Renault Megane: Miejska hybryda - TEST

To ostatnie lata spalinowego Renault Megane na rynku, z czasem model ten zostanie wyparty przez elektrycznego odpowiednika, który już jest w ofercie. Sprawdzamy hybrydową odmianę E-Tech.

Renault Megane E-Tech Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY


Zaglądając do cenników Renault, można się pogubić. To dlatego, że w sprzedaży są dwa różne samochody o nazwie Megane, w dodatku obydwa mogą mieć dopisek E-Tech. Jeden to oczywiście model „standardowy” z silnikami spalinowymi, drugim natomiast jest Megane elektryczny, do napędu którego służą już tylko jednostki karmione elektronami. Co ważne – oprócz nazwy nic tych aut ze sobą nie łączy. Tak, to skomplikowane.

Renault Megane E-TechFot. Jacek Hanusz

Renault Megane E-TechFot. Jacek Hanusz
Cyfrowe wskaźniki jasno pokazują, jaki silnik wykorzystywany jest do napędu i kiedy korzystamy z rekuperacji
Renault Megane E-TechFot. Jacek Hanusz
Tylko Renault wykorzystuje w swoich autach tzw. kłową skrzynię biegów


Testowany egzemplarz jest hybrydą typu plug-in – ostateczną ewolucją modelu ery spalinowej. Dwa lata temu przeszedł face lifting, więc wygląda nowocześnie, to samo dotyczy wnętrza. O jakości wyświetlaczy i szybkości działania multimediów czy nawigacji nie można powiedzieć złego słowa. Doceniamy też fakt, w jak przejrzysty sposób Megane przekazuje kierowcy informacje o działaniu napędu hybrydowego. Wyciszenie jest bardzo dobre, wyposażenie bogate – zwłaszcza w tej wersji – a jakość materiałów dobra, porównywalna z tymi u rywali. Napęd modelu to jednak coś, czego inne auta nie mają. Renault postawiło na 1,6-litrowy silnik wolnossący, dwa elektryczne (w uproszczeniu: duży i mały) oraz na nietypową przekładnię, tzw. kłową, która działa tak, jakby miała 15 różnych przełożeń. Efekt tego skomplikowania jest różny. Na początku przeżyliśmy kilka drobnych rozczarowań. Przyspieszenie do 100 km/h w 9,4 s jest nieco za niskie jak na auto kompaktowe za 160 tys. zł, a przekładnia czasem szarpie. Jej niezbyt płynne działanie objawia się głównie wtedy, gdy zwalniamy przy niewielkiej prędkości. To ocena subiektywna, obiektywnie zaś trzeba dodać, że 308-litrowy bagażnik jest mniejszy (z powodu akumulatorów) niż w autach miejskich, a zaledwie 39-litrowy zbiornik paliwa wprowadza u kierowcy pewien niepokój podczas jazdy autostradą. Trzeba jednak przyznać, że to wady wszystkich hybryd tej klasy. Megane zyskuje po pewnym czasie, głównie dzięki wysokiemu komfortowi jazdy. W trybie elektrycznym jest rewelacyjne, porusza się płynnie i bezszelestnie, a zasięg bez włączania jednostki spalinowej to nawet 45-50 km. Jeśli akumulatory ładuje się regularnie, E-Tech okaże się chyba najlepszą wersją „zwykłego” Megane, ale skoro jego zalety widać głównie w mieście – lepiej wybrać elektryczne Megane E-Tech, bo jest o klasę albo dwie lepsze.

Renault Megane E-TechFot. Jacek Hanusz
Od 160-konnej hybrydy typu plug-in w gamie Megane mocniejszy jest tylko 300-konny wariant R.S.
Dane producenta RENAULT MEGANE E-TECH R.S. LINE
Cena 157 400 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy plug-in: silnik benzynowy + 2 elektryczne AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
117 kW (160 KM)
Maks. moment obrotowy b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4,
1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
91 KM
5600/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
144 Nm
3200/min
Silnik elektryczny 1  
  Moc maksymalna 49 kW (66 KM)
Silnik elektryczny 2  
  Moc maksymalna 25 kW (34 KM)
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 10,4 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 15-biegowa zautomatyzowana
OSIĄGI
0–100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 175 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,3-1,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
28-36 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4359 x 1814 x 1447 mm, rozstaw osi 2669 mm, masa własna 1599 kg, pojemność  bagażnika 308/1202 l, pojemność zbiornika paliwa 39 l.
Zobacz także:
REKLAMA