Renault Megane E-Tech: Buntownik z wyboru - TEST

Fakt, że nowe Renault Megane jest samochodem elektrycznym nie dziwi tak, jak to, że ma silnik umieszczony „klasycznie”, czyli z przodu i że pod względem wymiarów zewnętrznych jest mniejsze niż obecny model. Przełomowym modelem Renault jeździliśmy pół roku przed jego rynkowym debiutem.

Renault Megane 2021 E-TECH Electric materiały prasowe
Renault Megane 2021 E-TECH Electric

Długość nadwozia mniejsza o aż 15 cm, ale rozstaw osi większy o 3 cm oznacza tylko jedno – nowe Renault Megane ma zarówno lepsze proporcje niż dotychczasowy model, jak i większą kabinę. Zwis przedni skurczył się o aż 12 cm, zwis z tyłu o niemal 6 cm. Patrząc na nowe Megane trudno jednoznacznie stwierdzić czy to jeszcze hatchback, czy już crossover. Skojarzenia z bratnim Nissanem Qashqaiem są, jak najbardziej, uzasadnione. Nadwozie o nowych, bardziej dynamicznych proporcjach to zasługa zastosowania nowej platformy podwoziowej CMF-EV, przeznaczonej dla samochodów elektrycznych z różnych segmentów, na której powstanie jeszcze sporo modeli Aliansu Renault-Nissan.

Renault Megane 2021 E-TECH Electric materiały prasowe
Renault Megane 2021 E-TECH Electric

Renault Megane E-Tech – Silnik z przodu

Zastosowanie nowego silnika elektrycznego niewielkich rozmiarów, który znajduje się z przodu i napędza przednie koła również wywarło wpływ na przestronność wnętrza nowego Megane. Liczne podzespoły, które w samochodach z silnikiem spalinowym czy w innych elektrycznych kryją się pod deską rozdzielczą, w elektrycznym kompaktowym Renault nowej ery przeniesiono do komory silnika. Dzięki temu deska rozdzielcza jest mniej „rozdmuchana”, a kierowca i pasażer mają więcej miejsca nie tylko na nogi. Jedyne co konstruktorom i stylistom udało się trochę mniej, to „wisząca” półka z bezprzewodową ładowarką na konsoli środkowej. Półka jest na tyle rozbudowana na boki, że kierowca bez przerwy obija o nią kolano. Nie pomaga nawet to, że w testowanym samochodzie jest ona wyłożona miękkim tworzywem i pokryta ekologiczną skórą.
We wnętrzu Megane nie brakuje elementów wyłożonych zarówno ekologiczną skórą, z górną częścią deski rozdzielczej na czele, jak i innymi materiałami z wyższej półki. Na szczególną uwagę zasługuje dekoracyjne drewno, które zastosowano do wykończenia górnego fragmentu poszycia drzwi. Cięte laserowo cieniutkie listwy drewna lipowego w pierwszej kolejności są naklejane na tkaninę, a następnie nacinane wzdłuż i wszerz. Tak, że powstają tysiące drobnych kostek, które trzymają się jedynie tkaniny. Dzięki temu całość jest elastyczna i dobrze odwzorowuje nawet złożone kształty. Świetny efekt wizualny idzie w parze z bardzo przyjemnym wrażeniem w dotyku.

Renault Megane 2021 E-TECH Electric materiały prasowe
Renault Megane 2021 E-TECH Electric

Renault Megane E-Tech – Najbardziej płaski akumulator

Za kierownicą nowego Megane siedzi się dość nisko, w czym zasługa nie tylko fotela, który można ustawić blisko podłogi, ale również samej podłogi, której górna krawędź przebiega niżej niż w wielu innych samochodach elektrycznych. To efekt tego, że akumulator, który znajduje się pod podłogą ma jedynie 11 cm wysokości, co czyni go najbardziej płaskim akumulatorem stosowanym obecnie w samochodach elektrycznych. W porównaniu z akumulatorem elektrycznego Renault ZOE jest on cieńszy o blisko połowę. Nowy Renault Megane będzie dostępny z dwoma akumulatorami do wyboru, które mogą zmagazynować 40 kWh lub 60 kWh energii. Akumulator o mniejszej „pojemności” zapewnia nowemu Megane zasięg do 300 km (wg WLTP), natomiast o większej – do 470 km (wg WLTP).
Akumulator o „pojemności” 40 kWh napędza silnik o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm. Do współpracy z akumulatorem o większej „pojemności” przewidziano silnik o mocy 218 KM, który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 300 Nm. Testowany egzemplarz, wyposażony w mocniejszą jednostkę napędową, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h. Bardziej niż przyspieszenie ze startu zatrzymanego zaskakuje dynamika, z jaką Megane rozpędza się w dowolnym przedziale prędkości. Jej poczucie skutecznie tłumi bardzo dobre wyciszenie kabiny, na które pracują m.in. warstwa specjalnej pianki wygłuszającej, umieszczonej między akumulatorem a podłogą oraz podwójne uszczelki w drzwiach.

Renault Megane 2021 E-TECH Electric materiały prasowe
Renault Megane 2021 E-TECH Electric

Renault Megane E-Tech – Umiarkowana masa

Na dobrą dynamikę nowego Megane pozytywny wpływ ma również jego umiarkowanie wysoka masa własna. Gotowy do jazdy samochód waży 1690 kg, czyli o ponad 100 kg mniej niż konkurenci. Różnica wynika głównie z umieszczenia silnika z przodu, co eliminuje konieczność prowadzenia przez cały samochód m.in. przewodów układu chłodzenia. 300 Nm dostępne natychmiast po uruchomieniu silnika sprawia jednak, że – przy głębszym wciśnięciu pedału przyspieszenia – przednie koła mają tendencję do buksowania. Przy skręconych kołach ta tendencja przeradza się nawet w regułę. Nie pomaga ani nisko umieszczony środek ciężkości, ani nowa kolumna kierownicy, ani wielowahaczowe tylne zawieszenie, które w czasie jazdy sprawiają, że nowe Megane prowadzi się precyzyjnie, pewnie i szybko reaguje na komendy wydawane kierownicą. Trochę szkoda, że podczas dynamicznej jazdy ujawniają się duże przechyły nadwozia, a układ stabilizacji toru jazdy ma sporo pracy. Komfort tłumienia nierówności nie jest przy tym zauważalnie lepszy niż u konkurentów, których nadwozia są znacznie bardziej stabilne podczas szybszej jazdy przez zakręty. W kategorii „komfort” negatywnie dają o sobie znać również aż 20-calowe koła z oponami w rozmiarze 215/45.

Dane producenta Renault Megane E-Tech
Cena nieustalona 
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
   
Moc maksymalna 218 KM

Maksymalny  300 Nm

Rodzaj napędu na koła przednie
Akumulatory 

litowo-jonowe        (60 kWh)

OSIĄGI
0–100 km/h  7,4 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
ZUŻYCIE ENERGII (WLTP)
Średnie 13,3 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4,21 x 1,77 x 1,50 m, rozstaw osi 2,70 m, masa własna 1690 kg, pojemność bagażnika 440 l

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA