REKLAMA

Renault Clio E-Tech: Jak elektryczny - TEST

Wygląda niepozornie, jednak podczas konstruowania tego auta Renault zarejestrowało 150 patentów. Czy mogliśmy nie wskoczyć za kierownicę hybrydowego Clio E-Tech, nawet jeśli to dopiero egzemplarz przedprodukcyjny?

Renault Clio Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Z technicznego punktu widzenia jest to bardzo prosta konstrukcja, chociaż z bardzo zaawansowanym sterowaniem, wykorzystująca wolnossącą jednostkę benzynową 1.6 i dwa silniki elektryczne. Większy służy do napędu, mniejszy zaś jest odpowiedzialny za rozruch silnika spalinowego oraz synchronizację pracy skrzyni biegów. A właśnie przekładnia jest gwiazdą zespołu napędowego, Renault stosuje bowiem unikatową, tzw. kłową skrzynię biegów, spotykaną wyłącznie w samochodach wyczynowych. W tym wypadku chodzi jednak o jak najniższe straty energii.
Wrażenia z jazdy są o tyle nietypowe, że z punktu widzenia kierowcy Clio E-Tech „smakuje” jak auto elektryczne. Raz, że ruszanie z miejsca odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego, a dwa, reakcje na gaz są charakterystyczne właśnie dla aut elektrycznych – szybkie, ale miękkie i dające poczucie dysponowania wysokim momentem obrotowym. Układ napędowy ma tryb silnego odzysku energii (załączany przesunięciem dźwigni skrzyni biegów w pozycję „B”), który tym bardziej upodabnia zachowanie Clio do auta czysto elektrycznego.

Renault ClioMateriały prasowe
Instrumenty Clio E-Tech to prędkościomierz, wskaźnik zużycia energii oraz wskaźniki poziomu paliwa i stanu naładowania akumulatora
Renault ClioMateriały prasowe
Dźwignia jak ze zwykłego automatu, jednak na jej „drugim końcu” pracuje unikatowa, tzw. kłowa przekładnia

Przekładnia działa w stu procentach automatycznie i sama dobiera właściwą kombinację przełożeń – w sumie jest ich 15. Zmiany są niewyczuwalne, jedynie wtedy, kiedy w napędzie bierze udział silnik spalinowy, chwilami słychać zmianę tonu jego pracy, co świadczy właśnie o przełączeniu biegu.
Renault zapowiada, że aż 80 procent jazdy miejskiej Clio E-Tech załatwia z wykorzystaniem wyłącznie jednostki elektrycznej. Tylko w jednych, szczególnych warunkach – podczas jazdy ze stałą prędkością 100-110 km/h – do napędu służy jedynie silnik spalinowy, bo tak jest korzystniej z punktu widzenia ekonomii. Wreszcie, moc 140 KM okazuje się dość spora i kiedy trzeba, Clio E-Tech wykazuje się bardzo dobrą dynamiką przyspieszania.
No i cena – Renault przyznaje, że będzie na poziomie wersji napędzanej turbodieslem, co po zerknięciu w cennik Clio (a przy okazji również hybrydowego Yarisa) oznacza, że wyniesie przynajmniej 75-80 tys. zł. Firma dodaje też, że E-Tech to „kluczowa” wersja małego Renault i ma ambicje uczynić z niej najpopularniejszą odmianę tego modelu.

Renault ClioMateriały prasowe
Dane producenta Renault Clio E-TECH
Cena 88 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy + elektryczny AC
Moc maks. układu napędowego 103 kW (140 KM)
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
67 kW (91 KM)
b.d.
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
144 Nm
b.d.
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 36 kW (49 KM)
Maks. moment obr. 205 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 1,2 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 15-biegowa zautomatyzowana
OSIĄGI
0–100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna 186 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 4,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 96 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4050 x 1798 x 1440 mm, rozstaw osi 2583 mm, masa własna 1287 kg, poj. bagażnika 300/b.d. l, pojemność zbiornika paliwa 39 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

REKLAMA

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA