REKLAMA

Porsche Taycan 4S – film akcji

Czas i miejsce? Początek zimy za kołem podbiegunowym w Finlandii. Reżyseria? Porsche. W roli głównej? Taycan 4S, czyli bazowa wersja modelu. Wrażenia z krótkiego seansu.

Porsche Taycan 4S – drifting Porsche Taycan 4S – drifting

Od pierwszych metrów czujesz jakbyś prowadził raczej przedłużoną „911” niż Panamerę – i to mimo że Taycanowi pod względem rozmiarów zdecydowanie bliżej do tej drugiej. W Panamerze nie masz wątpliwości, że jedziesz dużym autem, natomiast Taycan zgrabnie maskuje swoje rozmiary. Pewnie dlatego, że szybko – i jakby jeszcze ostrzej niż Panamera – robi to, co mu się każe. Układ kierowniczy pozwala precyzyjnie ustawiać Taycana na drodze. Zawieszenie wydaje się sztywne akurat na tyle, żeby kierowca mógł pewnie atakować zakręty, a z drugiej strony, by na co dzień cieszył się wysokim komfortem jazdy.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Mocny „gaz” oznacza, że świat za szybą bardzo szybko traci ostrość

Jeśli tylko są odpowiednie warunki, wciskasz prawy pedał do spodu i... Chociaż jesteś jakoś przygotowany na to, co nastąpi, jednak uderzenie momentu obrotowego podwyższa tętno tak samo za pierwszym, jak za każdym kolejnym razem. Rozmazywanie obrazu za szybą przychodzi Taycanowi 4S bardzo łatwo. Cztery sekundy, żeby przenieść się od zera do 100 km/h, to czas krótszy niż ktokolwiek potrzebuje, a jednocześnie górna granica, przy której większość kierowców jest w stanie świadomie rejestrować rzeczywistość na zewnątrz.

REKLAMA

Porsche Taycan 4S na lodzie Porsche Taycan 4S na lodzie

Taycan brzmi w sposób typowy dla aut elektrycznych, a za niecałe 2200 zł można go wyposażyć w system Porsche Electric Sport Sound. Nie odtwarza on przez głośniki ścieżki dźwiękowej nagranej w studiu, lecz wzmocnione odgłosy pracy układu napędowego. Co istotne, wszystko słychać i w środku, i na zewnątrz.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Porsche Taycan 4S – magazynowanie energii

Po dopłaceniu nieco ponad 28 tysięcy złotych Taycana 4S można wyposażyć w tzw. akumulatory Performance Plus, zdolne zmagazynować 93,4 kWh energii elektrycznej, czyli dokładnie tyle, ile w mocniejszych wersjach Turbo i Turbo S. Łączna moc silników wynosi wtedy 490 KM (571 KM przez krótką chwilę, tylko podczas startu z użyciem funkcji launch control), a maksymalny zasięg od 386 do 463 km. Właśnie w tej ostatniej kategorii Taycan 4S, lżejszy o co najmniej kilkadziesiąt kilogramów od swoich mocniejszych kuzynów, wypracowuje nad nimi przewagę.

Porsche Taycan 4S - tył Porsche Taycan 4S - tył

Jeszcze bardziej różnią się ceną. Odmiana 4S jest tańsza od wersji Turbo o prawie 200 tysięcy, a od Turbo S aż o ponad 330 tys. zł. Jeżeli więc dla kogoś liczy się głównie zasięg, to najtańszy Taycan może okazać się też dla niego najlepszy. Niestety, w zimowych warunkach zużycie energii elektrycznej przez Taycana pokrywa się z danym fabrycznymi tylko przy wyjątkowo spokojnym tempie jazdy. Wystarczy kilka sprintów, żeby szybko skoczyło z około 25 kWh do ponad 30 kWh/100 km. A to oznacza rzeczywisty zasięg na poziomie około 300 km przy normalnej jeździe. Co dla większości kierowców zapewne okaże się i tak bardziej niż wystarczające.

Porsche Taycan 4S – trzy sekundy 

Trzy sekundy – mniej więcej tyle czasu wystarczy spędzić w fotelu Taycana, żeby stwierdzić dwie rzeczy. Pierwsza – pozycja za kierownicą jest znakomita. Kierowca od razu czuje, jakby on i samochód połączyli się w jeden organizm. Druga – fotel, mimo że typowo dla Porsche twardy, sprawdzi się i podczas szybkiej jazdy, i w czasie dalszej podróży.

REKLAMA

Porsche Taycan 4S - przód Porsche Taycan 4S - przód

Z wysokiej jakości kabiną i przestrzenią dla czterech osób, nowoczesnymi multimediami i bagażnikami (są dwa) o łącznej pojemności prawie 500 litrów Taycan 4S doskonale odpowiada też na potrzeby dnia codziennego. Nie zmienia to faktu, że jeśli tylko kierowca zechce, auto może go przenieść w sam środek filmu akcji.


I na koniec statystyka. Mniej więcej co drugi właściciel Taycana nigdy wcześniej nie parkował w swoim garażu Porsche. To oznacza, że decyzja o jego produkcji była tak samo słuszna, jak swego czasu decyzje o produkcji Cayenne’a, a potem Macana – dzisiaj dwóch najchętniej kupowanych modeli Porsche.

Porsche Taycan 4S - tryby jazdy Porsche Taycan 4S - tryby jazdy

Pokrętłem na kierownicy, takim samym jak w „911”, można błyskawicznie zmieniać tryby jazdy

REKLAMA

Porsche Taycan 4S – ekran Porsche Taycan 4S – ekran

Duży i czytelny wyświetlacz może pokazywać takie informacje, jak np. osiągnięte przeciążenia

REKLAMA

Porsche Taycan 4S – kierownica Porsche Taycan 4S – kierownica 

Porsche Taycan 4S - dane techniczne

Dane producenta Porsche Taycan 4S
Cena 454 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny AC (2 silniki)
Moc maksymalna
przy obrotach
420 kW* (571 KM)
b.d.
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
650 kW
b.d.
Rodzaj napędu na cztery koła
Przeniesienie napędu automatyczne, z przodu: przekładnia jednostopniowa, z tyłu: zautomatyzowana przekładnia 2-biegowa
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 93,4 kWh
OSIĄGI
0–100 km/h 4,0 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Zużycie energii elektr. 25,6 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
 

Nadwozie: 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4963 x 1966 x 1379 mm, rozstaw osi 2900 mm, masa własna 2220 kg, pojemność bagażnika 407 l z tyłu i 81 l z przodu

* - z funkcją launch control; standardowo 360 kW (490 KM)

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA