[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Renault Megane R.S. Cup - puchar rozmaitości

Jak przystało na hot hatcha, Renault Mégane R.S. jest szybkie i praktyczne na co dzień, a wściekłe i narwane od święta. Z pakietem Cup staje się też ultraprecyzyjne w zakrętach.

Jadąc w trybie Race – a więc z całkowicie wyłączonym systemem ESC – łatwo wywołać poślizg kół przedniej i tylnej osi, co daje kierowcy wielką frajdę
Renault Megane R.S. Cup 1.8 TCe Silnik:
benz., R4, 1.8 turbo
Wersja testowana:
131 400 zł
Wersja najtańsza:
124 900 zł
Konkurent:
Honda Civic Type R

 

Najnowszy Mégane R.S. ze zderzakami pociętymi przez wloty i wyloty powietrza, z dużymi kołami, ogromną końcówką wydechu, pokaźnym dyfuzorem oraz z mocno poszerzoną karoserią wygląda diabelsko atrakcyjnie. Ma też 280-konny silnik i skrętne koła tylnej osi, więc zaskakuje szybkością na prostych i zwinnością w zakrętach. To jednak nie wystarczy, by wyróżnić się spośród konkurentów. Dzisiaj w klasie kompaktowych hot hatchy nie ma nieudanych modeli, kierowcy mają do wyboru choćby Hyundaia i30 N, VW Golfa GTI Performance, Hondę Civic Type R, Seata Leona Cuprę R, Peugeota 308 GTi... Lista jest długa, a rywale bardzo mocni.

Za zakupem Mégane R.S. przemawia cena, bo to jeden z najtańszych modeli w klasie – kosztuje od 124 900 zł, jest więc o 21 tys. zł tańszy od Civica Type R. Dzięki niższej cenie łatwiej zdecydować się na wybór wyposażenia z listy opcji – a warto dokupić pakiet Cup (6500 zł), zawierający samoblokujący się mechanizm różnicowy, utwardzone zawieszenie i czerwone zaciski hamulców Brembo.

Zobacz też: wrażenia z jazdy 275-konnym Megane R.S. Trophy

Lakierowane na czerwono zaciski hamulców z przodu i z tyłu to jeden z elementów pakietu Cup

Amortyzatory dostępne w pakiecie Cup – twardsze o 10% niż te w standardowym R.S.; nie można zmienić charakterystyki ich tłumienia – nie ograniczają komfortu jazdy w takim stopniu jak np. niedorzecznie sztywne amortyzatory Renault Clio R.S. Trophy. Przy zestrojeniu Mégane R.S. szczęśliwie zachowano zdrowy rozsądek, więc codzienna jazda nim nie jest męcząca. Aby stwierdzić, czy takie zawieszenie poprawia właściwości jezdne auta, trzeba by mieć pod ręką także standardowy model, pewne jest natomiast, że Mégane Cup w zakrętach nie przysiada na zewnętrznych kołach, a jego nadwozie się nie wychyla.

Zobacz też: Renault Clio nowej generacji

Ponadto Mégane R.S. błyskawicznie reaguje na polecenia wydawane kierownicą, szybko zmienia kierunek jazdy i daje kierowcy dobre wyczucie tego, co dzieje się z autem w trakcie zmiany obciążenia kół. W czerpaniu frajdy z jazdy pomagają też elementy dostępne w każdym Mégane R.S., w tym precyzyjny układ kierowniczy oraz cudownie leżąca w dłoniach kierownica – obszyta skórą i alcantarą, z oznaczeniem centralnego położenia. Z kolei fotele, jak na nasz gust, zamontowano zbyt wysoko, mogłyby też nieco ciaśniej obejmować kierowcę.

We wnętrzu jedynymi wyróżnikami  najszybszej odmiany Mégane są czerwone detale i logo R.S

Fotele wyglądają jak te z Mégane GT, ale są obszyte alcantarą, nie skórą Wskaźniki mają różny kolor i kształt – w zależności od wybranego trybu jazdy

Testowany egzemplarz był wyposażony w 6-biegową skrzynię mechaniczną, która spodoba się fanom ręcznej zmiany biegów (jest też wersja z przekładnią dwusprzęgłową, ale trzeba za nią dopłacić 7000 zł). Jej mechanizm działa dość precyzyjnie, jednak wymagający kierowcy szybko zauważą, że skok dźwigni jest za długi, a ona sama powinna być krótsza.

Turbodoładowany silnik 1.8 nie jest najmocniejszy w klasie, ale zapewnia pierwszorzędne osiągi. Inaczej jest z wrażeniami akustycznymi, bo wydech nie charczy nawet w połowie tak agresywnie jak ten w Alpine A110 (obydwa modele mają taki sam czterocylindrowy silnik) i jest wspomagany ścieżką dźwiękową odtwarzaną z głośników systemu audio. To więcej niż rozczarowanie.

Tak jak w większości mocnych przednionapędowych samochodów, również w Mégane R.S. zdecydowane wciśnięcie gazu sprawia, że przednie koła rozpaczliwie walczą o przyczepność i auto nie zawsze jedzie jak po sznurku. Co gorsza, gdy opony wgryzają się w nawierzchnię, kierownica czasem obraca się wbrew woli kierowcy, wtedy trzeba się mocno napracować, żeby utrzymać kierunek jazdy na wprost. Zjawisko to nasila się w trybach Sport i Race. Dopiero kiedy wyczujemy, jak głęboko można wcisnąć gaz, żeby samochód przyspieszał, a nie buksował kołami, Mégane R.S. daje się opanować. Natomiast w ciasnych zakrętach lub na rondzie łatwo wyczuć, ile dobrego daje od siebie mechaniczna „szpera” – nawet kiedy mocniej dokręcimy kierownicę i wciśniemy gaz, siła napędowa trafi do zewnętrznego koła i auto zacieśni tor jazdy w zakręcie, a nie wyjedzie przodem.

Gdyby pakiet Cup zawierał tylko ten mechanizm, i tak warto go dokupić. A nawet trzeba to zrobić, bo dzięki niemu z natury narwane Mégane R.S. staje się precyzyjne i znacznie szybsze w zakrętach. Jest tylko jeden problem – wkrótce w salonach pojawi się ostrzejsza, 300-konna wersja Trophy z ekstremalnymi oponami Bridgestone Potenza S007, głębokimi „kubłami” i głośnym wydechem. Chyba warto poczekać.

REKLAMA

REKLAMA

Dane producenta Renault Megane R.S. Cup
Cena 131 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R4 turbo, 
Pojemność skokowa 1798 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
280 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
390 Nm 
2400-4800/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 5,8 s
Prędkość maksymalna 255 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 7,2 l/100 km
Emisja CO2 163 g/km
NADWOZIE
Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4364 x 1875 x 1428 mm, rozstaw osi 2669 mm, masa własna 1407 kg, pojemność bagażnika 294 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.
Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 69 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij