Range Rover: Cała naprzód - TEST

Range Rover piątej generacji zapewnia to wszystko, co jego poprzednicy – znakomite umiejętności terenowe, najwyższy komfort i mocne silniki. Spośród konkurentów wyróżnia go futurystyczny wygląd.

Range Rover Fot. Nick Dimbleby
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 182 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Na pierwszych kilometrach nowy Range Rover w wersji z silnikiem V8 o mocy 530 KM daje się poznać od łagodniejszej strony. Potężna jednostka napędowa pracuje miarowo, łagodnie i w doskonałej harmonii z równie dyskretną w działaniu ośmiostopniową automatyczną przekładnią ZF. Później wypróbujemy też sześciocylindrowego diesla, który jak na tego rodzaju silnik także ujmuje harmonijną pracą, zapewnia jednak sporo niższe przyspieszenie do 100 km/h – 6,1 zamiast 4,6 s.
Wysoki komfort jazdy podróżni zawdzięczają m.in. pneumatycznemu zawieszeniu (sterowane elektronicznie), pięciowahaczowemu zawieszeniu każdego z kół tylnej osi o nowej konstrukcji i bardzo skutecznemu wygłuszeniu wnętrza. Krajobraz za oknami 2,5-tonowego auta przesuwa się więc w ciszy, a w kontemplowaniu go nie przeszkadzają nawet niewielkie wstrząsy. Tak jest na autostradach, na których poprzeczne szczeliny między elementami nawierzchni nie robią na zawieszeniu Range’a żadnego wrażenia. Na zwykłych drogach większe nierówności powodują łagodne kołysanie się karoserii, gorzej gdy pojawią się koleiny – wtedy kołysanie staje się mocniejsze i coś, co początkowo dawało wrażenie komfortu, może się przerodzić w utrapienie dla żołądka.

Range RoverFot. Nick Dimbleby
Niemal wszystkie funkcje w Range’u reguluje się przez dotykowy ekran, co nie zawsze jest optymalne
Range RoverFot. Nick Dimbleby
Grafika ilustruje m.in. stan czystości powietrza. Przynajmniej obsługa klimatyzacji jest prosta


Zakręty Range pokonuje z wprawą, jednak gdy przejeżdża je szybko, nadwozie przechyla się mocniej, niż można by się spodziewać. Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale pracuje ze zbyt małym oporem, zmienia się to dopiero w dynamicznym trybie jazdy. W ogóle nowy Range zaskakująco sprawnie porusza się krętymi drogami, choć trzeba przyznać, że system zapobiegania przechyłom nadwozia musi się wtedy solidnie napracować.
Swoje kompetencje Range ujawnia w terenie, przy czym zdolność brodzenia w wodzie o głębokości 90 cm to tylko jedna z jego umiejętności. Miskę olejową przekonstruowano tak, by można było zapewnić właściwe ciśnienie oleju, nawet gdy auto jest przechylone pod kątem 45°. A żeby zawrócić, 5-metrowy Range, dzięki systemowi skrętnych tylnych kół, potrzebuje niecałe 11 m. Tyle że on woli brnąć do przodu.

Range RoverFot. Nick Dimbleby
Z tyłu pasażerowie sami mogą regulować różne funkcje z zakresu komfortu, korzystając z ekranu dotykowego w podłokietniku

 

Dane producenta RANGE ROVER 4.4B V8 HSE
Cena 854 500 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 4395 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
530 KM
5500-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
750 Nm
1800-4600/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 11,4/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
259 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5- lub 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 5052 x 2047 x 1870 mm, rozstaw osi 2997 mm, masa własna 2585 kg, pojemność bagażnika 818/1841 l, pojemność zbiornika paliwa 90 l.
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA