REKLAMA

Range Rover Sport: w nowej wersji "mild hybrid" - TEST

Range Rover Sport jest teraz dostępny z 48-woltową instalacją. Jego 400-konny sześciocylindrowy rzędowy silnik z elektryczną sprężarką ma dzięki temu zużywać mniej benzyny.

Range roversport HST Fot. Max Balazs
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 650 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Techniczne innowacje mają to do siebie, że zmieniają oczekiwania użytkowników w stosunku do produktu. W wypadku Range Rovera Sport przyzwyczajenia rewiduje np. 48-woltowa instalacja elektryczna. Można się przecież spodziewać, że będzie ona powodować częste odłączanie spalinowego silnika, by oszczędzać paliwo.

Range Rover Sport - Z pomocą prądu

Nic takiego nie zauważamy. Przeciwnie, silnik bardzo się podczas jazdy udziela. Chociaż ważące 2326 kg auto pod względem masy należy do czołówki w swojej klasie (i nie jest to komplement), to trzylitrowa jednostka zapewnia mu dynamikę dużo większą, niż wskazuje na to moment obrotowy o wartości 550 Nm uzyskiwany przy 2000 obr/min.
Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia szybko, we właściwym momencie i bez szarpnięć zmienia przy tym przełożenia. Silnik bardzo dobrze z nią współpracuje, ma wysoką kulturę pracy, nie wytwarza drgań i chętnie wchodzi na wysokie obroty, wydając przy tym donośny dźwięk właściwy dla tego typu jednostek. Naprawdę, kierowca wcale nie marzy o tym, by jakiś elektroniczny system odłączał silnik.
Co więc wnosi 48-woltowa instalacja? Wnosi niewielki silnik elektryczny, który pełni funkcję rozrusznika i generatora oraz napędzaną elektrycznie sprężarkę, która momentalnie osiąga maksymalne 120 000 obr/min, tłocząc powietrze. To pozwala zniwelować turbodziurę spalinowej turbosprężarki, a przy tym, dzięki elektrycznemu wsparciu, zmniejszyć zużycie benzyny. Czy to się udaje? Podczas naszego testu zapotrzebowanie Range’a wyniosło 11,8 l/100 km, czyli jak na takiego kolosa rzeczywiście było nieduże.

REKLAMA
Range roversport HSTFot. Max Balazs
Po uruchomieniu silnika powoli wysuwa się ekran multimediów. A ekranów we wnętrzu Range’a 
nie brakuje
Range roversport HSTFot. Max Balazs
Range roversport HSTFot. Max Balazs
Pojemność bagażnika to 780 litrów, silnika tylko trzy, ale to wystarcza. Zmierzony sprint do setki wynosi 6,1 s

Range Rover Sport - jak na tronie 

Siedząc wysoko w wygodnym fotelu, kierowca wszystko dookoła doskonale widzi, co tylko utwierdza go w przekonaniu, że w tak potężnym aucie jest po prostu panem sytuacji. Na ziemię sprowadza go jednak zawieszenie, które daje odczuć każdą nierówność. Z kolei mocne przechyły nadwozia w zakrętach i wcześnie pojawiająca się podsterowność dowodzą, że zwinność nie jest mocną stroną Range’a Sport. Podobnie jak skuteczność hamulców (37,2 m ze 100 km/h). A dopiero gdy Range stanie, jego silnik się wyłącza, nie zaś wcześniej np. podczas toczenia. Ale to nie kłopot, wystarczy zrewidować oczekiwania.

Range roversport HSTFot. Max Balazs
Z przodu, czy z tyłu – w niewielu SUV-ach siedzi się tak po królewsku wysoko

Dane producenta RANGE ROVER SPORT HST
Cena 486 300 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R6 turbo
Pojemność skokowa 2996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
400 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
550 Nm
2000 obr/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,9 s
Prędkość maksymalna 225 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) od 9,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
od 213 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4879 x 2073 x 1803 mm, rozstaw osi 2923 mm, masa własna od 2405 kg, pojemność bagażnika 780 l, poj. zbiornika paliwa 104 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA