowie można stopniowo wciskać gaz, aż do oparcia go o podłogę, kiedy wyprostujemy kierownicę. Właśnie, kierownica – minie dużo czasu, zanim ktokolwiek zrobi tak skrojony układ kierowniczy. Ten w Panamerze po face liftingu jest jeszcze lepiej wyważony i precyzyjny. To samo dotyczy zresztą skrzyni, która niemal wyprzedza myśli kierowcy, a w trybie manualnym (i sportowym) odwdzięcza się uderzeniami w plecy przy zmianie biegów. Silnik rozwija swoją moc typowo dla turbodoładowanych Porsche – bardzo liniowo i bez skrępowania do samej czerwonej linii, czyli 6800 obr/min. Siła przyspieszenia jest oczywiście ogromna.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Przy okazji debiutu każdej „911” zastanawiamy się, jak to możliwe, by ulepszyć ideał. W Panamerze zawsze istniało pole do poprawy, ale dziś i w jej wypadku możemy powiedzieć to samo.

Porsche PanameraFot. Paweł Krzyśków
Za czterolitrowym silnikiem V8 stoi 630 argumentów – potrafi być zadziwiająco oszczędny, ale przede wszystkim to wulkan mocy

 

Dane producenta PORSCHE PANAMERA TURBO S
Cena 897 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
630 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
820 Nm
2300-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 3,1 s (z pakietem Sport Chrono)
Prędkość maksymalna 315 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 12,8-13,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
289-298 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 5049 x 1937 x 1427 mm, rozstaw osi 2950 mm, masa własna 2155 kg, poj. bagażnika 467/1306 l, poj. zbiornika paliwa 90 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA