Renault Megane E-Tech: Elektryczna deklaracja - TEST

Nazywa się Renault Megane E-Tech i ma silnik, ale pod klapką na błotniku jest gniazdko elektryczne. Wersji z wlewem nie będzie. Na kilka miesięcy przed rynkowym debiutem mieliśmy okazję jeździć najnowszym modelem, jednym z najważniejszych w historii Renault.

Renault Megane E-tech Materiały prasowe

Megane nie próbuje udawać crossovera, jest raczej jak kompakt w stylu hot-rod

Czas zapowiedzi minął, teraz jest czas na działanie. Renault to jedna z pierwszych firm, która od deklaracji przechodzi do konkretów – najnowszy Megane, jeden z filarów marki, jest już wyłącznie elektryczny.
To nie jest tak szalone, jak mogłoby się wydawać. Wczoraj być może opłacało się jeszcze wprowadzać na rynek kompaktowy model z silnikiem spalinowym, ale dziś już nie. Świat samochodów naprawdę będzie coraz bardziej elektryczny.

 

Renault Megane E-Tech - Nowa konstrukcja, nowe wszystko

Megane E-Tech jest pierwszym modelem Renault skonstruowanym na najnowszym podwoziu koncernu Renault-Nissan-Mitsubishi przeznaczonym wyłącznie dla modeli elektrycznych. Konstrukcja wykorzystuje układ określany jako deskorolka, z płaskim zestawem akumulatorów znajdującym się pod podłogą i między osiami auta. Inżynierowie Renault mówią wprost, że po doświadczeniach z modelami Zoe (przedni napęd) i Twingo (napęd na tył) nie mieli najmniejszych wątpliwości, że elektryczny Megane powinien być przednionapędowy. Taka konstrukcja pozwala bowiem w największym stopniu wykorzystać dostępną przestrzeń zachowując kompaktowe wymiary nadwozia. Jednocześnie platforma zwana CMF-EV daje również możliwość zamontowania drugiego silnika z tyłu, tak jak to jest w Nissanie Ariya.
Jak wiele innych elektrycznych modeli, Megane będzie oferował do wyboru dwa zestawy akumulatorów, które są związane z silnikami o różnej mocy – „bateria” 40 kWh z jednostką rozwijającą 130 KM, a akumulator 60 kWh z silnikiem o mocy 218 KM. W tym drugim wypadku idea była taka, żeby nie przesadzić z wielkością akumulatora (ze względu na koszty i kilogramy), a jednocześnie dać możliwość pokonania 500 km z prędkością 120 km/h i jednym półgodzinnym postojem na zasilanie akumulatora energią elektryczną.
Masę własną samochodu utrzymano więc na nieprzesadzonym poziomie 1,6 tony, natomiast za sprawą wyjątkowo płaskiego zestawu akumulatorów (zaledwie 11 cm wysokości) środek ciężkości nowego modelu w porównaniu ze spalinowym Megane znajduje się aż o 9 cm niżej.

Renault Megane E-techMateriały prasowe
Dwa ekrany są połączone w jeden panel. Centralny wyświetlacz typowo dla Renault zachowuje pionową orientację
Renault Megane E-techMateriały prasowe
Najważniejsze dziś ze wszystkich udogodnień – półka na smartfon w centralnym miejscu
Renault Megane E-techMateriały prasowe
Przełącznik trybu jazdy został umieszczony na kierownicy. Do wyboru są ustawienia eko, komfort, sport oraz indywidualne

 

Renault Megane E-Tech - Snapdragon

Wydawałoby się, że w klasycznym, dwubryłowym, pięciodrzwiowym hatchbacku pod względem stylistyki niewiele nowego da się już wymyślić, jednak Megane wygląda po prostu świeżo. Przede wszystkim nie próbuje udawać crossovera, chociaż nakładki na zderzakach, progach i nadkolach zostały wyraźnie „zainspirowane” przez te tak modne dziś samochody. Z szerokim nadwoziem oraz dużymi kołami o dużym rozstawie, a do tego z nietypowo wąską linią szyb, Renault wygląda jakby kompakt spotkał się z hot-rodem – zadziornie, dynamicznie i oryginalnie, na asfalcie stoi jak gotowy do skoku.
Bardzo mocnym punktem Megane we wszelkich porównaniach powinna okazać się kabina. Na desce rozdzielczej dominują oczywiście ekrany, tu połączone w jeden szeroki panel, a materiały oraz jakość wykonania robią wyjątkowo dobre wrażenie, lepsze niż w jakimkolwiek innym modelu Renault. Sam wyświetlacz na tablicy przyrządów jest tak duży (przekątna 12,3 cala), że w trybie nawigacji ekran centralny (12 cali) przestaje być potrzebny.
Jeśli Renault nie jest pierwszym, to na pewno jednym z pierwszych producentów, którzy podają parametry również tego drugiego „silnika” na pokładzie, mianowicie odpowiedzialnego za działanie systemu multimedialno-nawigacyjnego. W wypadku Megane jest to procesor Snapdragon najnowszej generacji, którego pracą zarządza system operacyjny Android Automotive, czyli wersja Androida przeznaczona do samochodowych multimediów.

Renault Megane E-techMateriały prasowe
Rzadkość w autach elektrycznych – po uniesieniu pokrywy widać elementy zespołu napędowego
Renault Megane E-techMateriały prasowe
Gniazdo ładowania znajduje się na prawym przednim błotniku
Renault Megane E-techMateriały prasowe
Poziom naładowania akumulatorów można ustawić w systemowym menu

 

REKLAMA

Renault Megane E-Tech - Miękkie prowadzenie, spokojny charakter

Przy mocnym gazie auto przysiada na tylnych kołach jakby puszczając oko, że teraz zacznie się jazda

Do krótkich pierwszych jazd Renault podstawił przedprodukcyjne egzemplarze Megane E-Tech w 218-konnej wersji. Szybko okazuje się, że na drodze charakter nowego modelu opiera się na trzech cechach – wyjątkowo dobrym wyciszeniu kabiny, zawieszeniu zestrojonym z myślą przede wszystkim o komforcie oraz na łagodnych reakcjach na wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Auto rozpędza się miękko, a po zdjęciu nogi z gazu można odnieść wrażenie, że będzie się toczyło niemal bez oporów. Układ kierowniczy działa lekko i Megane zdaje się robić wszystko, żeby jazda przebiegała w jak największym spokoju. W połączeniu z bardzo kompaktowymi rozmiarami nadwozia oraz świetną zwrotnością Renault będzie wyjątkowo poręczne w jeździe miejskiej.
Typowo dla aut elektrycznych mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia wywołuje szybką reakcję silnika. Za pomocą łopatek na kierownicy można przełączać tryb odzysku energii – od zerowego (swobodne toczenie), przez trzy kolejne stopnie, w których efekt hamowania staje się coraz silniejszy. Nawet w trybie najmocniejszej rekuperacji działanie układu okazuje się bardzo intuicyjne już od pierwszego momentu.

Renault Megane E-techMateriały prasowe
Szeroki, na dużych kołach i z wąską linią szyb Megane wygląda bardzo oryginalnie


Megane potrafi też zrobić niezły użytek z mocy i momentu obrotowego elektrycznego silnika. Podczas ostrzejszego przyspieszenia auto wyczuwalnie przysiada na tylnych kołach, jakby puszczając oko, że teraz zaczyna się konkretna jazda. Wysoka moc nie powoduje poślizgu przednich kół przy byle okazji, jednak na skręconych kołach trzeba wykazać się wyczuciem podczas mocniejszego wciskania pedału gazu. W zakręty Megane ustawia się precyzyjnie, ale nie kusi do szczególnie dynamicznego przeskakiwania ze skrętu w skręt – bawisz się raczej przyspieszaniem na prostej niż atakowaniem zakrętów. To miękkie, spokojne zestrojenie układu jezdnego pozostawia pole dla przyszłej wersji RS. Renault naturalnie nie potwierdza, ale też nie zaprzecza, że taka odmiana elektrycznego Megane powstanie. Ale my wiemy swoje.

Renault Megane E-techMateriały prasowe
Szerokie, duże i wygodne – fotele Renault są bardzo dobrej klasy, chociaż umieszczono je stosunkowo wysoko nad podłogą
Renault Megane E-techMateriały prasowe
Kogucik na przedniej szybie podkreśla francuskie pochodzenie modelu

 

Dane producenta RENAULT MEGANE E-TECH
Cena jeszcze nie oferowany
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny AC
Moc maksymalna systemu
przy obrotach
160 kW (218 KM)
b.d.
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
300 Nm
b.d.
Rodzaj napędu na przednie koła
Przeniesienie napędu przekładnia jednostopniowa
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 60 kWh
OSIĄGI
0–100 km/h 7,4 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Średnie b.d.
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4210 x 1780 x 1500 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1624 kg, pojemność bagażnika b.d.

 

Renault Megane E-techMateriały prasowe

Czarny dach, wąskie światła i poziome linie na całej szerokości nadwozia optycznie poszerzają
i obniżają sylwetkę Megane

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA