Renault Austral: Czy nowy SUV z Francji ma szanse na sukces? JAZDA

Renault Austral, kompaktowy SUV, zastępuje Kadjara. Jednak bardziej niż na miano następcy zasługuje na określenie „nowy”, bo jest autem z wyższej ligi. To również pierwszy model Renault oferowany w wersji Esprit Alpine, bardziej stylowej i dynamicznej niż pozostałe odmiany.

Renault Austral Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

W porównaniu z poprzednikiem – Kadjarem – Renault Austral jest pod każdym względem modelem z wyższej ligi

Austral to nowy SUV Renault, w wersji Esprit Alpine z elementami przywodzącymi na myśl sportową markę. O podobieństwie do Alpine świadczą nie tylko stylowe dodatki we wnętrzu i na nadwoziu, które sprawiają, że crossover nabiera nieco sportowego stylu, ale także fakt, że ma mocny zespół napędowy. W wersji Esprit Alpine jest montowany najmocniejszy z oferowanych do Australa, 199-konny zespół hybrydowy oraz zawieszenie z układem czterech kół skrętnych.
Zanim jednak testowany model pokazał, co potrafi na drodze, zaskoczył nas tym, że ma kierownicę w kształcie zbliżonym do kwadratu. Trzyma się ją wygodnie i nic ponadto, bo gdy trzeba manewrować autem, jej spłaszczenia u dołu i na górze sprawiają, że obraca się nią niezbyt wygodnie. Na szczęście, w testowanej wersji – z tyłu z zawieszeniem wielowahaczowym i układem skrętnych kół – 4,5-metrowy crossover Renault okazuje się zwrotniejszy niż konkurencyjne modele o podobnym rozmiarze; średnica zawracania wynosi 10,1 m, czyli o 1,1 metra mniej niż w Australu bez układu skrętnych kół.
Życia kierowcy nie ułatwia też zagęszczenie dźwigni za kierownicą po prawej stronie. Są aż trzy – do zmiany trybów pracy przekładni, do obsługi wycieraczek i do sterowania sprzętem audio. Renault jako jedna z nielicznych firm na świecie broni się przed umieszczeniem elementów sterowania sprzętem audio na ramionach kierownicy, co nie znaczy, że panuje na niej mniejszy tłok niż na kierownicach innych aut. W Australu również jest sporo przycisków. Wzorem Alpine i innych sportowych samochodów na kierownicę powędrował m.in. przycisk, który służy do wybierania trybów jazdy. Miłe, chociaż nie sądzimy, by kierowcy Australa korzystali z niego szczególnie często.
Komfortowe fotele i spora ilość miejsca z przodu we wszystkich kierunkach zapewniają wygodną pozycję do jazdy. Z tyłu jest podobnie, z jednym wyjątkiem – przy maksymalnie opuszczonych fotelach z przodu, pasażerowie siedzący na kanapie mają dość mało miejsca na wsunięcie pod nie stóp. Miejsca na nogi i nad głową jest za to wystarczająco.

Renault AustralMateriały prasowe
Kierownica w kształcie zbliżonym bardziej do kwadratu niż koła nie jest tym, co kierowcy lubią najbardziej
Renault AustralMateriały prasowe
Pionowo ustawionemu ekranowi systemu multimedialnego i oprogramowaniu Google’a mówimy dwa razy tak
Renault AustralMateriały prasowe
Wstawki z alcantary znajdują się nie tylko na fotelach, ale również na kierownicy

Renault Austral - Dobra baza

Austral to pierwszy model Renault skonstruowany na nowej platformie CMF-CD, opracowanej przez koncern Renault-Nissan. W odróżnieniu od płyt podłogowych innych producentów, umożliwia ona zastosowanie napędu elektrycznego i/lub spalinowego. W czasie rynkowego debiutu nowy crossover Renault jest oferowany jako tzw. łagodna hybryda z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,3 l (moc 140 KM lub 158 KM) albo w testowanej przez nas wersji hybrydowej z 3-cylindrową 1,2-litrową jednostką napędową (o mocy zespołu napędowego 160 KM lub 199 KM). W tej drugiej wersji silnik spalinowy ma do pary jednostkę elektryczną osiągającą 50 kW zasilaną z akumulatora mogącego zmagazynować 2 kWh energii.
To wystarcza, żeby Austral mógł ruszać z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego i poruszać się bezemisyjnie tak często, jak to możliwe. Wtedy też wychodzi mu to najlepiej, tzn. przyspiesza sprawnie, a we wnętrzu panuje błoga cisza. Za każdym razem, gdy do pracy włącza się silnik spalinowy, w kabinie trudno tego nie zarejestrować. Po pierwsze, czuć wibracje silnika, po drugie, słychać odgłos jego pracy rosnący tym bardziej, im głębiej wciśnie się pedał przyspieszenia. Bardzo nietypowa przekładnia (tzw. kłowa), którą Renault stosuje w swoim hybrydowym zespole napędowym, zmusza wtedy silnik do pracy na wysokich obrotach. Spalinowa jednostka napędowa zdaje się wówczas wyć z bólu, ale efektu w postaci osiągów kierowca, niestety, nie odczuwa. Przynajmniej takie jest subiektywne wrażenie. Odczucia są bardzo podobne jak w samochodach wyposażonych w przekładnię bezstopniową. Przy średnim zapotrzebowaniu na benzynę wynoszącym na trasie około 5 l/100 km, Austral ze zbiornikiem paliwa o pojemności 55 l zapewnia zasięg ponad 1000 km, co jest godne odnotowania.

Renault AustralMateriały prasowe
Esprit Alpine, czyli francuski odpowiednik pakietów AMG u Mercedesa i M w BMW – nowa najbogatsza linia wyposażenia Renault

Renault Austral - Układ jezdny na 5+

Słabszym elementem hybrydowego zespołu napędowego jest spalinowa jednostka napędowa, chociaż zasięg 1000 km działa na wyobraźnię

Mimo że SUV Renault w testowanej wersji Esprit Alpine nie zasługuje na miano samochodu choćby usportowionego, układ czterech kół skrętnych sprawia, że właściwościami jezdnymi wyróżnia się na tle swoich konkurentów. Dobrze wyważony układ kierowniczy, zawieszenie wielowahaczowe z tyłu ze sztywniejszym stabilizatorem niż w pozostałych wersjach zapewniają dynamiczne reakcje na zmiany kierunku jazdy i neutralne zachowanie podczas podróżowania krętą drogą. Jedynie zbyt wczesne i zbyt mocne przyspieszenie przy skręconych kołach na wyjściu z zakrętu potrafi zmusić Australa do podsterowności, nad którą bardzo łatwo zapanować. Wystarczy odjąć gaz i samochód natychmiast wraca na obrany wcześniej tor jazdy.
Układ czterech kół skrętnych, który kołom tylnej osi pozwala wychylić się maksymalnie o 5 stopni w przeciwnym kierunku niż przednie koła lub do jednego stopnia w tym samym, w większości sytuacji działa naturalnie i przewidywalnie. Nieco nadgorliwy jest jedynie przy delikatnych ruchach kierownicą w czasie jazdy z większą prędkością. Wszelkie zmiany kierunku jazdy zarówno na trasie, jak i w mieście to dla Renault Australa bułka z masłem. Zasługą dobrze zestrojonego zawieszenia jest również komfort resorowania, pomimo 20-calowych kół z oponami Michelin Primacy 4 w rozmiarze 235/45 w testowanym egzemplarzu. Ani odgłosy mechaniczne (z wyjątkiem odgłosu pracy silnika spalinowego), ani szum powietrza opływającego karoserię nie zakłócają spokoju w kabinie, która dobrze izoluje pasażerów od hałasów świata zewnętrznego.

Renault AustralMateriały prasowe
Fotele są wygodne i zapewniają dobre trzymanie na boki; można je ustawić nisko nad podłogą
Renault AustralMateriały prasowe
Kanapa jest szyta na miarę dwóch osób, za nią znajduje się bagażnik o pojemności 430 l (w testowanej wersji)

Renault Austral - Witaj w świecie Google’a

Renault centralny wyświetlacz ustawiło pionowo, ale to niejedyna rzecz świadcząca o tym, że postanowiło iść pod prąd w porównaniu z markami mainstreamowymi. Na przykład oprogramowania systemu multimedialnego nie tworzy na własną rękę, lecz zaimplementowało software Google’a. Jedno i drugie rozwiązanie okazuje się strzałem w dziesiątkę. Z ekranem ustawionym pionowo każdy na co dzień ma do czynienia w smartfonie, z aplikacjami Google’a również, więc przesiadka do samochodu sprawia, że można się poczuć jak w domu. Grafika systemu multimedialnego jest ostra i przyjemna dla oka, system działa szybko, nie zawiesza się, a jego menu ułożono logicznie.
Smartfon można odłożyć w bardzo dogodnym miejscu – na tunelu środkowym, tak by był zawsze na widoku i pod ręką. Przesuwana platforma, na której leży, jest wyposażona w bezprzewodową ładowarkę i jednocześnie służy jako pokrywa głębokiego schowka znajdującego się w tunelu środkowym. Całość jest funkcjonalna, ergonomiczna i wygląda oryginalniej niż we wszystkich innych samochodach. Obsługa podstawowych funkcji okazuje się przy tym bezproblemowa. Pod ekranem, w dobrze widocznym i łatwo dostępnym miejscu, znajdują się tradycyjne przyciski służące do obsługi klimatyzacji. Do pełni szczęścia brakuje jedynie pokrętła do regulacji głośności.

Renault AustralMateriały prasowe
Matrycowe reflektory LED dobrze oświetlają drogę i zwalniają kierowcę z obowiązku przełączania świateł
Renault AustralMateriały prasowe
Wielowahaczowe zawieszenie z tyłu plus system skrętnych kół sprawiają, że Austral to jeden z bardziej dynamicznych SUV-ów pod względem prowadzenia

Renault Austral - Równanie w górę

Pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów Austral to jeszcze nie klasa premium, ale testowana wersja Esprit Alpine pokazuje możliwości i ambicje Renault. Ceny nowego SUV-a nie są na razie znane. Nie zdziwimy się jednak, jeśli okaże się, że właśnie ta wersja będzie cieszyć się dużym wzięciem. Jeżeli tak się stanie, wnioski mogą być dwa – albo klienci Renault nagle stali się zamożniejsi, albo Austral przyciągnął do salonów nabywców bardziej prestiżowych marek. Jego bardzo przeciętny poprzednik, Kadjar, nie miał na to szansy.

Renault AustralMateriały prasowe
Komfort podróżowania jest bardzo dobry – kabina została skutecznie wyciszona, zawieszenie dobrze tłumi nierówności

 

Dane producenta RENAULT AUSTRAL E-TECH FULL HYBRID 200 ESPRIT ALPINE
Cena jeszcze nie ustalona
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy:
benzynowy, 1.2, R3
+ elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
199 KM (146 kW)
Silnik spalinowy benzynowy, R3 turbo,
1199 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
130 KM (96 kW)
4500/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
205 Nm
1750/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 50 kW (68 KM)
Maks. moment obrotowy 205 Nm
Ilość zmagazynow. energii 2 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 15-stopniowa
zautomatyzowana
OSIĄGI
0–100 km/h 8,4 s
Prędkość maksymalna 175 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 4,6 l/100 km
Emisja CO2
104 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy crossover,
dł. szer. x wys. 4510 x 1843 x 1644 mm, rozstaw osi 2667 mm, masa własna 1517 kg, pojemność bagażnika 430/1455 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.
REKLAMA