Renault Arkana: Jedyny taki - TEST

Renault Arkana to pierwszy SUV typu coupé oferowany przez jedną z popularnych marek. Jest wyjątkowy także z powodu unikatowych rozwiązań w układzie napędowym wersji hybrydowej E-Tech.

Renault Arkana Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 113 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wśród kompaktowych SUV-ów Arkana wyróżnia się linią dachu podobną do tej, jaką mają auta coupé. W gronie modeli o podobnej wielkości jest wyjątkowa, bo sylwetka z opadającym dachem kojarzy się z SUV-ami marek premium, dlatego przynajmniej na pierwszy rzut oka wydaje się autem droższym niż jest naprawdę.

REKLAMA

Renault Arkana - Kłowa skrzynia 

Najciekawsze są kryjące się pod maską rozwiązania w hybrydowym układzie napędowym. Renault zastosowało prostą konstrukcyjnie kłową skrzynię biegów, podobną do tych, jakie wykorzystuje się np. w samochodach rajdowych, gdzie liczą się szybkość zmiany przełożeń oraz wysoka wytrzymałość nawet kosztem hałasu i szarpnięć podczas załączania biegów. Inżynierowie Renault „ucywilizowali” i zautomatyzowali kłową przekładnię za pomocą małego silnika elektrycznego, który synchronizuje zmiany przełożeń, a równocześnie pełni rolę rozrusznika i prądnicy.

Renault ArkanaFot. Paweł Krzyśków
Tablica rozdzielcza sprawia dobre wrażenie. Mimo sporego ekranu dotykowego najważniejsze funkcje uruchamia się przyciskami
Renault ArkanaFot. Paweł Krzyśków
Renault ArkanaFot. Paweł Krzyśków
Wnętrze jest obszerne. Z tyłu wyższym osobom może jednak brakować miejsca nad głową

Renault Arkana - Wolnossący silnik 

Główna jednostka napędowa hybrydowej Arkany E-Tech to wolnossący silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM, osiągający moment obrotowy o wartości 148 Nm. Jest on wspomagany przez większy (niż ten pracujący przy skrzyni biegów) silnik elektryczny, który rozwija moc 49 KM i może samodzielnie napędzać auto. Moc całego zespołu napędowego wynosi 143 KM. Dzięki czterem biegom przeznaczonym dla silnika spalinowego oraz dwóm biegom silnika elektrycznego zautomatyzowana przekładnia pracuje aż w 15 trybach jazdy do przodu. Tyle teorii.
W praktyce obsługa zespołu napędowego okazuje się banalnie prosta. Kierowca ma do dyspozycji gaz oraz hamulec i nie ma wpływu na to, który silnik pracuje w danej chwili. Jest wprawdzie przycisk, którym da się wymusić pracę samego silnika elektrycznego, ale z uwagi na niewielkie akumulatory – szybko się ładujące, ale też szybko tracące energię – nie zawsze jest to możliwe. Podobnie jak w autach elektrycznych można wybrać jeden z dwóch trybów jazdy: zwykły i z silniejszym odzyskiem energii – w tym drugim auto mocniej hamuje silnikiem, więc reakcja na wciskanie i zwalnianie pedału gazu jest większa. Optymalne wydaje się korzystanie z trybu rekuperacji podczas dojeżdżania do skrzyżowania.

Renault ArkanaFot. Paweł Krzyśków
Hybrydowy układ napędowy wersji E-Tech jest skomplikowany, ale doskonale sprawdza się w codziennej eksploatacji

Arkana potrafi zadowolić się mniej niż czterema litrami paliwa na 100 km, jeśli tylko warunki pozwalają korzystać z napędu elektrycznego, a silnik spalinowy uruchamia się wyłącznie po to, by doładować akumulatory. Podczas jazdy miejskiej, gdy korzysta się głównie z napędu elektrycznego, wewnątrz auta jest bardzo cicho. Z kolei wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego pozwala dynamicznie włączać się do ruchu. W szybkiej jeździe kluczową rolę odgrywa jednak silnik spalinowy i w czasie jego pracy na wyższych obrotach w kabinie robi się dość głośno, a średnie zużycie benzyny wzrasta do około 7 litrów. Auto przyspiesza do setki w czasie blisko 11 sekund.
Zawieszenie Arkany, auta z dość sporym prześwitem, pozwala czuć się bezpiecznie nawet w ciaśniejszych zakrętach i nie jest specjalnie miękko zestrojone. Na poprzecznych nierównościach można natomiast odczuć nieznaczne wstrząsy.

Renault ArkanaFot. Paweł Krzyśków
Wersja R.S. Line wyróżnia się m.in. czarnymi elementami ozdobnymi na nadwoziu
Renault ArkanaFot. Paweł Krzyśków
Arkana ma coraz częściej stosowane przez producentów atrapy końcówek układu wydechowego

Renault Arkana - Równowaga zachowana

Na tablicy rozdzielczej dominuje centralny ekran multimediów – jest spory i ustawiony pionowo, co sprawia, że wystaje ponad deskę rozdzielczą. Jego obsługa jest nieskomplikowana, zachowano bowiem równowagę między liczbą klasycznych przycisków i pól dotykowych.
Wnętrze Arkany jest obszerne, co można odczuć zwłaszcza z przodu. Z tyłu nie brakuje przestrzeni na nogi, ale odległość od siedziska do dachu wynosi 862 mm, więc wyższe osoby mogą dotykać głową podsufitki. Bagażnik jest spory, ma 480 litrów pojemności i podwójną podłogę.
Renault Arkana wygląda dobrze, jest praktyczne i doskonale sprawdzi się podczas codziennego użytkowania w mieście. Atutem może być też wspomniana nietypowa sylwetka – kto zdecyduje się na zakup, będzie cieszył się jazdą oryginalnym samochodem.

Renault ArkanaFot. Paweł Krzyśków

 

Dane producenta Renault Arkana E-TECH
Cena 144 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i 2 elektryczne
Moc maks. układu napędowego 143 KM
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
69 kW (94 KM)
5600/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
148 Nm
3600/min
Silnik elektryczny 1  
Moc maksymalna 20 KM (15 kW)
Maks. moment obr. 50 Nm
Silnik elektryczny 1
 
Moc maksymalna 49 KM (36 kW)
Maks. moment obr. 205 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 1,2 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła, 15-biegowa zautomatyzowana
OSIĄGI
0–100 km/h 10,8 s
Prędkość maksymalna 172 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 4,9–5,0 l/100 km
Emisja CO2 112–112 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4568 x 1821 x 1576 mm, rozstaw osi 2720 mm, masa własna 1435 kg, pojemność bagażnika 480/1263 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA