Renault Megane R.S. – Wściekły kompakt

To nie zwykły hot hatch, ponieważ gorący to zbyt łagodne określenie na tę mocną i wściekłą odmianę Renault Megane – to samochód dla tych, którzy wymagają od auta surowego charakteru nawet podczas podróży do sklepu i z powrotem. Uwaga – to auto uzależnia.

Renault Megane R.S. fot. Jacek Hanusz
Renault Megane R.S.

Francuski kompakt został zmodernizowany kilka miesięcy temu. Auto otrzymało nieco przemodelowane światła, lepsze wyposażenie oraz nowocześniejsze multimedia, na czele z powiększony ekranem systemu multimedialnego i nowymi cyfrowymi wskaźnikami – chociaż jakość wnętrza Megane nadal nie jest na najwyższym poziomie (nieco za dużo tutaj twardego plastiku) to jednak auto prezentuje się teraz znacznie bardziej nowocześnie.

REKLAMA

Renault Megane R.S.fot. Jacek Hanusz
Renault Megane R.S.

Jednak, najważniejsza w tym przypadku jest wersja R.S., czyli usportowiona. W większości rynkowych segmentów auta francuskie są dobre, ale nie zawsze wzorowe, a jednak jeżeli chodzi o szybkie i ostre hatchbacki – w tym od lat są mistrzami. Nic dziwnego, że przed testem dużo oczekiwaliśmy od Megane. Jakie było nasze zdziwienie, kiedy do testu przydzielono nam nie topową wersję Trophy, ale podstawowe Mégane R.S., zamiast mechanicznej skrzyni otrzymaliśmy auto z przekładnia dwusprzęgłową, no i najważniejsze – w testowanym aucie nie ma ani usztywnionego zawieszenia Cup, ani mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Słowem – rozczarowanie.

Tak było do czasu odebrania samochodu, jednak po pierwszych kilometrach wiedzieliśmy już, że jest to auto, które widzielibyśmy w naszym garażu – najnowsze Megane R.S. jest rewelacyjne. Oto najważniejsze z powodów, dla których kupilibyśmy ten samochód.

Renault Mégane R.S. – wygląda rewelacyjnie

 

Renault Megane R.S.fot. Jacek Hanusz
Renault Megane R.S.

Tak, to mocna strona tego samochodu. Nie chodzi nawet o nietypowy wzór świateł z przodu i z tyłu, ale przede wszystkim o poszerzone nadwozie – nadkola w tym aucie są tak nabrzmiałe, że wygląda ono jak wyścigówka z tablicą rejestracyjną. Szeroka karoseria sprawia też wrażenie, że auto jest niższe i szersze niż w rzeczywistości, a to zawsze ma pozytywny wpływ na proporcje. Bardzo dobrze prezentuje się wpisana w dyfuzor końcówka wydechu, nawet jeśli jest tylko atrakcyjną atrapą, która kryje dwie mniej atrakcyjne końcówki układu wydechowego.

Na pozytywny odbiór wyglądu auta wpływają też detale. Wylot powietrza za przednimi i tylnymi nadkolami, sporej wielkości spojler na pokrywie bagażnika, duże obręcze kół lakierowane na czarno oraz wnętrze. W środku Mégane R.S. imponuje głębokimi, sportowymi fotelami obszytymi alcantarą, a także przymocowanymi do kolumny kierownicy wielkimi łopatkami. Całość naprawdę robi bardzo dobre wrażenie.

Renault Megane R.S. – Zawieszenie twarde jak beton

 

Renault Megane R.S.fot. Jacek Hanusz
Renault Megane R.S.

Jeżeli pamiętacie początek tekstu pewnie doszukaliście się nieścisłości, ale to sama prawda – samochód ma bardzo sztywne zawieszenie, a nie jest to jeszcze opcjonalnie oferowany zestaw sprężyn i amortyzatorów z pakietu Cup. Ma to swoje minusy – po dłuższej jeździe kierowca poczuje zmęczenie, ale znacznie więcej plusów. Auto nie przechyla się ani podczas szybkiego pokonywania zakrętów, ani wtedy, kiedy mocno zahamujemy – nadwozie w każdej sytuacji trzyma poziom. To pozwala ataków zakręty jeszcze szybciej i z jeszcze większą pewnością siebie. Nie bez znaczenia jest też precyzyjny układ kierowniczy, który w połączeniu z zawieszeniem sprawia, że auto jest bardzo zwinne i precyzyjnie podąża za ręką kierowcy. Dla tych, którzy lubią mocno usportowione, surowe auta, zawieszenie Megane R.S. będzie ogromną zaletą.

REKLAMA

REKLAMA

Renault Megane R.S. – ta przekładnia da się lubić

 

Renault Megane R.S.fot. Jacek Hanusz
Renault Megane R.S.

Początkowo rozczarowuje fakt, że szybkie Renault nie jest już oferowane z mechaniczną skrzynią biegów, bo przecież wydaje się to bardzo ważnym elementem, składającym się na istotę hot-hatcha. Jednak po kilku kilometrach rozczarowanie znika, a kierowca czerpie z jazdy czystą frajdę z jazdy. Jest jeden warunek – kierowca powinien lubić ręczną zmianę biegów łopatkami. W trybie automatycznym przekładnia robi swoje, nie wyróżnia się specjalnie szybkim podejmowaniem decyzji, ale zmienia biegi szybko, z wyraźnymi (pożądanymi, w przypadku szybkiej jazdy) szarpnięciami, które dodatkowo podkręcają wrażenia z jazdy. Ważniejsze jest jednak to, w jaki sposób skrzynia zmienia biegi podczas korzystania z łopatek – ich pociągnięciu towarzyszy metaliczne kliknięcie i wyraźny opór, a także natychmiastowa zmiana biegu, nie ma znaczenia czy redukujemy, czy wrzucamy wyższe przełożenie. Z tego powodu kierowca cały czas ma wrażenie pełnej kontroli nad samochodem, tak jak w samochodzie w „manualem”.

Renault Megane R.S. – Szybkie i wściekłe, nawet bez szpery

 

Renault Megane R.S.fot. Jacek Hanusz
Renault Megane R.S.

Dużo zmieniło się po face liftingu, teraz nie ma dwóch poziomów mocy, ale każde Megane – zwykłe R.S. oraz Trophy – korzysta z silnika 1.8 turbo o mocy 300 KM. Różnica między wersjami jest taka, że tylko Trophy może mieć jeszcze sztywniejsze zawieszenie i „szperę”, ale… wcale nie jest to potrzebne. Sprężyny i amortyzatory i tak są szalenie twarde, a brak mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu wyczują tylko naprawdę wprawni kierowcy, co jest zasługą tego, że elektroniczny system imitujący jej działanie spisuje się zaskakująco dobrze – pozwala zacieśniać zakręt i nie pozwala na podsterowność.

Samochód przyspiesza jak wściekły, przednie opony czasem buksują, kierowca ma frajdę z kolejnych zmian biegów łopatkami, a w każdym zakręcie Megane R.S. jedzie szalenie precyzyjnie – wystarczy jednak zdezaktywować system stabilizujący tor jazdy i odpuszczając gaz w zakręcie sprowokować samochód do poślizgu tylnej osi, aby Megane R.S. z szybkiego narzędzia stało się drogowym chuliganem. I to właśnie wspomniana frajda, jaką samochód daje kierowcy, radykalnie sztywne zawieszenie i bardzo głośny wydech, wypluwający z siebie salwy eksplozji sprawiają, że widzielibyśmy ten model w naszym garażu. Dobra robota Renault Sport!

 

Dane producenta Renault Megane R.S.
Cena 157 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1798 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
300 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
3200/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 6-biegowa
OSIĄGI
0–100 km/h 5,9 s
Prędkość maksymalna 255 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 8,4 l/100 km
Emisja CO2
190 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4372 x 1874 x 1445 mm, rozstaw osi 2669 mm, masa własna 1426 kg, poj. bagażnika 335/1258 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA