Renault Arkana E-Tech: oszczędny długodystansowiec – TEST

Renault Arkana to pierwszy SUV coupe popularnej marki, który na dobre zadomowił się na rynku. My przyglądamy się bliżej jego hybrydowej wersji E-Tech, która zaskakuje niskim spalaniem.

Renault Arkana E-Tech fot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Renault Arkana E-Tech
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 120 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Pozwólcie, że zacznę trochę od końca. Hybrydowa wersja Renault Arkany kosztuje obecnie od 129 900 złotych, a to zaledwie o 8 tys. złotych więcej niż trzeba wydać na bazowy model z napędem mild hybrid. Tymczasem w moje ręce wpadł niedawno egzemplarz w topowej wersji RS Line, która… zniknęła z cennika, choć zniknęła tylko w wersji hybrydowej E-tech. Jej miejsce zajęła natomiast topowa odmiana E-Tech engineered, która za kwotę 154 900 złotych oferuje równie efektowne, a nawet nieco bardziej wysmakowane wykończenie nadwozia i bogate wyposażenie. Pozwólcie teraz, że wrócę do tematu, żeby podzielić się wrażeniami z kilkudniowego i dość intensywnego testu hybrydowej Arkany na polskich drogach.

Renault Arkana E-Techfot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Renault Arkana E-Tech

Renault Arkana – oszczędny, ale nie sprinter

Renault Arkana E-Tech to samochód, który potrafi być bardzo, ale to bardzo oszczędny na długich dystansach, natomiast sprinterem nazwać go nie można. Moc systemowa 143 KM to niewiele, żeby żwawo rozpędzić przeszło 1,4-tonowego SUV-a (sprint do setki trwa 10,8 s), niemniej zupełnie wystarczająco do codziennej, nawet całkiem dynamicznej jazdy. Obecność dodatkowego silnika elektrycznego – a łącznie są nawet dwa, przy czym tylko jeden może bezpośrednio napędzać koła – pozwala wykorzystać dostępny od startu wysoki moment obrotowy 205 Nm, dzięki czemu ruszanie spod świateł czy włączanie się do ruchu odbywa się bardzo sprawnie. Tak pracujący napęd ma wiele atutów i pozwala na bardzo płynną jazdę, choć nie przekonał mnie podczas pokonywania większych wzniesień na krętych górskich drogach. Wówczas przekładni zdarza się nie nadążać za żonglowaniem przełożeniami – a tych może być nawet 15.

Renault Arkana E-Techfot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Renault Arkana E-Tech

Na moment zatrzymajmy się tutaj. Dla wyjaśnienia, Renault Arkana E-Tech korzysta z napędu, w skład którego wchodzi m.in. wolnossący czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra, mocy 94 KM i momencie obrotowym 148 Nm. To jednak nie wszystko, bo za napędem elektrycznym stoi motor elektryczny, dorzucający 49 KM i 205 Nm. Jest jeszcze jeden, niewielki silnik elektryczny, służący jako prądnico-rozrusznik i odpowiadający za uruchamianie silnika, ale także pełniący funkcję synchronizatora kłowej skrzyni biegów.

Owa przekładnia, zamiast tradycyjnych synchronizatorów, wykorzystuje sprzęgła kłowe, służące do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Stąd właśnie owych 15 kombinacji przełożeń, bo działa to trochę na zasadzie przerzutek w rowerze. Temu samemu celowi, co wykorzystanie kłowej skrzyni, czyli obniżeniu tarcia, służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Działa to w ten sposób, że samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w pełni elektrycznym, robi to żwawo i może się w ten sposób rozpędzić nawet do 55 km/h, a dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne przyspieszanie.

Renault Arkana E-Techfot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Renault Arkana E-Tech

W praktyce napęd Arkany pracuje płynnie, bo i ruszanie z miejsca odbywa się z udziałem silnika elektrycznego. Całość jest też dobrze wyciszona i tylko czasami do uszu dociera dźwięk silnika spalinowego, który nawet przy spokojnej jeździe od czasu do czasu włącza się, doładowując akumulator. Jest to wrażenie niespotykane w innych autach (poza hybrydami Renault i Nissana) i wymaga zmiany przyzwyczajeń. Dlaczego? Wygląda to tak, że spodziewamy się ciszy, jadąc spokojnie i jednostajnie lub też lekko wciskając gaz, a tymczasem do uszu zaczyna docierać odgłos silnika spalinowego, często wkręconego na kilka tysięcy obrotów, a więc sugerującego naszej podświadomości mocniejsze przyspieszenie. Tymczasem nic takiego się nie dzieje, a silnik benzynowy po prostu uzupełnia zapas elektronów w niewielkim (1,2 kWh) akumulatorze.

 

Renault Arkana E-Tech – ponad 900 km na pełnym baku

I tu przechodzimy do niewątpliwie ogromnej zalety tak opracowanego napędu, który oszczędnie obchodzi się z paliwem. W mieście, jak na hybrydę przystało, napęd spala niewiele, korzystając z bardzo skutecznej rekuperacji energii i często podróżując w trybie elektrycznym. Ale dopiero podróż w trasie, a nawet drogami szybkiego ruchu, pokazuje że środowiskiem dla tej hybrydy jest nie tylko miejska dżungla. Dość powiedzieć, że w pewnym momencie, po 140 km spokojnej jazdy mieszanej – miasto i obwodnica z dużym natężeniem ruchu – komputer pokładowy wskazywał 800 km zasięgu. Niemalże jak w dieslu, a nie benzynowym, hybrydowym SUV-ie. I był to wynik realny, bo rzeczywiście spalanie na trasie wyniosło średnio 4,5-4,7 l/100 km, a zbiornik paliwa zmieści 50 litrów. Przy utrzymywaniu 120 km/h zużycie wzrasta do wciąż przyzwoitych, jak na hybrydę, 6 l/100 km, zaś na autostradzie podchodzi pod 7.

Kończąc temat spalania – wynik z całego testu, obejmującego łącznie jazdę w mieście, w trasie, autostradami oraz górskimi serpentynami, przy 4 osobach na pokładzie i załadowanym 480-litrowym bagażniku, wyniósł dokładnie 5,3 l/100 km. Trudno się tu do czegokolwiek przyczepić.

Renault Arkana E-Techfot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Renault Arkana E-Tech

Renault Arkana E-Tech – komfort i przestrzeń

Patrząc na Arkanę, nie można oprzeć się wrażeniu, że auto jest długie (bo jest – ma 4568 mm), ale przy tym wąskie i wysokie. A to z kolei może zwiastować zarówno niedostatek przestrzeni dla pasażerów, jak i gorszy komfort jazdy. Nic z tych rzeczy. Z przodu miejsca jest sporo, a fotele okazują się obszerne i wygodne. Z tyłu dorośli pasażerowie także nie będą narzekać na niewygodę, zaś bagażnik zmieści bardzo przyzwoite 480 litrów.

Renault Arkana E-Techfot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Renault Arkana E-Tech

Dużo dobrego można powiedzieć o prowadzeniu Arkany. Zawieszenie jest komfortowe, lekko nawet usztywnione i w żadnym razie „francusko” rozmiękczone. Skutecznie zapobiega przechyłom nadwozia, co przyjemnie współgra z precyzyjnym układem kierowniczym. Minimalnie zmniejszony komfort związany jest z niskim profilem opon, dlatego wielbiciele naprawdę wygodnej jazdy po nierównościach powinni wybrać felgi o rozmiar mniejsze niż testowane „18”.

Podsumowanie

Renault Arkana okazuje się bardzo ciekawą propozycją dla rodzin i osób ceniących przyjemny dla oka design. To wciąż jedyna na rynku propozycja z nadwoziem typu „SUV coupe” w tym przedziale cenowym, co jest dodatkowym atutem. Przy tym warto wspomnieć, że mocno opadająca linia dachu nie zabiera miejsca pasażerom, a jedynie nieco ogranicza możliwość przewozu w bagażniku wyższych przedmiotów. Na czoło listy najistotniejszych cech testowanego modelu wybija się jednak napęd. Nie jest pozbawiony pewnych wad i przy pełnym wykorzystaniu ładowności brakuje mu wigoru, ale potrafi w trasie spalić tyle, co oszczędny diesel i żwawo rusza z miejsca.

Renault Arkana E-Techfot. Michał Szymaczek/auto motor i sport
Renault Arkana E-Tech

 

Dane producenta Renault Arkana E-Tech
Cena 154 900 zł (E-Tech engineered)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i 2 elektryczne
Moc maks. układu napędowego 143 KM
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
69 kW (94 KM)
5600/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
148 Nm
3600/min
Silnik elektryczny 1  
Moc maksymalna 20 KM (15 kW)
Maks. moment obr. 50 Nm
Silnik elektryczny 2
 
Moc maksymalna 49 KM (36 kW)
Maks. moment obr. 205 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 1,2 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła, 15-biegowa zautomatyzowana
OSIĄGI
0–100 km/h 10,8 s
Prędkość maksymalna 172 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 4,9–5,0 l/100 km
Emisja CO2 112–112 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4568 x 1821 x 1576 mm, rozstaw osi 2720 mm, masa własna 1435 kg, pojemność bagażnika 480/1263 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

 

Zobacz również:
REKLAMA