REKLAMA

Renault Clio E-Tech: Nietypowa hybryda - TEST

Renault Clio E-Tech to hybryda jedyna w swoim rodzaju. Wykorzystuje rozwiązania rodem z aut wyczynowych, ale celem nie jest uzyskanie sportowych osiągów.

Renault Clio E-TECH Paweł Krzyśków
Renault Clio E-TECH
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 49 692 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Konstruktorzy Renault zastosowali w Clio E-Tech kłową skrzynię biegów wykorzystywaną w samochodach wyczynowych. Ma prostą konstrukcję, szybko zmienia biegi i jest wytrzymała. O ile kierowca wyczynowy jest w stanie zaakceptować zarówno konieczność użycia sporej siły, aby zmienić przełożenie, jak i towarzyszące temu szarpania i hałasy, o tyle podczas codziennej eksploatacji oczekujemy od samochodu komfortowej zmiany przełożeń. Dlatego skrzynie biegów jakie znamy z naszych aut posiadają mechanizmy „łagodzące” ten proces. Ze względu na to ich budowa jest bardziej skomplikowana, a strata energii większa niż w przypadku skrzyni kłowej. W jaki sposób inżynierowie Renault „ucywilizowali” skrzynię kłową? Za pomocą jednego z dwóch silników elektrycznych, który steruje zmianą przełożeń. Pozwoliło to także wyeliminować tradycyjne sprzęgło.
Pod maską Clio E-Tech pracują: wolnossąca jednostka benzynowa 1.6 rozwijająca moc 91 KM i osiągająca moment obrotowy 144 Nm. Z dwóch silników elektrycznych do napędu służy wyłącznie większy o mocy 49KM, a moc całego zespołu napędowego wynosi 140 KM. Mniejszy silnik elektryczny pełni rolę rozrusznika i prądnicy oraz synchronizuje zmiany przełożeń. Dzięki czterem biegom przeznaczonym dla silnika spalinowego oraz dwóm biegom silnika elektrycznego uzyskano w sumie piętnaście trybów pracy zespołu napędowego.

REKLAMA

Renault Clio E-TECHPaweł Krzyśków
Renault Clio E-TECH

Renault Clio E-Tech - Jak to działa w praktyce?

Do pracy układu napędowego Clio E-Tech trzeba się przyzwyczaić. Clio zawsze rozpoczyna jazdę korzystając z napędu elektrycznego. Gdy ruszamy z pracującym także silnikiem spalinowym wraz ze wzrostem prędkości jego obroty nie ulegają zmianie. W tym przypadku silnik spalinowy wyłącznie napędza mniejszy silnik elektryczny w celu ładowania akumulatora. Kolejne „nietypowe” zachowanie, do którego musimy przywyknąć to utrzymywanie wysokich obrotów przez silnik spalinowy. Podczas jazdy ze stałą prędkością w celu zmniejszenia zużycia paliwa zazwyczaj staramy się korzystać z jak najwyższych przełożeń. Clio potrafi niepotrzebnie utrzymywać obroty gdzieś w okolicy 3-4 tys. (E-Tech nie ma obrotomierza) przez co chwilowe spalanie oscyluje w okolicy 8 litrów. Ponieważ nie mamy możliwości ręcznej zmiany biegu na wyższy odruchowo dodajemy gazu, aby elektronika zapięła w końcu wyższy bieg. Sterownik jednak wykorzystuje w tym momencie silnik spalinowy zarówno do napędu, jak i ładowania. Średnie spalanie jest wypadkową chwilowego wysokiego spalania i późniejszej jazdy na silniku elektrycznym. Dzieje się tak nie tylko w mieście, także podczas jazdy w trasie z prędkościami ok. 90 km/h. Jedynie podczas maksymalnego przyspieszania wszystko odbywa się tradycyjnie: silnik spalinowy (wspomagany silnikiem elektrycznym) wkręca się na wysokie obroty na kolejnych przełożeniach zapewniając przyspieszenie do 100 km/h w 9,9 sekundy. Taka wartość nie robi może wrażenia, ale samo przyspieszanie do 60 km/h powoduje chwilowe wciskanie w fotel charakterystyczne bardziej dla hot-hatcha niż hybrydy. Auto reaguje na pedał gazu natychmiastowo zaprzęgając moment obrotowy silnika elektrycznego. Prowadząc Clio E-Tech ma się wrażenie prowadzenia pojazdu elektrycznego.
Auto jest niezwykle proste w obsłudze, praktycznie nie mamy wpływu na przełożenia czy tryb pracy silnika. Wszystko odbywa się automatycznie, niezwykle płynnie, bez szarpnięć i zbędnego oczekiwania na reakcję. Jest wprawdzie przycisk wymuszenia jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym, ale w warunkach zimowych w jakich testowaliśmy Clio zazwyczaj pojawiał się wtedy komunikat o braku możliwości zastosowania tego napędu. Powodem jest fakt, że zastosowane akumulatory są stosunkowo niewielkie, a obserwując wskaźnik ich naładowania zauważymy, że potrafią się naładować bardzo szybko (wtedy od razu automatycznie wykorzystywany jest napęd elektryczny) i równie szybko się rozładowują. Sterownik nie pozwala zbytnio rozładować akumulatora, a ładuje zazwyczaj do ok. 3/4 jego pojemności. W takim zakresie ładowanie akumulatora zabiera najmniej energii. Mimo zastosowania ekranu TFT w miejscu zegarów wyświetlany obraz jest bardzo czytelny. Po prawej stronie stan paliwa, po lewej poziom naładowania akumulatora, a w środku prędkość jazdy oraz wskaźnik bardziej przypominający wykorzystanie energii w autach elektrycznych. Do wyboru są trzy rodzaje zegarów, ale wszystkie są bardzo do siebie podobne. Jedyna rzecz, na jaka powinniśmy zwrócić uwagę to kratki wentylacji akumulatorów umieszczone pomiędzy tylną kanapą, a drzwiami. Producent nie zaleca ich zakrywania w obawie o przegrzanie się baterii.

REKLAMA

REKLAMA

Renault Clio E-TECHPaweł Krzyśków
Renault Clio E-TECH

Renault Clio E-Tech - Wartość wybitna

Ocenę skuteczności nietypowego rozwiązania napędowego niech podsumuje spalanie, jakie udało nam się uzyskać podczas testu. Wartość na poziomie 4,2 l / 100 km uzyskana w trasie po drogach lokalnych może nie robi spektakularnego wrażenia. Ale podczas przejazdu przez centrum Wrocławia z jednego końca miasta na drugi komputer pokazał.... 4,2 l / 100 km. Jeśli nie jest to wartość wybitna to z pewnością bliska temu określeniu. Działa? Działa!

Renault Clio E-TECHPaweł Krzyśków
Renault Clio E-TECH

 

Dane producenta Renault Clio E-Tech
Cena 89 900 zł 
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu benzynowy R4 + elektryczny AC
Moc maks. układu napędowego 140 KM 
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 1598 cm3
Moc maksymalna 91 KM

Maks. moment obrotowy 144 Nm

Silnik elektryczny synchroniczny AC z magnesami stałymi
Moc maksymalna 49 KM
Maks. moment obr. 205 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowy
Ilość zmagazynowanej energii 1.2 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
OSIĄGI
0–100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 4,3-5,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 96-114 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4050 x 1798 x 1440 mm, rozstaw osi 2583 mm, masa własna 1287 kg, pojemność bagażnika 300 l, pojemność zbiornika paliwa 39 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA